عصر خودرو

تداوم خرید حقوقی‌ها در بازار سهام

عصر بازار- نوسانات حاکم بر بازار سهام طی هفته گذشته، بازدهی بیش از یک درصدی شاخص کل را رقم زد. در این شرایط بازیگران عمده بازار در ادامه روند حمایتی خود که از دومین هفته مهرماه آغاز شده بود، به جمع‌آوری سهام ارزنده پرداختند و توانستند خالص تغییر مالکیتی در حدود ۳۴۰‌میلیارد تومان را به نام خود ثبت کنند.

تداوم خرید حقوقی‌ها در بازار سهام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در حالی که هفته گذشته با ریزش قابل‌توجه شاخص کل آغاز شد، اما از روز دوشنبه سهامداران شاهد چرخش مسیر بازار بودند. فروکش کردن هیجانات و حرکت معاملات به سمت منطق، یکی از مهم‌ترین‌ دلایل‌ این تغییرات به‌شمار می‌رود. در این میان انتظار انتشار گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها و رصد تحولات سیاسی نیز در تعیین مسیر بورس حائز اهمیت است.به هر ترتیب در مجموع هفته منتهی به 25مهرماه شاهد ثبت بازدهی بیش از یک درصدی در کارنامه بورس تهران و انتقال حدود 340میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی سهامداران حقوقی بودیم.
    جزئیات تغییر مالکیت‌ شنبه

    شناسایی فرصت خرید از یکسو و همچنین حمایت از برخی سهام، سبب شد تا معامله‌گران حقوقی‌، خریدهای قابل‌توجهی را در هفته منتهی به پایان 25مهرماه به ثبت برسانند. در حالی بازار سهام نخستین روز کاری هفته را با ریزش قابل‌توجه 5983 واحدی شاخص کل آغاز کرد که در این روز بیشترین میزان تغییرمالکیت در مقیاس هفتگی به ثبت رسید. بر این اساس حدود 200میلیارد تومان در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابه‌جا‌ شد. جزئیات جابه‌جا‌یی‌های صورت‌گرفته نشان از آن دارد که حقوقی‌ها بیشترین خرید را در گروه پالایشی داشتند. به‌طوری‌که خالص خرید سهامداران عمده در این صنعت به حدود 90میلیارد تومان رسید. در این میان خرید سهام پالایش نفت بندرعباس در صدر تقاضا قرار داشت. بر این اساس 50میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی جابه‌جا‌ شد. در این میان صندوق سرمایه‌‌گذاری گنجینه زرین‌شهر، اقدام به خرید 43میلیون سهم مزبور کرد. همچنین این حقوقی در نماد پالایش نفت تبریز نیز خریدهای قابل‌توجهی داشت. این خرید با حجم 7میلیون سهمی دنبال شد. افزون بر این معامله‌گران عمده در این روز خریدهای سنگینی نیز در نماد پالایش نفت تهران داشتند. بر این اساس 21میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی‌های «شتران» منتقل شد.بررسی تغییرمالکیت با اهمیت در بازار روز شنبه نشان از آن دارد که «های‌وب» با عرضه سنگین 40میلیون سهمی از سوی بازارگردان یعنی تامین سرمایه تمدن مواجه شد. در این میان سرمایه‌گذاری صنعت نفت با حمایت و خرید 5/ 13 میلیون سهمی از سوی گروه توسعه مالی مهرآیندگان روبه‌رو‌ شد. در نماد تراکتورسازی نیز حقوقی شرکت یعنی شرکت خودروسازان دیزلی آذربایجان، حدود 16میلیون سهم را به پرتفوی خود افزود.
    خرید پرحجم حقوقی‌ها در صنعت بانک

