عصر خودرو

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز :

کاهش خروج غیرقانونی کالاهای اساسی

عصر بازار- رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از کاهش خروج غیرقانونی کالاهای اساسی که در ماه‌های گذشته ناشی از نوسانات ارزی شتاب بالایی گرفته بود، خبر داد.

کاهش خروج غیرقانونی کالاهای اساسی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، طی ماه‌های گذشته و در پی نوسانات نرخ ارز خروج رسمی و غیررسمی کالاهای اساسی در کشور در قالب صادرات یا قاچاق با افزایش قابل توجهی مواجه شده بود که بعضا بازار داخلی را با کمبود مقطعی و افزایش قیمت غیرمنطقی مواجه کرده بود.

    علی مویدی خرم‌آبادی - رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز - در این باره به ایسنا گفت: با توجه به این‌که کالاهای اساسی همیشه در کشور با یارانه و نرخ متفاوت از بازار، تامین می‌شود همواره شاهد خروج غیرقانونی آنها بوده‌ایم که البته نوسانات ارزی این وضعیت را شدت بخشید، اما با تمهیدات اندیشیده شده، جلسات برگزار شده و تفاهم‌های صورت گرفته، شدت و سرعت خروج کالاهای اساسی از کشور کاهش پیدا کرده است.

    وی افزود: در جلسه اخیری که در وزارت کشور با حضور استانداران و فرمانداران مرزی برگزار شد، راهکارها و تمهیدات مختلفی اندیشیده شد و شاهد روند کاهشی در خروج کالاهای اساسی بودیم که به عنوان مثال می‌توان به قاچاق دام زنده اشاره کرد که از آن جلوگیری کردیم.

    رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: یکی‌ از مبادی خروج‌ کالاهای اساسی از کشور مناطق آزادی مانند اروند در خوزستان بودند که به عنوان مثال کالاهایی مانند برنج، شکر، گوشت، مرغ و غیره از آن‌ها خارج می‌شد، اما با همکاری مناطق آزاد و برگزاری جلسات متعدد با مسئولان آنها حساسیت نسبت به خروج کالاهای اساسی از این مناطق و دیگر مبادی خروجی کشور افزایش پیدا کرده است و شاهد به حداقل رسیدن خروج کالاهای اساسی از کشور هستیم.

    مویدی خرم‌آبادی با بیان این‌که خروج کالاهای اساسی حتی به صورت حداقلی از کشور نیز برای ما مهم است و باید به صفر برسد، تاکید کرد: سازوکارهای جدیدی با حضور استانداران مختلف اندیشیده‌ایم تا با ایجاد وحدت نظر مناسب از خروج کالاهای اساسی جلوگیری کنیم.

    وی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌خواهید از خروج کالاهای اساسی جلوگیری کنید و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز چه برنامه‌ای برای رسیدن به این هدف دارد، ادامه داد: در وهله‌ی اول در ایجاد مقرراتی که از خروج کالاهای اساسی جلوگیری کند، تلاش می‌کنیم و در مرحله‌ی بعدی ارتقاء سطح سامانه‌ها پیش‌بینی شده است که بتواند مسیر انحراف کالاهای اساسی را به صورت شفاف نشان دهد.

    رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه عدد و رقم دقیقی در زمینه‌ی میزان خروج کالاهای اساسی از کشور وجود ندارد، گفت: دستورالعمل، بخشنامه و آیین‌نامه‌های مختلفی در این راستا تدوین کرده و با برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف همه پرسنل دستگاه‌های متولی را نسبت به چگونگی جلوگیری از خروج کالای اساسی آشنا کرده‌ایم و با تاکید رییس‌جمهوری در این زمینه شاهد روند کاهشی در این زمینه هستیم.

    برچسب ها