عصر خودرو

۲۰ مبداء اصلی واردات کالا به ایران

عصر بازار- طی نیمه نخست سال جاری ۲۰ کشور از قاره‌های آسیا و اروپا به عنوان مهم‌ترین مبادی ورودی کالا به کشور بوده‌اند، با این حال چین با ۲۴.۸ درصد، همچنان شریک اول تجاری ایران محسوب می‌شود.

۲۰ مبداء اصلی واردات کالا به ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا ، بررسی جدیدترین گزارش گمرک ایران از شرکای تجاری ایران در 6 ماهه نخست سال جاری نشان می دهد که کشور چین با 24.8 درصد، بالاترین سهم واردات کالا توسط ایران از خارج را در اختیار دارد. به بیان دیگر، چین در نیمه نخست امسال مهم ترین مبداء انجام واردات کالا برای ایران بوده و ارزش واردات کالا از این کشور نیز 5502 میلیون دلار بوده است.

    بر پایه این گزارش، امارات متحده عربی به عنوان دومین شریک تجاری ایران و مبداء انجام واردات کالا شناخته می شود که در نیمه نخست امسال ایران 14.2 درصد کل واردات مورد نیاز خود را از طریق این کشور انجام داده است. کره جنوبی 6.5 درصد و هندوستان نیز 6.2 درصد در تامین نیازهای وارداتی ایران نقش داشته اند.

    آلمان 5.3 درصد و ترکیه نیز 5 درصد سهم داشته و در این بین سهم کشور سوئیس 4.8 درصد بود. کمترین میزان واردات انجام شده نیز از کشورهای اتریش، بلژیک و اسپانیا هر یک به میزان یک درصد از کل واردات انجام شده توسط ایران بود. در عین حال، علاوه بر کشورهای یادشده، ایران از کشورهای فرانسه، فدراسیون روسیه، هلند، سنگاپور، ایتالیا، انگلستان، عمان، ژاپن، عمان و برزیل نیز واردات داشته است.

    کمترین میزان واردات انجام شده در نیمه نخست امسال مربوط به کشور سوئد با 0.9 درصد است؛ با این وجود این کشور ر لیست 20 کشور اول مبداء وارداتی ایران شناخته می شود. آمارها نشان می دهد که ارزش کل واردات ایران در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد کاهش داشته و این کاهش به لحاظ وزنی 7.5 درصد است.

    با وجود اینکه چین شریک اول تجاری ایران محسوب می شود، اما ارزش واردات ایران از این کشور در نیمه نخست سال به نسبت مدت مشابه سال گذشته 4 درصد و به لحاظ وزنی نیز 20 درصد افت داشته است. همچنین میزان ارزش واردات انجام شده از طریق امارات به عنوان شریک دوم تجاری ایران نیز 30 درصد و به لحاظ وزنی نیز 13 درصد کمتر شده است.

    در این بین، سهم برخی کشورها مانند عمان به لحاظ ارزشی و وزنی 264 و 291 درصد رشد داشته که نشان می دهد این کشور در آینده نزدیک می تواند به عنوان یکی از مبادی اصلی واردات کالا برای کشور شناخته شود. با این وجود، سهم این کشور از کل واردات انجام شده در نیمه نخست سال 1.4 درصد بوده است.

    به صورت کلی، سهم واردات ایران از 12 کشور در نیمه نخست امسال کاهش داشته و در عین حال، ‌این میزان از 7 کشور رشد داشته است. میزان واردات انجام شده از کشور فدراسیون روسیه در نیمه نخست سال جاری به نسبت مدت مشابه سال قبل، 100 درصد رشد داشته و به عبارتی دو برابر شده است.

    برچسب ها