    بورس تهران در حالی معاملات روز یکشنبه را در مواجهه با ناتوانی مجدد هسته معاملات، به‌صورت ناتمام به پایان رساند که افت 109 واحدی در کارنامه این روز شاخص‌کل به ثبت رسید. اما حقوقی‌ها همچنان در این روز به حمایت‌های خود ادامه دادند. به این ترتیب خالص خرید بیش از 120میلیارد تومانی در کارنامه سهامداران عمده ثبت شد.در این روز بخش عمده‌ای از خریدها بر محور گروه بانکی قرار داشت به‌طوری‌که بیش از 42میلیارد تومان به پرتفوی سهامداران حقوقی این گروه منتقل شد. در صدر این خریدها نیز جمع‌آوری سهام بانک ملت و بانک تجارت قرار داشت. در این میان بانک ملت خالص خرید بیش از 21میلیارد تومانی را از سوی سهامداران عمده تجربه کرد. صندوق سرمایه‌گذاری بادرآمدثابت کوثریکم و شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین به‌عنوان حقوقی فعال در «وبملت»، بیشترین خرید را در این نماد داشت که در مجموع با جمع‌آوری 5/ 2میلیون سهم دنبال شد. بانک تجارت نیز با تغییر مالکیت بیش از 15میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی روبه‌رو‌ شد. در این میان 30میلیون سهم مزبور توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران خریداری شد. شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین نیز به‌عنوان دیگر سهامدار عمده «وتجارت»، حدود یک میلیون سهم را به پرتفوی خود افزود.سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن نیز به‌عنوان سهامدار عمده در بانک خاورمیانه به روند خرید خود در این نماد بانکی ادامه داد و در این روز نیز بیش از 2/ 2میلیون سهم دیگر را به سبد سهام خود افزود. روندی مشابه در نماد بانک صادرات با حمایت و خرید 30میلیون سهم از سوی گروه مالی سپهر صادرات دنبال شد. البته در این روز سهامداران عمده به جمع‌آوری سهام فولاد مبارکه نیز تمایل نشان دادند. در این راستا یک میلیون سهم مزبور از سوی موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان وعشایر خریداری شد.این روند در نماد نورد آلومینیوم‌ با خرید 2میلیون سهم از سوی سهامدار حقیقی و مالک 42/ 5درصدی سهم دنبال شد. همچنین دیگر سهامدار حقیقی بالای یک درصدی این شرکت نیز 2میلیون سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود. در این راستا شرکت مشاورسرمایه‌گذاری تامین سرمایه نوین نیز 330هزار سهم «فنوال» را خریداری کرد.
    چرخش زمین بازی  سهامداران

    جهش 3/  3درصدی شاخص کل بورس در معاملات روز دوشنبه در حالی نشانه‌هایی از فروکش کردن هیجانات و حرکت معاملات به سمت منطق داشت که با چرخش بازار به سمت صعود، شاهد جابه‌جا‌یی زمین بازی بازیگران بورس نیز بودیم. به این ترتیب در معاملات روز دوشنبه بیش از 73میلیارد تومان در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی منتقل شد. در این روز بیشترین خرید سهامداران خرد در نمادهای پالایشی و بر محور پالایش نفت اصفهان قرار داشت. خالص خرید حقیقی‌ها در این صنعت به حدود 10میلیارد تومان رسید. تقریبا تمامی این رقم به تغییر مالکیت سهام «شپنا» در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی تعلق داشت.  این در حالی است که سهامداران حقوقی خریدهای قابل‌توجهی در نماد پرداخت الکترونیک سامان کیش و فولاد خوزستان داشتند که با ارزش بیش از 2میلیارد تومانی دنبال شد. در این میان «سپ» خرید 100هزار سهم از سوی دو حقوقی خود یعنی بانک سامان و گروه توسعه مالی واقتصادی سامان را تجربه کرد.
    تمایل به خرید سهام پتروشیمی

    معاملات روز سه‌شنبه بورس تهران در حالی با روندی پرتقاضا آغاز شد که در نهایت شاخص کل این بازار بازدهی 2/ 1درصدی را تجربه کرد. در این بازار سهامداران خرد برای دومین روز متوالی به خرید خود ادامه دادند و خالص تغییر مالکیت را به نام خود ثبت کردند. به‌طوری‌که حدود 294 میلیون سهم به ارزش 56 میلیارد و 500 میلیون تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی افزوده شد. در صدر خرید معامله‌گران حقیقی، تمایل به جمع‌آوری سهام شرکت داده گستر عصر‌نوین قرار داشت. خالص خرید حقیقی‌ها در نماد مزبور به 37 میلیون و 600 هزار سهم به ارزش حدود 22 میلیارد و 350 میلیون تومان بالغ شد. در این میان 40میلیون سهم مزبور از سوی بازارگردان شرکت یعنی تامین سرمایه تمدن عرضه شد.

    نماد معاملاتی گروه مپنا از دیگر نمادهای دیروز بورس تهران بود که مورد اقبال معامله‌گران خرد بازار قرار گرفت. به این ترتیب دیروز بیش از 20 میلیون و 70 هزار سهم «رمپنا» به ارزش 10 میلیارد و 800 میلیون تومان به پرتفوی حقیقی‌ها اضافه شد. این نماد شاهد واگذاری 500هزار سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان گروه مپنا بود. در آن سوی بازار نماد معاملاتی شرکت توسعه معادن و فلزات شاهد جابه‌جایی 16 میلیون و 700 هزار سهم خود به ارزش 9 میلیارد و 100 میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود. این نماد خرید 2میلیون سهم توسط حقوقی خود یعنی شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین را تجربه کرد.

    اما در میان صنایع مورد توجه این روز، سهامداران خرد تمایل زیادی به جمع‌آوری سهام زیرمجموعه گروه محصولات شیمیایی داشتند. به این ترتیب خالص خرید حقیقی‌ها در صنعت پتروشیمی‌ به 22میلیارد و 300 میلیون تومان رسید. در این میان پتروشیمی آبادان با عرضه سهم از سوی دو حقوقی مواجه شد. به‌طوری‌که 3میلیون سهم از سوی بیمه مرکزی ایران و یک میلیون سهم دیگر نیز از سوی شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری به فروش رفت. روند عرضه‌ها در نماد سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین به مراتب با حجم بالاتری ادامه یافت. بر این اساس شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین واگذاری حدود 30میلیون سهم مزبور را عرضه کرد. 

