عصر خودرو

صادرات آلمان به ایران کاهش یافت

عصر بازار- انجمن بانک‌های آلمان اعلام کرد که پس از خروج آمریکا از برجام، صادرات آلمان به ایران کاهش یافته است.

صادرات آلمان به ایران کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از فارس، آماری که خبرگزاری رویترز امروز جمعه 27 مهر ماه استخراج کرده، نشان می‌دهد که از زمان خروج آمریکا از برجام، صادرات شرکت‌های اروپایی به ایران کاهش یافته است؛ این در حالی است که آلمان و دیگر شرکای اروپایی‌اش در برجام، همیشه از تلاش برای حفظ این توافق چندجانبه بین‌المللی سخن گفته‌اند.

    آمریکا روز 18 اردیبهشت سال جاری و در راستا عملی شدن یکی دیگر از قول‌های انتخاباتی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور، از برجام خارج و 1+5 به 1+4 تبدیل شد. مقامات دیگر کشورهای باقی‌مانده در برجام و اتحادیه اروپا از آن موقع به بعد، از لزوم حفظ برجام و البته از الزامی بودن ادامه اجرای تعهدات برجامی ایران سخن گفته و می‌گویند.

    آماری که امروز از کاهش صادرات آلمان به ایران خبر داده، حاصل کار تحقیقی انجمن بانک‌های آلمان است که به اختصار با عنوان BdB شناخته می‌شود. در این گزارش آمده که در 8 ماه نخست سال جاری میلادی، صادرات به ایران 4 درصد کاهش داشته و افکنده شدن سایه تهدید تحریم‌های طولانی‌مدت آمریکا، می‌توانند این کاهش را عمیق‌تر کند.

    آلمان بزرگ‌ترین شریک وارداتی ایران در بین اروپایی‌هاست.

    اتحادیه اروپا قول داده که برای محفوظ ماندن تعاملات مالی ایران و قاره سبز از تحریم‌های آمریکا، یک کانال مالی جدید به نام «ساز و کار ویژه» ایجاد کند. بناست که این کانال عملکردی مانند سوئیفت داشته باشد و تا 10 آبان یعنی 3 روز پیش از دور دوم تحریم‌های آمریکا، باز شود. تحریم‌های 13 آبان فروش نفت ایران را هدف گرفته است.

    «هلگر بینگمان» رئیس انجمن صادرکنندگان آلمان این هفته گفته بود که کاهش صادرات به ایران «تازه اول کار است.»

    برچسب ها