عصر خودرو

چین و ژاپن با فروش اوراق قرضه آمریکایی دلار را زمین زدند

عصر بازار- چین و ژاپن به عنوان ۲ دارنده بزرگ اوراق قرضه آمریکایی در ماه اوت بخش قابل توجهی از آن را فروختند که به انحصاری بودن دلار آسیب جدی زد.

چین و ژاپن با فروش اوراق قرضه آمریکایی دلار را زمین زدند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا ، بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت خزانه داری آمریکا، چین و ژاپن به عنوان دو دارنده بزرگ اوارق قرضه خزانه داری آمریکا در ماه اوت اوراق خود را کاهش دادند.

    بر همین اساس، میزان اوراق قرضه آمریکایی در اختیار چین در ماه اوت به 1.165 تریلیون دلار کاهش پیدا کرد؛ این در حالی است که اوراق قرضه آمریکایی چین در ماه جولای 1.171 تریلیون دلار ثبت شده بود که با این وجود میزان اوراق قرضه خزانه دارایی آمریکایی در اختیار دولت چین برای سومین ماه متوالی روند نزولی به خود گرفت؛ این در حالی است که چین در حال تقویت ارز ملی خود در بحبوحه جنگ تجاری با ایالات متحده است.

    البته چین همچنان بزرگترین دارنده اوراق قرضه آمریکایی است و ژاپن در جایگاه دوم قرار دارد. همچنین میزان اوراق قرضه آمریکایی در اختیار ژاپن در ماه اوت به 1.029 تریلیون دلار کاهش پیدا کرد که کمترین رقم از ماه اکتبر سال 2011 میلادی به بعد محسوب می شود.

    در ماه جولای اوراق قرضه آمریکایی در اختیار دولت توکیو 1.035 تریلیون دلار ثبت شده بود. بر پایه تازه ترین آمار منتشر شده از سوی وزارت دارایی این کشور، سرمایه گذاران ژاپنی در ماه اوت به خرید اوراق قرضه بریتانیایی روی آوردند و اوارق قرضه آمریکایی و آلمانی خود را فروختند. ژاپن به ارزش 5.6 میلیارد دلار نقدینگی اوراق قرضه داشته است. 

    بر پایه این گزارش، روسیه در سال جاری میلادی 84 درصد از اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکایی خود را فروخته است و در ماه ژوئن در مجموع 14.9 میلیارد دلار ثبت شده است. به دنبال تحریم های واشنگتن علیه مسکو و کاهش سطح روابط دو کشور به کمترین حد خود، بانک مرکزی روسیه اعلام کرد این تصمیم در راستای کنترل ریسک های مالی، اقتصادی و ژئوپولتیکی است. 

    ترکیه و هند هم این روند را ادامه داده اند. ترکیه از میان 30 کشور بزرگ دارنده اوراق قرضه خزانه داری آمریکا خارج شده که علت آن به اختلافات دیپلماتیکی میان آنکارا-واشنگتن بر می گردد و از طرفی هم هند برای پنجمین ماه متوالی اقدام به فروش اوراق قرضه آمریکایی خود کرده و میزان آن از 157 میلیارد دلار در ماه مارس به 140 میلیارد دلار در ماه اوت کاهش پیدا کرد.

    در اوایل این هفته هم بانک آمریکایی گلمن ساچ اعلام کرد که تحریم ها و تعرفه های آمریکا علیه اقتصادی بزرگ از قبیل روسیه، چین و ایران سهم دلار را در ذخایر ارزی بانک های مرکزی جهان کاهش داده است.

    برچسب ها