عصر خودرو

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد:

شرط و شروط افزایش صادرات نفت خام در پساتحریم

عصر بازار- مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با رد تاثیرات منفی اعلام افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای حجم تولید نفت خام ایران در بازار جهانی نفت، گفت: ایران بارها اعلام کرده است قابلیت افزایش ٥۰۰ هزار بشکه ای تولید نفت خود را ظرف کمتر از یک هفته را دارد، اما این که چه مقدار از این میزان را راهی بازار کنیم بستگی به شرایط بازار دارد.

شرط و شروط افزایش صادرات نفت خام در پساتحریم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، محسن قمصری  با اشاره به اینکه در دوران تحریم ارتباط با مشتریان نفت ایران قطع نشده و تداوم داشته است، اظهار کرد: ایران سعی کرده است در همه دوران تحریم در نشستهای بین المللی برای ارتباط بیشتر استفاده کند و هیچگاه ارتباط خود را با مشتریان قطع نکرده، اینک این مذاکرات از حال عادی خارج شده است و به سمت شرایط جدی و دقیق‌تری برای از سرگیری مبادلات پیش می‌رود.

    وی با تاکید بر اینکه افزون بر مازاد عرضه ، دو اتفاق دیگر نیز در بازار نفت در سه سال اخیر افتاده است، در این‌باره عنوان کرد: نخست، حضور شرکتها و نفت خام های نوظهور در بازار است که به لطف نفت بالای ١۰۰ دلار تولید بسیاری از آنها اقتصادی شد و در واقع با مدیریت بازار و بالانگه داشتن قیمتها سعی شد تولید و عرضه این نفت خامها اقتصادی شود.

    مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: اتفاق دوم مشخص نبودن پایان دوران تحریم برای خریداران سنتی ایران بوده که این امر طبیعی است، در این شرایط و مشخص نبودن پایان دوران تحریم آنهایی که نیازمند سرمایه گذاری برای تغییرات ساختاری در پالایشگاه‌های خود بودند بعضا این کار را کردند و با سرمایه‌گذاری که انجام شده امکان جذب نفت خام‌های دیگر برای آنها فراهم شد.

    قمصری با بیان اینکه این روزها با روش‌های مختلف مخلوط سازی و ایجاد نفت‌خام مصنوعی دیگر وابستگی شرکت‌ها و پالایشگرها به یک نفت خام خاص تا حد زیادی کاهش یافته، خاطرنشان کرد: امروزه روشهای نوینی برای مخلوط سازی و اصلاح نفت خام وجود دارد بنابراین آن ارتباط نزدیک و وابستگی که سال‌های پیش بود هم اکنون وجود ندارد.

    طوری وارد می‌شویم که بازار را خراب نکند

    مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران همچنین اظهار کرد: در واقع ما هم اکنون با بازاری روبرو هستیم که همانگونه که گفتید با 2.5 تا سه میلیون بشکه در روز مازاد عرضه روبروست و عرضه‌کنندگان نوظهوری که تقریبا حاضرند به هر قیمتی محصولات خود را بفروشند.

    وی با تاکید بر اینکه بسیاری از این عرضه کنندگان نوظهور شرکتهای بین المللی نفتی هستند که با قراردادهایی که وجود دارد نفت برای خودشان است، گفت: بنابراین آنها همین اندازه که از نقطه سر‌به‌سری هزینه و در آمد بگذرند نفت برای آنها قابل فروش است و بی محابا و بدون هیچ ملاحظه ای آمادگی ارائه تخفیفهای تشویقی را به مشتریان دارند.

    قمصری درباره ورود ایران به این بازار تصریح کرد: ما برای حضور در این بازار و در این شرایط ملاحظات خاص خودمان را داریم و با توجه به شرایط بودجه ای کشور باید سعی کنیم درآمدهای کشور را تامین کنیم و از طرف دیگر تلاش می کنیم به گونه ای وارد بازار شویم که سبب تشدید سقوط قیمتها نشود بنابراین با ملاحظه وارد می شویم.

