عصر خودرو

جهش آیفکس در آغاز هفته

عصر بازار- معاملات هفته جاری فرابورس، با خوش بینی در فضای سیاسی آغاز شد. در تازه‌ترین تصمیم گروه اقدام مالی FATF رای به تداوم تعلیق ایران از حضور در لیست سیاه خبر داد. خبرهای رسیده از سوی اتحادیه اروپا همچنین حکایت از این دارد که کانال مالی تجاری ایران و اروپا در هفته‌های آینده اجرایی می‌شود.

جهش آیفکس در آغاز هفته
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، فضای آرام سیاسی و نزدیک شدن به موعد گزارش‌های فعالیت‌های شش ماهه اول شرکت‌ها و همچنین خوشبینی سهامداران نسبت به این گزارش‌ها، روز مثبتی را برای فرابورس رقم زد. بدین‌ترتیب با افزایش اشتیاق معامله‌گران و غلبه تقاضا بر عرضه، بسیاری از نمادها افزایش قیمت را تجربه کردند.روز گذشته بیش از یک میلیارد سهام به ارزش بالغ بر 834 میلیارد تومان در بازارهای مختلف فرابورس مورد معامله قرار گرفت. در انتهای روز کاری گذشته شاخص کل بازار با رشد بیش از 3/ 3 درصدی (تقریبا معادل 69 واحد) به سطح 2089 واحدی دست یافت. به نظر می‌رسد روزهای پایانی ماه جاری با رشد معاملات فرابورس ایران پشت سر گذاشته شوند. گزارش‌های شش ماهه منتشر شده برخی از شرکت‌های تحت تأثیر نرخ دلار و آزادسازی قیمت‌ها فراتر از حد انتظار است و از سوی دیگر ثبات نرخ دلار آرامش خاطر بیشتری را برای سهامداران رقم زده است. همچنین فرصت دوباره FATF به ایران و امکان دستیابی به راهی برای دور زدن تحریم‌ها، اثرات مثبتی بر تصمیمات مشارکت‌کنندگان بازار به جا گذاشت.
    رصد صنایع بازار اول و دوم

    طی معاملات دیروز نزدیک به 449 میلیون سهم به ارزش بیش از 178 میلیارد تومان در بازارهای اول و دوم مورد دادوستد قرار گرفت. حدود 102 میلیارد تومان از این نقدینگی در خرید و فروش‌های سهام سه صنعت فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و نیز مواد و محصولات دارویی به گردش درآمد. از سوی دیگر، به دلیل اقبال سهامداران از بازار شنبه، غالب نمادها روز مثبتی را پشت سر گذاشتند. امری که منجر به رشد تمام صنایع فعال بازار اول و دوم شد. بیشترین رشد روزانه به زیرمجموعه هتل اختصاص پیدا کرد و در رده‌های بعدی، عرضه برق و گاز و سپس گروه خرده‌فروشی قرار گرفت. صرف‌نظر از توقف تک‌نماد گروه سیمان و روز بدون نوسان شاخص آن، زیرمجموعه بیمه و صندوق بازنشستگی کمترین رشد روزانه دیروز را به نام خود ثبت کرد.

    سهامی ذوب‌آهن اصفهان که هفته گذشته را با روندی اصلاحی به پایان رسانده بود، هفته جاری را با سطوح قیمتی مناسب آغاز کرد و با استقبال سهامداران روبه‌رو شد. امری که منجر به کسب ارزش معاملاتی نزدیک به 40 میلیارد تومانی و همچنین صف خرید حدودا چهار میلیارد تومانی نماد «ذوب» شد.اولین معاملات هفته پیش رو با قدرت‌نمایی سهامداران حقیقی به اتمام رسید. با بازگشت مشارکت و خوش‌بینی سهامداران حقیقی نسبت به بازار، مالکیت غالب سهام به نام این دسته از سهامداران ثبت شد. در این روز، نماد معاملاتی پتروشیمی زاگرس در صدر ترجیحات معامله‌گران خرد قرار داشت. پس از نماد عنوان شده، تولید برق عسلویه، مپنا و سهامی ذوب اصفهان بیشترین توجه حقیقی‌ها را به خود معطوف کردند. خالص خرید این دسته از سهامداران، از سه نماد یاد شده به بیش از 19 میلیارد تومان رسید. در مقابل، مبین‌ وان کیش غالب تقاضای سهامداران حقوقی را جلب کرد. نمادهای «غشهداب» و «حسینا» از دیگر نمادهای قابل توجه معامله‌گران عمده بود. در مجموع معاملات دیروز بیش از 40 میلیارد تومان از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهامداران حقیقی منتقل شد.

    برچسب ها