عصر خودرو

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور :

ایران هشتمین تولیدکننده ابریشم در جهان

عصر بازار- یک مقام مسئول گفت: ایران با تولید ۱۲۰ تن ابریشم رتبه جهان در جهان را به خود اختصاص داده است.

ایران هشتمین تولیدکننده ابریشم در جهان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، عدیل سروی رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری میان معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی و معاونت اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: توسعه توتستان ها در اراضی شیبدار و مناطق مستعد و بهسازی و نوسازی توتستان ها، تامین منابع مالی و تسهیلات برای احداث این باغات را در حمایت از نوغانداری کشور پی گیری می کنیم.

    وی تصویب بیمه نوغانداران، ایجاد صندوق حمایت از نوغانداری و تامین تخم نوغان را از دیگر اقدامات حمایتی از این تولیدکنندگان برشمرد.

    سروی با بیان این که فعالیت نوغانداری به سرمایه کمی نیاز دارد، اظهار کرد: با عقد تفاهم نامه میان معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی و معاونت اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) می توان از ظرفیت ها و نیروی انسانی تحت پوشش این نهاد برای افزایش تولید پیله ابریشم و اشتغالزایی استفاده کرد.

    این  مقام مسئول ادامه داد: ایجاد تشکل های کشاورزی مردم نهاد و مساعدت در بازاریابی، خرید تضمینی، ایجاد زنجیره های تولید، پرورش کرم ابریشم در مناطق جغرافیایی مساعد با اولویت استان های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اصفهان و خراسان شمالی، کسب درآمدهای جانبی خانوارهای روستایی و شهری میان مددجویان مورد حمایت کمیته امداد با اولویت زنان سرپرست خانوار روستایی از زمینه ها و مفاد همکاری در این تفاهم نامه هستند.

    به گفته وی پرورش کرم ابریشم می تواند مواد اولیه مورد نیاز صنایع فرش بافی، پزشکی، نظامی و الکترونیک را تولید کند و در عین حال بخشی از زنان روستایی و کودکان را مشغول و یک درآمد نسبی خوب ایجاد کند.

    رئیس مرکز توسعه نوغانداری با اشاره به این که 96 درصد پرورش کرم ابریشم در هفت استان کشور صورت می گیرد،بیان کرد: استان گیلان با 40 درصد و خراسان رضوی با 30 درصد به ترتیب رتبه های نخست و دوم نوغانداری را به خود اختصاص داده اند.

    وی گفت: 90 درصد تولید ابریشم جهان در کشورهای آسیایی تولید می شود و چین با تولید 142 هزار تن در رتبه نخست، هند با تولید 32 هزار تن در رتبه دوم و ایران با تولید 120 تن در رتبه هشتم جهان قرار دارند.

    گفتنی است، تفاهم نامه همکاری میان معاونت امور تولیدات دامی و معاونت اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) دارای 11 ماده است و برای مدت دو سال اجرا می شود.

    برچسب ها