    به گفته وی منظور از این ملاحظات، ملاحظه‌ای است که قیمت‌ها و بازار را خراب و دچار اختلال نکند که این امر به شیوه های خاص آن‌ها انجام می‌شود.

    مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه شاید هم اکنون صلاح نباشد این روشها باز شود، ادامه داد: باید به گونه ای وارد بازار شویم که بازار بیش از این خراب نشود. ضمن این که قیمتهای کنونی نفت در بازار قابل قبول نیست همانگونه که قیمتهای بالا ١۰۰ دلار نیز قیمتهای واقعی نبود؛ بنابراین باید تلاش شود بازار در جهت منفی متاثر نشود.

    قمصری درباره تاثرات اعلام افزایش تولید 500 هزار تا یک میلیون بشکه‌ای ایران در بازارهای نفتی، عنوان کرد: ایران بارها اعلام کرده است قابلیت افزایش ٥۰۰ هزار بشکه ای تولید نفت خود را ظرف کمتر از یک هفته و کمی بعدتر افزایش تولید یک میلیون بشکه ای نفت را دارد که دور از دسترس نیست، این بحث به طور کامل فنی است اما این که چه مقدار از این میزان را راهی بازار کنیم بستگی به شرایط بازار دارد که ما فکر می کنیم به تدریج این میزان به بازار عرضه خواهد شد.

    وی با رد تاثیرات منفی این گفته در بازارهای نفتی، گفت: چیزی که اعلام شده توان تولید نفت ایران است، چون بازار یک مقدار راجع به توان تولید ایران تصورات خود واقعی نیست و بازار فکر می کند ایران کمتر از این می تواند تولید کند؛ بنابراین آنچه اعلام می شود بحث توان تولید است.

    هرقدر بازار جذب کند تولید می‌کنیم

    مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران افزود: بحث من شرایط جذب و فروش است، در واقع ما در سقف یک میلیون بشکه که توان تولید است صادرات خود را بر اساس آن تنظیم خواهیم کرد یعنی هر چقدر بازار جذب کند ما تولید می کنیم و آنچه بازار قدرت جذب داشته باشد ما قدرت تولید را تا سقف یک میلیون بشکه در کوتاه مدت داریم.

    قمصری با اشاره به اینکه با وجود ظرفیت تولید ایران هر چقدر بازار بتواند جذب کند، تولید خواهد کرد، خاطرنشان کرد: در واقع توان تولید به این معنی نیست که ما آن را راهی بازار کرده و یا آن را ذخیره کنیم؛ آن چه بازار جذب کند ما تولید می کنیم.

    وی در ادامه درباره نحوه بازپس‌گیری سهم ایران از بازار نفت، تصریح کرأد: دو گونه می توان عمل کرد، نخست آن که، بخشی از بازار را که از دست دادیم با جنگندگی به دست بیاوریم و با روشهای که ما داریم اینکارعملی است. دوم این که باید به دنبال بازارهای نوین بود و سعی کرد از این بازار استفاده کرد، بعنوان مثال در آینده نزدیک چیزی حدود ٢ میلیون بشکه به واردات هند اضافه می شود و چینی ها نیز در آینده احتمال افزایش واردات دارند در واقع ایران باید از اضافه ظرفیت‌های بازار استفاده کند، ضمن این که باید در بحث صادرات حتما به دو موضوع توجه کرد.

    مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در این‌باره گفت: نخست؛ حضور در بازارهای مقصد است که در واقع یکی از روشهای نوین فروش نفت است؛ ما در این زمینه به دلیل این که درآمدهای نفت به طور مستقیم به خزانه کشور می‌رود تا حدودی نتوانستیم استفاده کنیم.

    قمصری افزود: هم اکنون تعداد زیادی از شرکتهای تولید کننده نفت خام در بازار مصرف خود پالایشگاه دارند. عربستان از ٦ میلیون بشکه ای که صادر می کند کمی بیش از چهار میلیون بشکه ظرفیت پالایشی خارجی از کشور دارد یعنی حجم بازاریابی که عربستان انجام می دهد کمتر از ایران است.

