عصر خودرو

ریزش ۱۱۰ میلیارد دلاری بورس‌های خلیج فارس در سال ۲۰۱۵

عصر بازار- بازارهای سهام کشورهای حاشیه خلیج فارس در پی سقوط قیمت نفت و متلاطم شدن اوضاع منطقه، سال ۲۰۱۵ را با کارنامه منفی به پایان رساندند.

ریزش ۱۱۰ میلیارد دلاری بورس‌های خلیج فارس در سال ۲۰۱۵
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بازار سهام عربستان که بزرگترین بازار منطقه خلیج فارس است، با 17 درصد کاهش در سال 2015 در صدر قرار گرفت و پس از آن دوبی با 16.5 درصد کاهش در رتبه دوم جای گرفت. ارزش بازار هفت بورس این منطقه به میزان 110 میلیارد دلار در سال 2015 کاهش یافت و به 930 میلیارد دلار رسید.

    کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس پس از اینکه قیمت نفت بیش از 60 درصد از اواسط سال 2014 سقوط کرد و به پایین 40 دلار در هر بشکه رسید، ناچار شدند میزان مخارجشان را کاهش دهند.

    اعضای شورای همکاری خلیج فارس شامل بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی همگی برای بیش از 70 درصد درآمدشان به نفت متکی هستند.

    بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، مداخله نظامی عربستان علیه حوثی‌ها در یمن، جنگ در عراق، سوریه و لیبی و حملات گروه تروریستی داعش همگی باعث بی‌ثباتی در کشورهای خلیج فارس شدند.

    همچنین کندی اقتصاد چین و افزایش نرخهای بهره در آمریکا در افت بازارهای سهام این منطقه که عمدتا در نیمه دوم سال 2015 روی داد، موثر بودند.

    ام آر راگو، مدیر تحقیقات مرکز مالی کویت با اشاره به اینکه بیشتر بورسهای منطقه در سال 2015 نوسان بالایی داشتند و به پایین‌ترین سطح چند سال گذشته افت کردند، پیش بینی کرد 2016 سال بسیار پرچالشی خواهد بود زیرا هیچ کس امید ندارد قیمت نفت بهبود پیدا کند. پیش بینی می‌شود قیمت نفت پایین 50 دلار در هر بشکه خواهد ماند و درآمد شرکتها ثابت می‌ماند.

    شاخص تداول عربستان سعودی که بزرگترین بورس منطقه است، برای دومین سال متوالی کاهش یافت و با 17.06 درصد کاهش، به 6911.76 واحد رسید.

    این شاخص در دسامبر با وجود مقررات جدیدی که امکان مبادلات مستقیم موسسات خارجی در بورس سعودی را فراهم کرد، به پایین‌ترین سطح در سه سال گذشته نزول کرد.

    بازار عربستان با ریزش 27 درصدی بخش پتروشیمی و همچنین کاهش 15 درصدی بخشهای دیگر افت کرد.

    شاخص مرکز مالی دوبی (دی اف ام) پس از چهار سال صعود مستمر، برای نخستین سال نزول کرد و سال 2015 را با 16.5 درصد کاهش، در سطح 3151.00 واحد به پایان رساند.

    بازار سهام ابوظبی با وجود اینکه بهترین عملکرد را در میان بورسهای منطقه خلیج فارس داشت، سال 2015 را در حالی به پایان رساند که 4.5 درصد از ارزش خود را از دست داد و در سطح 4307.3 واحد قرار گرفت.

    بازار سهام قطر که دومین بازار بزرگ در میان بازارهای خلیج فارس است، در طول سال نوسانات چشمگیری را تجربه کرد و با 15.1 درصد کاهش، در پایان سال 2015 در سطح 10429.4 واحد قرار گرفت.

    بازار سهام کویت که در دسامبر به پایین‌ترین سطح در 11 سال گذشته افت کرد، با 14.1 درصد کاهش در سال 2015، به 5615.12 واحد رسید.

    بازار سهام مسقط هم سال 2015 را با 14.8 درصد کاهش، در 5406.22 واحد به پایان رساند در حالیکه بازار بورس کوچک بحرین به میزان مشابه کاهش یافت و در کانال 1216 واحد بسته شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو