عصر خودرو

روز پرنوسان فرابورس ایران

عصر بازار- معاملات فرابورس ایران روز کاری گذشته را با جهش بیش از ۴۰ واحدی آغاز کرد. اما ادامه روز به عقب‌نشینی متقاضیان و غلبه عرضه بر تقاضا گذشت. با فشار فروش در برخی از نمادهای بزرگ به دلیل فرصتی که برای شناسایی سود فراهم شده بود، شاخص کل فرابورس ریزش نزدیک به ۲۰ واحدی را تجربه کرد.

روز پرنوسان فرابورس ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، اما با حفظ تقاضا، نماگر بازار روند متعادل‌تری را پیمود. بدین ترتیب روز پرنوسانی برای آیفکس رقم خورد که برآیند آن منجر به رشد بالغ بر 22 واحدی (معادل بیش از یک درصد) نماگر مزبور شد.

    در جریان معاملات روز یکشنبه،  حدود 927 میلیون سهم به ارزش نزدیک به 542 میلیارد تومان دست به دست شد. شاخص کل نسبت به روز شنبه با شدت کمتری افزایش یافت با نزدیک شدن به اتمام مهلت قانونی شرکت‌ها برای انتشار گزارش‌های 6ماهه در پایان مهرماه،سهامداران همچنان در انتظار رصد محتوای این گزارش‌ها به‌سر می‌برند. انتظار می‌رود با انتشار گزارش شش ماهه شرکت‌های فعال بازار، مسیر سهام بنیادی و غیر‌بنیادی از یکدیگر تفکیک و روند معاملات بر اساس روند منطقی‌تری طی شود.
    رصد بازار اول و دوم

    در جریان معاملات بازار اول و دوم بیش از 524 میلیون سهام به ارزش بیش از 215 میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفتند. استقبال سهامداران از نمادهای دو بازار عنوان شده کاهش یافت و منجر به عقب‌نشینی نیمی از آنها به محدوده منفی شد. امری که باعث شد 12 صنعت روز مثبتی را پشت سر بگذارند و 13 صنعت دیگر با افت شاخص مواجه شوند. تک‌نماد صنعت خرده‌فروشی، «قاسم» عصر روز شنبه گزارش شش ماهه خود را در سامانه کدال قرار داد. این گزارش که حکایت از کاهش بدهی‌های این شرکت و همچنین افزایش درآمد هر سهم آن را داشت باعث جلب توجه سهامداران و رشد نزدیک به پنج درصدی آن شد. البته اصلاح سنگین قیمتی نماد مزبور در دو هفته اخیر نیز در رشد قیمت «قاسم» و صدرنشینی صنعت خرده‌فروشی در جدول صنایع از منظر افزایش شاخص بی‌تاثیر نبود. قعر جدول نام‌برده نیز به نام صنعت تک‌نمادی دیگری، یعنی محصولات کاغذی، ثبت شد. «چکاپا» که به سطوح قیمت بالایی دست یافته بود، با عرضه از سوی غالب معامله‌گران بازار افت بیش از سه درصدی را تجربه کرد.

    بالغ بر 103 میلیارد تومان از ارزش معاملات خرد، در صنایع فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و سپس زیرمجموعه هتل به گردش درآمد. هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و سهامی ذوب‌آهن اصفهان از زیرگروه فلزات اساسی، به ترتیب به‌عنوان پرتقاضاترین و پرمعامله‌ترین نمادهای معاملاتی بازار شناخته شدند. اقبال معامله‌گران از «میدکو» پس از اتمام معاملات نیز ادامه یافت و صف خرید نزدیک به 29 میلیارد تومانی را رقم زد. تمام نمادهای فلزی روز مثبتی را پشت‌سر گذاشتند و موجب رشد شاخص صنعت مربوطه شدند. اما از طرفی برخی از نمادهای بزرگ محصولات شیمیایی مانند «زاگرس» و «شغدیر» دستخوش اصلاحات قیمتی شدند و روزی منفی را برای این زیرمجموعه رقم زدند.
    «ترین»های فرابورس

    همچنانکه اشاره شد شاخص کل فرابورس در نهایت با رشد 22‌واحدی مواجه شد. دو نماد فلزی «میدکو» و «هرمز» با صدرنشینی در جدول نمادهای تاثیرگذار بر شاخص، اثر بیش از 14‌واحدی در محاسبه آیفکس را موجب شدند. پتروشیمی شیراز نیز با اثر فزاینده نزدیک به سه واحدی رشد بیشتر نماگر مزبور را سبب شد. «شراز» در کنار نفت ایرانول، دو نماد مثبت گروه فرآورده‌های نفتی بودند. «شرانل» که پیش از شروع معاملات چهارشنبه هفته گذشته به دلیل افشای اطلاعات بااهمیت متوقف شده بود روز گذشته با رونمایی از اطلاعیه‌ای با عنوان تاثیرات با اهمیت ناشی از تغییرات ارزی در کدال بازگشایی شد و بیشترین افزایش بها را تجربه کرد. برابر این اطلاعیه سود تسعیر ارز در دوره شش ماهه منتهی به 31 شهریور سال‌جاری، مبلغ 681 میلیارد و 918 میلیون ریال است که ناشی از تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی و فروش ارز در این تاریخ است و نسبت به سود سال قبل افزایش 32 درصدی داشته است.

    برچسب ها