عصر خودرو

FATF و راه‌های سرمایه‌گذاری خارجی

عصر بازار- اگر FAFT تصویب نشود سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی به‌شدت کاهش پیدا می‌کند زیرا سرمایه‌گذار زمانی که پیش‌بینی درستی از وضعیت آینده نداشته باشد حاضر به سرمایه‌گذاری نخواهد بود و اقدامات کوتاه‌مدت یک یا دوساله انجام می‌دهد و اساس توسعه کشور به اقدامات کوتاه‌مدت متکی می‌شود.

FATF و راه‌های سرمایه‌گذاری خارجی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی در پول‌شویی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است اما هنوز باید منتظر نتیجه بررسی‌های شورای نگهبان بود تا نظر نهایی خود را در این زمینه اعلام کند.

    اگر پیوستن ایران به FATF تصویب نشود شرایط سختی منتظر تمامی کشور خواهد بود و شرکای اروپایی که در تلاش هستند راهی در سیستم بانکی برای ما پیدا کنند تا بتوان تحریم‌های آمریکا را دور زد، پس‌از آن نمی‌توانند اقدام خاصی انجام دهند.

    با عدم تصویب FATF آخرین امیدهای ما برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور از بین خواهد رفت و برای اساسی‌ترین مبادلات خود با مشکل روبه‌رو خواهیم شد برای مثال نمی‌توانیم نفت را به فروش برسانیم و در برابر آن تقاضای اسکناس نقد داشته باشیم بلکه حساب بانکی نیاز اساسی مبادله است.

    زمانی که حساب‌های بانکی ایران در خارج از کشور بسته باشد مبادلات برای ما بسیار سخت خواهد شد. این موضوع تنها در مورد فروش نفت نیست بلکه تمامی صادرات صنعتی و غیرصنعتی ایران به همین مشکل برخورد خواهد کرد و اگر ارتباطات ما با سیستم بانکی جهانی قطع شود دیگر نمی‌توان واردات نیز به کشور داشت.

    به جزیره‌ای دورافتاده از دنیا تبدیل خواهیم شد که وضعیت اقتصادی از شرایط فعلی بسیار سخت‌تر خواهد شد.

    اگر FATF به مرحله اجرا نرسد، شرایط بسیار سختی در پیش خواهیم داشت و سرمایه‌ها از کشور خارج خواهد شد و فعالان اقتصادی انگیزه‌ای برای فعالیت نخواهند داشت و آینده اقتصادی کشور را تحت شعاع خود قرار می‌دهد.

    اگر FATF به مرحله اجرایی برسد به این معنا نیست که تمامی مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد اما از وضعیت تحریم‌های فعلی می‌توانیم یک گام جلوتر برویم.

    در مقابل اگر FAFT تصویب نشود سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی به‌شدت کاهش پیدا می‌کند زیرا سرمایه‌گذار زمانی که پیش‌بینی درستی از وضعیت آینده نداشته باشد حاضر به سرمایه‌گذاری نخواهد بود و اقدامات کوتاه‌مدت یک یا دوساله انجام می‌دهد و اساس توسعه کشور به اقدامات کوتاه‌مدت متکی می‌شود.

    فعالیت‌های اقتصادی کوتاه‌مدت چیزی جز تجارت و دلالی نخواهد بود درحالی‌که برای توسعه همه‌جانبه کشور به سرمایه‌گذاری‌های طولانی و حداقل در مدت‌زمان چندین دهه در اقتصاد کشور نیاز داریم.

    پیوستن به این تعهدنامه بین‌المللی یک ضرورت است و اگر ما تحریم نبودیم این کار را باید 8 سال قبل انجام می‌دادیم و حالا که می‌خواهیم به بازارهای بین‌المللی ورود پیدا کنیم و ارتباطات بانکی و مالی داشته باشیم باید قوانین بین‌المللی را هم بپذیریم.

    تصویب FATF بسیار ضروری است طبیعتاً تمامی مشکلات اقتصادی ما را حل نخواهد کرد بلکه در کنار آن اراده برای حل مشکلات از طریق آزادسازی اقتصادی، گرفتن تصمیم‌های سنجیده و پخته، تصمیمات و برنامه‌ریزی‌های طولانی از ضروریات توسعه اقتصادی است. برای مثال در شرایط کنونی بازار ارز چندین نرخ ازجمله نرخ مسافرتی، سامانه نیما، ارز آزاد و ... وجود دارد، این وضعیت شرایط را بغرنج کرده و فعالیت اقتصادی به‌شدت دشوار شده است.

    باید به سمت تک‌نرخی شدن نرخ ارز پیش برویم و ایده‌های پوپولیستی در اقتصاد را کنار گذاشت و به سمت اقتصاد جهانی پیش برویم.

    در شرایط فعلی باید همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها شفافیت را سرلوحه کار خود قرار دهند تا موجبات بی‌اعتمادی مردم را فراهم نکنند‌.

    برچسب ها