عصر خودرو

عضو هیئت مدیره فرابورس:

بازار باید سهام ارزنده را تشخیص دهد

عصر بازار- عضو هیئت مدیره فرابورس با اشاره به روند حرکتی دسته جمعی سهام در بازار سرمایه، لازمه تداوم رشد شاخص را تحقق پوشش ریسکی فراتر از انتظار سهامداران عنوان کرد.

بازار باید سهام ارزنده را تشخیص دهد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، علیرضا کدیور، عضو هیئت مدیره فرابورس درباره تحولات اخیر بازار و بازگشت مجدد بازار به روند صعودی طی دو روز اخیر گفت:بازار سهام ،بازاری است که منعکس کننده برآیند انتظارات سرمایه گذاران از تمام رویدادهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، داخلی و خارجی است که تاکنون اتفاق افتاده یا ممکن است در آینده حادث شود.

    وی ادامه داد: اگر اتفاقاتی که در آینده می افتد با انتظار امروز بازار مغایر باشد، طبیعتا بازاری که به واسطه انتظارات رشد کرده، روندش معکوس می شود. به طور مثال چنانچه بازار انتظار وقوع اتفاقاتی را داشته باشد که تاثیر مثبت بر سهام دارد، اما عکس آن اتفاق بیافتد، دچار افت خواهد شد یا برعکس!

    کدیور تحلیل روند پیش روی بازار سرمایه را نیازمند ثبات متغیرهای تاثیرگذار بر بازار دانست و افزود: با فرض ثبات نسبی کلیه متغیرهای فعلی برآورد من این است که روزهای آینده بازار پرنوسانی خواهیم داشت. به طوری که ممکن است بعضی روزها مثبت و بعضی روزها منفی باشد.

    عضو هیئت مدیره فرابورس در خصوص روند کلی پیش روی بازار خاطرنشان کرد: با فرض ثبات نسبی متغیرها، روند کلی بازار رو به بالا خواهد بود، اما با شیب ملایم. یعنی در دو هفته آینده شاخص نسبت به امروز بالاتر است.

    رشد دسته جمعی،افت دسته جمعی

    وی با اشاره به رشد برخی سهام غیرارزنده در بازار تاکید کرد: مشکلی که در بازار وجود دارد- چه در زمانی که شاخص روند به شدت صعودی را تجربه می کرد و چه در روزهای ریزشی- این است که مثبت شدن بازار به نحوی اتفاق افتاد که همه سهم ها مثبت شدند؛ چه سهم هایی که بنیاد خوب داشته و ارزنده بودند و چه سهم هایی که غیر ارزنده بودند. در این میان با وجود این که سهم های ارزنده رشد طبیعی خود را می کردند و هنوز نیز جای رشد داشتند به یک باره در کنار سهام غیر ارزنده ای که حباب گونه رشد کرده بودند، ریزش کردند.

    کدیور حرکت صعودی و نزولی همه سهم ها با یکدیگر را روندی اشتباه ارزیابی کرد و تصریح کرد: اگر همه بازار یکدست بالا برود اشتباه است، بازار یک جایی متوجه غیرارزنده بودن برخی از سهم ها می شود.در این شرایط آن سهم ها شروع به ریزش می کنند و بعد جو منفی ناشی از ریزش آن ها باعث می شود که سهم های ارزنده هم شروع به ریزش کنند و شرایطی که در هفته گذشته شاهد آن بودیم اتفاق می افتد. بنابراین مشکل رشد دسته جمعی بازار این است که نتیجه آن افت دسته جمعی خواهد شد.

    عضو هیئت مدیره فرابورس با اشاره به انتشار گزارش های 6 ماهه شرکت ها و مثبت بودن اغلب این گزارش ها، درباره چگونگی تشخیص سهام ارزنده از بین این گزارش ها گفت: گزارش های 6 ماهه اغلب گزارش های خوبی است،حتی بعضا نسبت به 6 ماهه سال گذشته، از پوشش سود بالاتری برخوردار هستند و شرکت ها سودسازی بالاتری نسبت به سال گذشته داشته اند و در مقابل نیز شاخص بورس نیز نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

    وی انتظارات کارشناسان و تحلیلگران حرفه ای بازار در پوشش سود دو برابری شرکت ها نسبت به سال گذشته را منطقی دانست و با ذکر یک مثال افزود: چنانچه سال گذشته شرکتی 100 میلیون تومان در 6 ماهه سود ساخته است، اکنون این انتظار وجود دارد که امسال در 6 ماهه 200 میلیون تومان سود بسازد و قیمت آن هم متناسب با این انتظار در یک سال اخیر رشد کرده است.

    کدیور تداوم رشد سهام شرکت ها را منوط به تحقق سودی بیش از انتظار بازار عنوان کرد و تصریح کرد: اگر شرکتی در نظر دارد تا در مدت 6 ماه، به 200 میلیارد تومان سود برسد و در عمل 250 میلیارد تومان محقق کند، آن وقت فراتر از انتظار بازار عمل کرده و این امر موجب می شود که سهم رشد کند.

    وی ادامه داد: اگر شرکت مذکور کمتر از عدد قول داده شده مثلا 180 میلیارد تومان پوشش سود را اعلام کند و تنها 80 درصد نسبت به 100 میلیارد تومن سال گذشته اعلام کند، چون پایین تر از انتظار بازار است باعث می شود که سهام این شرکت افت کند و این به معنی نسبی بودن گزارش ها است. یعنی درست است که گزارش های 6 ماهه نسبت به پارسال بهتر است،اما قیمت سهم ها هم  نسبت به پارسال بیشتر شده است و بخش از این گزارش های خوب اصطلاحا پیش خور شده است و اثرش را بر قیمت سهام شرکت ها گذشته است،پس عاملی که می تواند باعث شود تا باز هم سهام برخی شرکت ها رشد کند این است که این شرکت ها فراتر از انتظار بازارسود گزارش کنند.

    علیرضا کدیور صنایع کالامحور و صادراتی را دارای توان تحقق پوشش ریسک فراتر از انتظار بازار ارزیابی کرد و افزود: بعضی از شرکتهای پالایشگاهی، پتروشیمی، فلزی و معدنی شرکت هایی هستند که می توانند شرایط فراتر از انتظار بازار را محقق کنند و می توانند همچنان رشد کنند.

    پیش بینی روند بازار تا پایان سال

    وی با مثبت خواندن روند بازار تا پایان سال پیش بینی کرد: تحلیل ها نشان می دهد با فرض ثبات شرایط فعلی و ثبات همه متغیرها، برآیند متغیرهای تاثیرگذار بر بازار در چند هفته و حتی چند ماه آینده از ثبات نسبی برخوردار است.بر همین اساس می توان پیش بینی کرد شاخص تا پایان سال 97 به 200 هزار واحد خواهد رسید ویا حتی فراتر از 200 هزار واحد هم خواهد رفت. اما اگر متغیرهای فعلی تغییر کنند این تحلیل به اصلاح و بازنگری احتیاج دارد.

    برچسب ها