عصر خودرو

بررسی وضعیت معاملات سکه

رشد قیمت سکه تا ۵ میلیون تومان

عصر بازار- در حالی که در هفته جاری قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی ثبات نسبی را تجربه کرد، رشد دلار (که در گزارش قبل نیز پیش بینی شده بود) در بازار آزاد موتور محرکی برای رشد قیمت سکه در بازار شد و با نزدیک شدن قیمت هر دلار آمریکا به سقف کانال۱۳ تا ۱۵هزار تومانی(به طوریکه قیمت ها به بالای۱۴،۵۰۰تومان نیز رسید)، قیمت سکه نیز با رشد نسبی همراه شد و در ساعاتی، به بالای ۴،۶۰۰،۰۰۰ تومان هم رسید.

رشد قیمت سکه تا ۵ میلیون تومان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، به این ترتیب هر چند بررسی های میدانی رشد معنادار تقاضای خرید سکه را تایید نمی کند اما رشد قیمت دلار توانست فرصت مناسبی برای سوداگران و سفته بازان را مهیا کند که این امر منجر به همان رشد قیمتی شد.
    بررسی¬های دقیق تر نشان می¬دهد چند عامل در رشد قیمت دلار در بازار آزاد نقش اساسی داشتند که در ادامه به مهم¬ترین آنها اشاره می¬شود:
    1-با نزدیکی به شروع دور دوم تحریم‌ها برخی از کشورها و شرکت¬های به نام از بیم تحریم آمریکا به بهانه همکاری با ایران، همکاری تجاری، پولی و بانکی خود را به پایین¬ترین سطح ممکن کاهش دادند و این امر موجب شد، دولت در قبال مسئله ارز، سیاست محتاطانه¬تری را در پیش بگیرد. به این ترتیب سیاست اصلی دولت تامین کالاهای اساسی با ذخایر ارزی است که این امر موجب کاهش تزریق ارز به صرافی¬¬ها شده است.
    2- رشد قیمت حواله درهم(ناشی از سخت گیری امارات در این زمینه)موجب رشد قیمت دلار در بازار آزاد شد.
    3- مدیریت نامناسب نقدینگی سرازیر شده از سایر بازارهای به بازار بورس، موجب گردید بخشی از این نقدینگی از بازار بورس خارج شود که با توجه به رکود نسبی در بازار مسکن، خودرو و ....(با توجه به رشد سرسام آور قیمت ها)، این نقدینگی بازار ارز و سکه را هدف گرفت که این اتفاق نیز در رشد قیمتی تاثیر بسزایی داشت.
    نگاهی به روند معاملاتی هر انس طلا در بازارهای جهانی نشان می دهد قیمت ها در کانال 1220 تا 1240 دلار در نوسان است که در هفته جاری، بیشتر معاملات در نواحی پایینی کانال مذکور به ثبت رسید. این در حالی است که علیرغم وجود عوامل متعدد افزاینده قیمت طلا در بازارهای جهانی(مانند مشکلات برگزیت، اختلاف ایتالیا با اتحادیه اروپا به دلیل بدهی های بالای کشور و عدم همخوانی با بودجه پیش بینی شده و....) اما هنوز هم رشد اقتصادی آمریکا و به دنبال آن افزایش ارزش شاخص دلار در بازار آزاد، مانع جدی بر رشد این فلز گرانبها به شمار می رود. با این حال مانند آنچه که در گزارشات پیشین نیز پیش بینی شده بود، رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی بسیار محتمل است که به نظر می رسد در چند ماهه آینده شاهد رشد قیمتی تا سطح 1285 دلار نیز باشیم.
    در خاتمه انتظار می¬رود  شاهد رشد تدریجی قیمتی سکه تا رسیدن به سطح مقاومتی 5 میلیون تومان باشیم.


    امیر حسین محمدی
    معاونت امور اجرایی شرکت کارگزاری کارآمد

    برچسب ها