عصر خودرو

چین هم از تبعات اجرای تحریم نفتی در امان نماند

عصر بازار- با اینکه چین از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران پیروی نخواهد کرد، اما افزایش نرخ نفت در بازار جهانی به خاطر این تحریم ها موجب افزایش قیمت بنزین در چین شد.

چین هم از تبعات اجرای تحریم نفتی در امان نماند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، کمیسیون توسعه و اصلاحات چین که قیمت‌گذاری سوخت را برعهده دارد، روز شنبه اعلام کرد: افزایش بهای سوخت از بامداد روز یکشنبه در این کشور اجرا می‌شود.

    این همان موضوعی است که کارشناسان انرژی در چین بارها در رسانه‌های مختلف بین المللی اعلام کرده بودند، اگر این اتفاق یعنی قیمت بنزین در چین بالا رود، می‌تواند اثرات منفی را در اقتصاد خانواده و کشور چین بگذارد.

    براین اساس «چائو چانگ چینگ» رییس اداره قیمت‌گذاری کمیسیون اصلاحات و توسعه دولت چین از بالا رفتن نرخ تورم در این کشور و تاثیر افزایش نرخ بنزین‌ و گازوئیل بر بهای کالاهای اساسی ابراز نگرانی کرده بود، زیرا این کار ممکن است به بالا رفتن بهای کالاهای اساسی در کشور بیانجامد و نرخ تورم را ارتقا دهد.

    برخی کارشناسان معتقدند، از آنجایی که چین بزرگترین واردکننده نفت از ایران است، کوچکترین تغییر در میزان این واردات می‌تواند اثرات اقتصادی منفی بر اقتصاد این کشور داشته باشد و به همین دلیل، چینی ها رسما اعلام کرده بودند، در تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران آمریکا را همراهی نمی‌کنند.

    اما جالب است که این کشور با اینکه اعلام کرده است، همچنان نفت از ایران وارد می‌کند، اما افزایش قیمت جهانی نفت به دلیل تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران  موجب تغییر قیمت بنزین در این کشور شده است.

    قطع واردات نفت از ایران توسط برخی دیگر از خریداران نفت و میعانات گازی ایران مثل کره جنوبی هم موجب شده بود، تا قیمت بنزین در این کشور بالا رود.

    از طرف دیگر نیز شبکه سی ان بی سی در گزارشی درباره بازارهای جهانی انرژی و تاثیر تحریم‌های نفتی ایران نوشته بود، آمریکا که  از سال 2014 نفت بشکه‌ای 95 دلار را تجربه نکرده است، اما امسال ممکن است این شرایط تغییر کند و این قیمت ها را تجربه کند.

    «جان کیلداف» متخصص و تحلیلگر انرژی، تحریم های ایران را مهمترین دلیل برای بالا رفتن قیمت نفت تگزاس (WTI) می‌داند و می‌گوید که این تحریمها می‌تواند تا زمستان 30 درصد قیمتها را افزایش دهد و باعث شود قیمت بنزین به گالنی 4 دلار در پمپ بنزینهای آمریکا برسد. در حال حاضر قیمت هر گالن بنزین در آمریکا حدود 2.83 دلار است.

    شبکه سی ان بی سی در ادامه به نقل از تحلیلگران گزارش داده است که بازار جهانی نفت در تنگنا قرار دارد و این تنگنا ممکن است، شدیدتر هم شود. در حال حاضر، تنگنای بزرگ روندی است که درباره ایران و تحریم های ایران در حال اتفاق افتادن است.

    کیلداف در این زمینه می‌گوید که بشکه‌های نفت ایران چیزی است که ما در حال از دست دادن هستیم و این واقعا آسیب زننده است.

    براساس این گزارش، کیلداف می‌گوید که همزمانی تحریمهای نفتی ایران با رشد اقتصادی در آمریکا و افزایش تقاضای بنزین باعث می‌شود که وال استریت با سناریوی سختی مواجه شود که طی سالهای اخیر آن را تجربه نکرده است.

    دولت دونالد ترامپ از ماه نوامبر تحریمهای نفتی خود را علیه ایران اجرایی خواهد کرد، تحریمهایی که به دنبال خروج غیرقانونی واشنگتن از توافق هسته‌ای، باز اعمال شده‌اند.

    از زمان امضای فرمان اجرای بازگشت دوباره تحریمهای هسته‌ای علیه ایران در اردیبهشت ماه، قیمت نفت در بازارهای همواره سیر صعودی داشته است و برخی از کارشناسان معتقدند، با آغاز تحریم های نفتی علیه ایران قیمت نفت به 100 دلار هم خواهد رسید.

     

    برچسب ها