    در این روز گروه خودرو و ساخت قطعات نیز از دیگر صنایع مورد توجه سهامداران خرد بود. به‌طوری‌که در این روز در صنعت خودرو تغییر مالکیت 14 میلیارد و 300 میلیون تومانی به سمت پرتفوی حقیقی‌ها ثبت شد. در این میان لیدر گروه یعنی ایران‌خودرو با فروش 10میلیون سهمی از سوی شرکت سرمایه‌گذاری سمند و 5/ 3میلیون سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین روبه‌رو‌ شد. در این میان شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین به‌عنوان سهامدار عمده در نماد سایپا نیز اقدام به واگذاری 50میلیون سهم کرد. مهندسی نصیرماشین نیز عرضه 300هزار سهم از سوی صندوق بازارگردانی سهم آشنایکم را تجربه کرد.
    حقوقی‌ها و جمع‌آوری «فولاد»

    بازیگران عمده، معاملات روز چهارشنبه را با حمایت‌های گسترده به پایان بردند. به‌طوری‌که در این روز بیش از 150میلیارد تومان به پرتفوی سهامداران حقوقی منتقل شد. بررسی روند جابه‌جایی‌های صورت گرفته در این بازار نشان از آن دارد که فلزات اساسی بیشترین میزان جابه‌جایی را از سوی حقوقی‌های بازار تجربه کردند. بر این اساس، خالص خرید حقوقی‌ها در این گروه به حدود 90میلیارد تومان رسید.

    وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، سه‌شنبه شب گذشته نام چند بانک و شرکت مهم را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. در این میان نام فولاد مبارکه به چشم می‌خورد. هر‌چند این موضوع در ابتدای معاملات چهارشنبه هیجانات و به‌تبع فشار فروش را در بازار ایجاد کرد، اما در میانه معاملات با انتشار گزارش‌های شفاف‌سازی بر سامانه کدال، شاهد فروکش شدن جو مزبور و بازگشت تعادل به بازار بودیم. بر این اساس «فولاد» در گزارش ارسالی خود تاکید کرد تحریم‌های بین‌المللی موضوع جدیدی نیست و فولاد مبارکه از سال‌ها قبل همچون سایر بخش‌های اقتصادی کشور با آن روبه‌رو‌ بوده است و این امر خللی در جریان فعالیت‌های تولیدی، مالی و صادرات محصولات شرکت ایجاد نخواهد کرد. به این ترتیب نماد مزبور از حمایت‌های گسترده حقوقی‌ها برخوردار شد. به‌طوری‌که بیش از 72میلیارد تومان به پرتفوی حقوقی‌ها «فولاد» منتقل شد. در این میان موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان وعشایر به‌عنوان سهامدار 2درصدی «فولاد»، اقدام به خرید 5میلیون سهم مزبور کرد.  همچنین در این روز بانک پارسیان که یکی دیگر از شرکت‌های نام‌برده شده در لیست تحریم‌های آمریکا بود نیز اقدام به انتشار شفاف‌سازی کرد؛ بانک پارسیان اعلام کرد: بر اساس سیاست‌های پیش‌نگرانه بانک پارسیان همسو با بانک مرکزی، فعالیت‌های بین‌المللی این بانک با ارز دلار و کشور آمریکا سال‌هاست متوقف شده است. 

    بر این اساس در بازارهای هدف صادرکنندگان و واردکنندگان که عمدتا در اروپا و آسیا متمرکز است و مبادلات با استفاده از سایر ارزها صورت می‌پذیرد. بنابراین با توجه به تفاهمات دولت با این کشورها و پروتکل‌های تنظیمی درخصوص مبادلات مالی با این ارزها، تحریم مذکور تاثیری در فعالیت‌های این بانک ندارد. به این ترتیب هر‌چند هیجانات ناشی از این خبرها در این نماد نیز فروکش کرد، اما سه حقوقی «وپارس» به حمایت از سهم پرداختند؛ به‌طوری‌که 172 میلیون و 500هزار سهم مزبور از سوی شرکت پدیده آفرین شفق خریداری شد. گروه مالی بانک پارسیان و شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر نیز دو حقوقی دیگر «وپارس» بودند که هر کدام 10میلیون سهم این نماد بانکی را خریداری کردند. این در حالی است که روز چهارشنبه سهامداران خرد بیشترین جابه‌جا‌یی را در نماد «های‌وب» داشتند، که با خالص خرید 16میلیارد تومانی حقیقی‌ها دنبال شد. در این میان حدود 40میلیون سهم از سوی بازارگردان شرکت یعنی تامین سرمایه تمدن عرضه شد.

    برچسب ها