عصر خودرو

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد

همکاری ایران، هند و افغانستان برای ساخت بندر چابهار

عصر بازار- مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه موافقت‌نامه چابهار از ۲۵ جولای ۲۰۱۸ برای کلیه طرف‌های متعاهد ایران، هند و افغانستان لازم‌الاجرا شده است، گفت: در این حوزه پیشنهاداتی جهت توسعه ترانزیت در منطقه ارائه می‌شود.

همکاری ایران، هند و افغانستان برای ساخت بندر چابهار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، اولین نشست شورای هماهنگی اجرایی‌سازی موافقت‌نامه سه‌جانبه ترانزیتی ایران، هند و افغانستان موسوم به موافقت‌نامه چابهار امروز با حضور مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی ایران، معاونان وزارتخانه‌های ذی‌ربط دو کشور هند و افغانستان و برخی مسئولان وزارت راه و شهرسازی در حال برگزاری است.

    در این مراسم محمد راستاد ضمن قدردانی از حضور رؤسای هیأت‌های جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری هند و مدعوین از سفارتخانه‌های افغانستان و هندوستان اظهار داشت: بدون شک حضور مقامات و مسئولان ارشد دولتی از کشورهای دوست افغانستان و هند فرصتی ارزشمند در راستای توسعه روابط مناسبات و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است.

    مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: موافقت‌نامه تأسیس دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی بین ایران، افغانستان و هند موسوم به موافقت‌نامه چابهار در تاریخ 23 ماه می سال 2016 میلادی با حضور رؤسای جمهور ایران و افغانستان و نخست‌وزیر هند توسط وزرای حمل و نقل سه کشور در تهران امضا شد و متعاقب آن نیز موافقت‌نامه مذکور توسط افغانستان و هند به تصویب مراجع ذی‌ربط رسید.

    راستاد افزود: سپس در جمهوری اسلامی ایران پس از طی مراحل استصوابی لازم در دسامبر 2017 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و قانون مصوب مربوط از سوی رئیس‌جمهور در سوم مردادماه امسال جهت اجرا به وزارت راه و شهرسازی و ارگان‌های ذی‌ربط ابلاغ شد که از آن تاریخ اجرای موافقت‌نامه برای همه طرف‌های متعاهد لازم‌الاجرا شده است.

    وی‌ ادامه داد: بر اساس مفاد مندرج در موافقت‌نامه سه‌جانبه ترانزیتی چابهار و به‌طور مشخص ماده 9 این موافقت‌نامه و در راستای اجرایی‌سازی آن اولین نشست شورای هماهنگی موافقت‌نامه مذکور امروز در تهران در حال برگزاری است.

    مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: مناسبات و تعاملات بین این سه کشور از جهات گوناگون قابل ارزیابی و بررسی است، جایگاه و موقعیت مناسب این سه شکور موجب ایجاد ارتباطات در زمینه‌های مختلف تجاری و اقتصادی شده است. بدیهی است ملت‌های ما از اثرات روابط مثبت با یکدیگر بهره‌مند خواهند شد و تعامل فی‌مابین می‌تواند موجب ارتقای امنیت، زندگی مسالمت‌آمیز، رونق اقتصادی و ارتقای فرهنگی شود.

    راستاد تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از موقعیت‌ جغرافیایی و راهبردی ممتازی در منطقه آسیای غربی و خاورمیانه برخوردار بود و با عبور کریدورهای ترانزیتی مهم بین‌المللی نظیر کریدور شمال ـ جنوب، کریدور تراسیکا، کریدور شرق ـ غرب و کریدور جنوبی آسیا نقش بی‌بدیلی به عنوان چهارراه ترانزیتی منطقه ایفا می‌کند.

    وی افزود: با استفاده از کریدورهای موجود در قلمروی ایران کشورهای واقع در حوزه‌های مختلف جغرافیایی ازجمله کشورهای واقع در حوزه آسیای جنوبی و جنوب شرقی، آسیای میانه، آسیای غربی، روسیه، اروپای شرقی، حوزه قفقاز، حوزه خلیج‌فارس و دریای عمان، آفریقای شرقی و همه کشورهای واقع در اقیانوس هند به یکدیگر مرتبط شده و قادر خواهند بود در کوتاه‌ترین زمان و با سرعت و سهولت مبادلات تجاری خود را انجام دهند.

    مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن 5800 کیلومتر ساحل در کنار آب‌های قابل کشتیرانی بین‌المللی فرصتی مطلوب را جهت دسترسی آسان و مطمئن به آب‌های آزاد بین‌المللی از طریق خلیج‌فارس ، دریای عمان و دریای خزر فراهم می‌کند.

    راستاد بیان کرد:‌ قلمروی جغرافیایی ایران به‌گونه‌ای است که از طریق آن می‌توان ضمن بهره‌برداری مطلوب از پتانسیل‌های جغرافیایی و اقتصادی یک مسیر امن، تسهیلات مطلوبی را برای ارائه خدمات بین‌المللی در بخش حمل و نقل و ایجاد دسترسی ترانزیتی به بازارهای هدف واقع در آسیای میانه، قفقاز، دریای خزر و افغانستان تأمین کرد.

    وی گفت: در این راستا طرح‌های توسعه زیادی را در زمینه افزایش ظرفیت بنادر و حمل و نقل دریایی ایران در دست اجرا داریم که از آن جمله می‌توان به طرح‌های توسعه بنادر استراتژیک کشور نظیر بندر شهید رجایی، بندر امام خمینی(ره)، بندر بوشهر، بندر چابهار، بندر انزلی و بندر امیرآباد اشاره کرد.

    مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: با توجه به آنچه‌که گفته شد و با اتکا به وجود ظرفیت‌ها و بسترهای ترانزیتی فراوان در حوزه‌های ترانزیتی، پیشنهاد‌اتی جهت توسعه ترانزیت در منطقه مطرح شد.

    وی با تأکید بر استفاده هرچه بیشتر از پتانسیل‌های کریدورهای ترانزیتی مختلف منطقه به ویژه کریدور شمال ـ جنوب، گفت: از دیگر پیشنهاد‌ات برای توزیع ترانزیت تسهیل و تسریع در دسترسی آسان و ایمن به مسیرهای ترانزیتی از سوی همه کشورها و اعطای خدمات حمایتی متقابل است.

    مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی رفع موانع و مشکلات زیربنایی و تسهیل قوانین و مقررات، توسعه همکاری‌های منطقه‌ای، حمایت و تشویق بخش‌های خصوصی و تسهیل زمینه فعالیت آنها، یکسان‌سازی قوانین و مقررات بیمه‌ای و بانکی متناظر بر ترانزیت و کاهش نرخ تعرفه حمل و نقل چندوجهی جهت تسهیل ترانزیت را از دیگر پیشنهاد‌ات در حوزه توسعه ترانزیت مطرح کرد.

    راستاد تأکید کرد: تعهد جمهوری اسلامی ایران با به اجرای کامل و مؤثر مفاد موافقت‌نامه سه‌جانبه چابهار را اعلام می‌کنم.

    برچسب ها