    راه‌های افزایش سهم ایران از بازار نفت

    وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از راه‌های فروش نفت که به دلیل محدودیت منابع مالی باید دولت و مجلس کمک کنند خریداری پالایشگاه در مراکز مصرف است، تاکید کرد: این روشی است که کشورهایی مثل عربستان، کویت، امارات، آمریکا، چین، شرکتهای انگلیسی-هلندی شل و بی پی انگلیس از آن استفاد می کنند و ما نباید از آن غافل بمانیم.

    مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران درباره روش دیگر بازاریابی نفت، تصریح کرد: ایران باید از کشورهایی خرید کند که آنها نیز اقدام به خرید از ایران کنند، این موضوع در تراز تجاری بسیاری از کشورها رایج است اما متاسفانه در ایران این گونه عمل نمی کنند.

    قمصری افزود: وزارت بازرگانی، وزارت صنعت و بقیه وزارتخانه های که خرید دارند به صورت انفردادی عمل می کنند و شرکت ملی نفت ایران نیز مجبور است انفرادی عمل کند که این روند خیلی خوبی نیست. در واقع بخشهای مختلف کشور در این شرایط نباید جزیره ای عمل کنند و شرکت ملی نفت ایران نباید در این شرایط تنها باشد.

    وی خاطرنشان کرد: در هر حال باید تبادل داشت؛ هیچ دلیلی ندارد ایران از کره جنوبی این همه محصول وارد کند و بعد کره جنوبی در خرید نفت خام از ایران تعلل کند یا هندیها همینطور. حجم صادرات ایران به کره خیلی متناسب با واردات از این کشور نیست یا بقیه هم همینطور؛ باید این تعامل میان ما و وزارتخانه ها، شرکتها، موسسه هایی که خریدار هستند به نوعی ایجاد شود.

    مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران معتقد است کعه شاید بتوان چنین تعاملی را در بانک مرکزی ایجاد کرد.

    قمصری در این باره گفت: با توجه به این که خریدها به طور معمول پس از لغو تحریمها از طریق گشایش اعتبارات اسنادی و از طریق بانک مرکزی اقدام می شود، این موضوع می‌تواند در بانک مرکزی مدیریت شود. یعنی ایران از کشورهای خرید انجام دهد که آنها به طور متقابل از ما خرید کنند؛ در واقع باید از این ابزار در زمان لغو تحریمها استفاده کرد و اگر از آن غافل شویم و جزیره ای عمل کنیم بدون شک بازگرداندن همه سهم مان خیلی ساده نخواهد بود.

    وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دربانک مرکزی چنین تشکیلاتی ایجاد نشده است، تصریح کرد: اما پیشنهاد می کنیم چنین تشکیلاتی برای کنترل در بانک مرکزی تشکیل شود.

    مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران درباره اینکه مشتریان سنتی برای دریافت چه میزان نفت از ایران اعلام آمادگی کردند، اظهار کرد: عددها متفاوت است، ١۰ تا ٦۰ تا ٧۰ درصد را شامل می شود.

    قمصری در این مورد خاطرنشان کرد: طبیعی است بیشترین رقم مریوط به چین و هند است؛ البته ایران بازار بزرگی مثل اروپا را پیش رو دارد که پیش از تحریمها ٥۰۰ هزار بشکه از ایران نفت وارد می کرد.

    وی همچنین درباره پیشنهاد ترکیه، گفت: میزان آن در میانه های ١۰ تا ٦۰ درصدی که گفته شد قرار دارد. ترکیه جزو مشتریانی است که درخواست خوبی برای افزایش دارد.

    مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران همچنین درباره امضای قرارداد نفتی برای سال 2016 با مشتریان قدیمی نفت ایران، عنوان کرد: با شرکتهایی که در دوران تحریم از ما نفت خریداری می کردند، قرارداد امضا شده است منتها خیلی از آنها قراردادهای سالانه شان براساس سال میلادی نیست و آنها هنوز نهایی نشده است که البته مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

    قمصری در عین حال با اشاره به اینکه میزان افزایش حجم صادرات در قراردادهای جدید نفتی در نظرگرفته نشده است، ادامه داد: قرارداد بیشتر خریداران سنتی ایران از ماه آوریل آغاز می شود؛ مشتریانی که قرارداد برداشت نفت آنها از ایران مربوط به ماه ژانویه است پیش بینی افزایش ظرفیت به شرط برداشت تحریمها شده است؛ البته با بعضی از شرکتهای جدید نیز مذاکرات نهایی انجام شده و خرید نفت آنها از ایران مشروط به برداشته شدن تحریمها است.

    وی با بیان اینکه مشتریان نفتی ایران آسیایی و اروپایی هستند، تاکید کرد: مشتریان سنتی قدیمی ایران در اروپا هستند و البته برخی شرکتهای جدید اروپایی نیز وارد شدند که پیش از این با آنها کار نکرده بودیم و هم اکنون در حال مذاکره با آنها برای رفع برخی ابهامها هستیم و طبیعی است این مذاکرات زمانبر باشد؛ البته این شرکتها در صورتی برای ما قابل پذیرش هستند که بتوانند سهم ما را در بازار افزایش دهند؛ امیدواریم تا زمانی که تحریمها برداشته می شود بتوانیم مذاکراتمان را با آنها نهایی کنیم.

    مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران درباهر مذاکرات با یونان برای صدور نفت و بحث لزوم تصفیه بددهی‌های قبلی این کشور، گفت: مذاکره تکنیکی با یونان آغاز شده است و در حال مذاکره هستیم منتها امضای هرگونه قرارداد جدید با این کشور منوط به تائید آقای وزیر خواهد بود و شرائطی که ایشان تصویب می کنند؛ البته باید گفت که یونان هم اکنون شرائط خوبی ندارند و برخلاف گذشته که به طور معمول از شرکتهای اصلی نفت خریداری می کرد هم اکنون از واسطه‌ها نفت می خرد تا واسطه‌ها بتوانند اعتبارات آن را تامین کنند، بنابراین مذاکرات با یونان مذاکرات خاصی خواهد بود و ما به طور حتم سیاست‌های وزارت نفت را اجرا خواهیم کرد و طبیعی است کسانی که بدهی دارند، اول باید تکلیف بدهی شان مشخص شود.

    قمصری با تاکید بر اینکه فروش نفت ببه شرکت شل نیز منوط به پرداخت بدهی‌هایش خواهد بود، تصریح کرد: البته چگونگی پرداخت بدهی این شرکت مشخص شده و از ابهام درآمده است و می دانیم بدهی این شرکت پس از لغو تحریمها بلافاصله پرداخت خواهد شد، منتها پرداخت بدهی یونان مقداری ابهام دارد.

    وی درباره بدهی ٥,٣ میلیارد دلاری امارات نیز اظهار کرد: بدهی نفتی امارات ابهام ندارد و اگر تحریمها برداشته شود شاید از نخستین مواردی باشد که پرداخت شود.

    مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران همچنین درباره تعیین سازوکار رداخت ها برای جلوگیری از تاخیر در قراردادهای جدید نفتی ایران، تصریح کرد: پیش از تحریمها به هیچ وجه پول نفت با تاخیر دریافت نشده است و همه پول‌ها در سررسیدها دریافت می‌شد؛ همه صادراتمان بر اساس ال سی (LC) بوده است و هیچ گونه تاخیری برای دریافت پول نفت وجود نداشت.

    قمصری افزود: میزان مطالباتی که هم اکنون وجود دارد متعلق به پیش از تحریم نیست. متعلق به اوائل دوران تحریم است، چون برای مدیران وقت کشور خیلی قضیه تحریمها روشن نبود، سعی بر آن داشتند تا مشکلات را حل کنند منتهی به جایی رسیدند که امکان حل آن نبود؛ بنابراین پولی که هم اکنون جمع شده مربوط به اوائل تحریم است و به هیچ وجه به دوران پیش از تحریم بر نمی گردد.

