عصر خودرو

اولین اقدام آلمان برای حفظ تجارت با ایران پس از تحریم‌ها

عصر بازار- دولت آلمان با اختصاص اعتبار ۹۱۱ میلیون یورویی برای ۵۸ شرکت خود برای تضمین ادامه تجارت با ایران پس از بازگشت تحریم‌های واشنگتن علیه تهران از روز دوشنبه تلاش می‌کند.

اولین اقدام آلمان برای حفظ تجارت با ایران پس از تحریم‌ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، سخنگوی دولت آلمان از تلاش این کشور برای ادامه همکاری‌های تجاری با ایران پس از اعمال تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا خبر داد.

    دولت آلمان با اختصاص اعتبار 911 میلیون یورویی برای 58 شرکت خود برای تضمین ادامه تجارت با ایران پس از بازگشت تحریم‌های واشنگتن علیه تهران از روز دوشنبه تلاش می‌کند.

    دولت سوئیس نیز اعلام کرده است برای ایجاد یک کانال ارتباطی مالی جهت خرید محصولات داروئی و خوراکی توسط ایران با واشنگتن وارد مذاکره شده است اما مشارکتی در اقدامات اروپا برای ایجاد سازوکار ویژه پرداخت به ایران ندارد.

    بنابر گزارش دویچه وله، ساعاتی پس از اجرایی‌شدن بخش دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران سخنگوی دولت آلمان اطمینان داد که کشورهای اروپایی می‌توانند امکانات لازم برای ادامه‌ همکاری‌های تجاری با ایران را فراهم کنند.

    وی در جمع خبرنگاران تاکید کرد که همکاری با ایران بر مبنای قوانین اروپایی هنوز امکان‌پذیر است. دولت آلمان در همین زمینه با شرکای اروپایی خود وارد گفت‌وگو شده است.

    خبرگزاری رسمی آلمان روز شنبه فاش کرد که دولت این کشور از سال 2016 اعتباری نزدیک به یک میلیارد یورو را به شرکت‌های خود اختصاص داده تا از تجارت آنها با ایران در برابر خطرات بازار محافظت کند. آلمان کماکان مهم‌ترین شریک تجاری ایران در اروپا به شمار می‌آید و سطح تجارت میان دو کشور در سال 2017 رشد 17 درصدی داشت. هرچند که این روابط تجاری در سال 2018 کاهش یافت.

    آمریکا روز دوشنبه بخش دوم تحریم‌های خود را علیه ایران اجرایی کرد. این تحریم‌ها که بخش‌های مختلف ازجمله نفت، حمل و نقل و بانک‌های ایران را هدف قرار می‌دهد، بخشی از تلاش آمریکا برای متوقف کردن برنامه موشکی و محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است.

    غلامعلی خوشرو نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل طی نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل با اشاره به تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا در 14 آبان 1397 خواهان اقدام دسته‌جمعی سازمان ملل متحد و اعضای جامعه بین‌المللی در مقابله با این تحریم‌ها شد و اقدام آمریکا را مغایر با مقررات بین‌المللی متعددی دانست.

    در بخشی از این نامه آمده است که «این تحریم‌ها غیرقانونی و مغایر با اصول شناخته شده مصرح در منشور ملل متحد و مورد پذیرش جامعه بین‌المللی نظیر برابری حاکمیت دولت‌ها، عدم مداخله در امور داخلی دولت‌های عضو و آزادی تردد و تجارت بین‌المللی است».

    خوشرو این تحریم‌ها و اقدامات بی پروای آمریکا را تهدید کشورها و دولت‌های دیگر در جهت اختلال در روابط اقتصادی ایران قلمداد کرده و تصریح کرده است «ایالات متحده نه تنها آشکارا در مقابل قطعنامه 2231 شورای امنیت می‌ایستد بلکه بی‌شرمانه به دیگر دولت ها فشار وارد می‌کند تا آن قطعنامه را نقض کنند»

    وی تاکید کرد: ضمنا اقدامات قهرآمیز یکجانبه ایالات متحده به ویژه مواردی که اثرات فراسرزمینی دارند تبعیضی علیه شهروندان یک کشور بر مبنای محل اقامت یا ملیت است و میثاق حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون بین‌المللی محو تمام اشکال تبعیض نژادی را زیر پا می‌گذارد.

    نماینده دائم ایران در انتهای نامه خود خواسته است که جامعه بین‌المللی به صورت دسته‌جمعی به این اقدام غیرقانونی و غیر انسانی آمریکا پاسخ محکمی بدهد و از حاکمیت قانون و چندجانبه گرایی حمایت کند.

    برچسب ها