عصر خودرو

افزایش بیش از ۱۴۰ درصدی معامله سهام در بورس مازندران

عصر بازار: داد و ستد سهام در بورس منطقه ای مازندران هفته جاری بیش از ۱۴۰ درصد نسبت به هفته پیش افزایش یافته است.

افزایش بیش از ۱۴۰ درصدی معامله سهام در بورس مازندران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، بورس منطقه ای مازندران در پنج روز کاری منتهی به بیست و چهارم تیرماه شاهد معامله 79 میلیون و 269 هزار و 617 سهم به ارزش بیش از 149 میلیارد ریال بوده است.

    هفته پیش در مجموع 35 میلیون و 587 هزار سهم به ارزش 67 میلیارد ریال در این بازار معامله شد.

    بیشترین معاملات بورس مازندران در این هفته با 66 درصد مربوط به خرید سهام توسط فعالان بازار سرمایه بود.

    بر اساس گزارش بورس منطقه ای مازندران 98 میلیارد ریال از سهام معامله شده در هفته جاری مربوط به خرید و 51 میلیارد هم مربوط به فروش سهام بوده است.

    کارشناسان اقتصادی علت افزایش حدود یک و نیم برابری معامله سهام در بورس مازندران را ناشی از خوش بینی فعالان بازار سرمایه نسبت به تاثیر مثبت توافق هسته ای بر این بازار می دانند.

    توافق هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای موسوم به پنج به اضافه یک روز سه شنبه نهایی و اعلام عمومی شد.

    بررسی عملکرد تالار بورس مازندران در سال جاری نیز نشان می دهد که موضوع توافق هسته ای همواره مهم ترین عامل روانی اثرگذار بر نمودار شاخص این بازار بوده است به گونه ای که نیمه دوم فروردین و پس از اعلام تمدید زمان مذاکرات بیشترین داد و ستد سال جاری را شاهد بود.

    فعالان بازار سرمایه در مازندران طی هفته منتهی به نوزدهم فروردین حدود 139 میلیون سهم را به ارزش بیش از 273 میلیارد ریال خرید و فروش کرده و رکورد کم سابقه ای را از معامله هفتگی بر جای گذاشته بودند.

    اگر چه این بازار در ماه های اردیبهشت و خرداد در مقایسه با فروردین از رونق افتاده و معاملات کمتری در آن رقم می خورد ولی با ورود به ماه تیر بار دیگر مورد توجه فعالان قرار گرفته و رونق به آن بازگشت.

    بورس مازندران هفته اول تیر ماه را با انجام بیش از 38 میلیون سهم به ارزش 51 میلیارد ریال پایان برد و در هفته دوم نیز ارزش معاملات رابه بیشتر از 70 میلیارد ریال رساند ولی در هفته سوم که به شانزدهم تیر منتهی شد آمار سهام معامله شده با اندکی کاهش نسبت به دو هفته قبل به 35 و نیم میلیون و ارزش آن هم به 67 میلیارد ریال رسید.

    روزهای کاری هفته دوم تیر که به دهم این ماه منتهی می شد ، زمانی بود که سومین مهلت تمدید شده برای نهایی شدن مذاکرات توافق هسته ای در وین به پایان می رسید.

    گزارش بورس منطقه ای مازندران نشان می دهد که بیشترین معاملات سهام هفته جاری مربوط به امروز چهارشنبه با بیش از 22 میلیون و کم ترین آن هم مربوط به روز یکشنبه با هفت میلیون و نیم بوده است.

    تالار بورس منطقه ای مازندران با زیر پوشش داشتن هفت کارگزاری در ساری واقع است. 

    برچسب ها