    وی همچنین در پاسخ به این سوال که ایا در قراردادهای جدیدی که پس از برداشته شدن تحریمها امضا خواهد شد پول محموله‌ها براساس سررسید ٣۰ روزه خواهد بود، اظهار کرد: بدون شک براساس سررسیدها و از طریق کانالهای بانکی عملیاتی خواهد شد، در واقع یکی از شرط‌های ما بعد از لغو تحریمها، برداشته شدن محدودیتهای عملیات بانکی است، زیرا مذاکره بسیاری از خریداران و شرکتهای معتبر خریدار نفت ایران که هم اکنون درحال انجام است مشروط به باز شدن عملیات بانکی است و اگر این کار صورت نگیرد شاید آنها علاقه ای به خرید نفت از ایران نداشته باشند؛ باید توجه داشت شرکتهای معتبر یک نظامی برای پرداختهایشان دارند و حاضر نیستند به هر روشی از ایران نفت خریداری کنند و اگر ال سی بانکها باز شود آنها وارد خواهند شد و اگر این اتفاق نیفتد وارد نمی شوند.

    مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در ادامه با بیان اینکه اولویت نخست در زمینه میعانات گازی تامین نیازهای داخلی است، در این‌باره عنوان کرد: یعنی تامین نیاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس و یا پالایشگاههای سیراف و مطمئن هستیم که این پروژه ها در آینده فعال می شود.

    قمصری با اشاره به اینکه هم اکنون برای صادرات میعانات گازی قراردادهای بلندمدت امضا نمی‌شود، ادامه داد: البته این اعتقاد را هم داریم که باید میان خام فروشی و فرآورده فروشی یک نقطه تعادلی وجود داشته باشد؛ من خیلی به این اعتقاد ندارم که همه محصولات را باید فرآورده کرد و یا این که همه محصول را خام فروخت در واقع یک نقطه تعادلی باید در این بین وجود داشته باشد و تا زمانی که به این نقطه میانی برسیم فعلا قصدمان این است که اول نیازهای داخلی را تامین کنیم.

    وی با تاکید بر وجود آمادگی برای مخلوط کردن میعانات گازی با نفت، خاطرنشان کرد: این موضوع به همه مشتریان نفت ایران اعلام شده است البته نه تنها امکان مخلوط کردن میعانات گازی با نفت خام بلکه مخلوط کردن انواع نفت خامها نیز در برنامه وجود دارد و اگر مشتریان نفت ایران گرید خاصی از نفت را بخواهند ایران آمادگی تبدیل آن را دارد.

    مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران درباره وضعیت قراردادهای صادرات میعانات گازی تا پیش از ورود پالایشگاه ستاره خلیج فارس و پالایشگاههای سیراف، به مدار تولید، گفت: این قراردادها معمولا به صورت میان مدت، کوتاه مدت و تک محموله ای امضا می شود و بستن قرارداد در قالب سه مورد عنوان شده در دست مذاکره است. با برخی شرکتهای قراردادهای میان مدت امضا شده است و برای صادرات به صورت تتک محموله منتظر شرایط طبیعی روز هستیم. بنابراین برای صادرات میعانات خوشبین هستیم، ضمن این که صادرات میعانات راحت تر خواهد بود.

    قمصری در پایان درباره اینکه ایران چقدر تمایل به مخلوط کردن نفت خام خود با نفت خام ونزوئلا دارد، اظهار کرد: بعضی از نفت خامهای دنیا چون نفت خام خیلی سنگینی است برای این که بتوانند تولیدشان را انجام دهند باید بتوانند با نفت خام سبکتر مخلوط شوند.

    وی افزود: این پروژه از سالها پیش وجود داشته است که از نفت خام ایران برای مخلوط‌سازی استفاده کنند منتها مقداری بحثهای اقتصادی مطرح است، این که اگر این نفت خام بخواهد از ایران تا ونزوئلا حمل شود و بعد درون چاههای آنها تزریق شود و دوباره برگشته شود مسائل حمل ونقل وهزینه ها با این قیمتها شاید اقتصادی نباشد و این موضوع احتیاج به مطالعه دارد. دلیل این که این پروژه تاکنون عملیاتی نشده بخاطر مسائل تکنیکی هزینه ای بوده ولی به لحاظ ایده، ایده قابل اجرایی است و می شود این کار را انجام داد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها