عصر خودرو

مدیرعامل کارگزاری دانا :

نوسهامداران بدون تحلیل و آگاهی آمدند

عصر بازار- رشد و رکوردزنی های شاخص بازار سرمایه از یک سو و افزایش صدور کد سهامداری از سوی دیگر نشان از حضور سهامداران جدید و نقدینگی تازه به بازار سرمایه دارد.

نوسهامداران بدون تحلیل و آگاهی آمدند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»  ،حال دغدغه اهالی بازار این است که نوسهامداران را در بازار سرمایه نگه دارند محمد حسن شمسی مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره کارگزاری دانا در این خصوص به " عصر بازار " گفت:" تعداد بسیاری از این افراد بدون هیچ تحلیل و آگاهی از بازار سرمایه تنها برای حفظ ارزش پول خود به بازار سرمایه و خرید سهام روی آورده اند. بنابراین بسیاری از خرید سهم ها بدون هیچ دلیل و توجیه منطقی بوده است. از این رو امکان ضرر کردن این سهامداران وجود دارد. بر این اساس اگر می خواهیم این افراد از بازار سرمایه آسیب نخورده و بازار را ترک نکنند، باید آموزش و فرهنگ سازی را در اولویت کاری قرار گیرد و این سهامداران نوپا به سمت صندوق های سرمایه گذاری و کارگزاری ها برای تشکیل یک سبد سهامی هدایت شوند. " در ادامه متن کامل این گفت وگو را می خوانید.

    در برخی از روزهای هفته جاری شاهد رکوردزنی‌های شاخص بورس بودیم، آیا این رشد شاخص نشان از ورود نقدینگی جدید دارد. چه عواملی بر رشد شاخص بازار موثر است؟
    با توجه به افزایش تعداد کد سهامداری طی این مدت می توان اذعان کرد که بازار سرمایه در این مدت توانسته با ورود سهامداران جدید، نقدینگی تازه جذب کند. عمده دلیلی که می توان برای رشد شاخص بازار سرمایه نام برد؛ تاثیر افزایش قیمت ارز بر تحلیل های بنیادی شرکت ها است. به عبارت دیگر افزایش قیمت دلار سبب بالا رفتن ارزش جایگزینی شرکت ها و در نهایت رشد ارزش سهم آنها شد. علاوه بر این باید به شرکت های صادرات محور نیز اشاره کنیم که صورت های مالی خود را بر اساس دلار 3500 تا 4200 بسته بودند و سرمایه گذاران انتظار دارند که با توجه به بالا رفتن قیمت دلار، اثر افزایش آن را در سود شرکت ها ببینند.

    به ورود سرمایه گذاران جدید به بازار سرمایه اشاره کردید، برای ماندگاری این سرمایه داران در بورس چه باید کرد؟
    تعداد بسیاری از این افراد بدون هیچ تحلیل و آگاهی از بازار سرمایه تنها برای حفظ ارزش پول خود به بازار سرمایه و خرید سهام روی آورده اند. بنابراین بسیاری از خرید سهم ها بدون هیچ دلیل و توجیه منطقی بوده است. از این رو امکان ضرر کردن این سهامداران وجود دارد. بر این اساس اگر می خواهیم این افراد از بازار سرمایه آسیب نخورده و بازار را ترک نکنند، باید آموزش و فرهنگ سازی را در اولویت کاری قرار گیرد و این سهامداران نوپا به سمت صندوق های سرمایه گذاری و کارگزاری ها برای تشکیل یک سبد سهامی هدایت شوند.

    با توجه به رکوردشکنی های شاخص بازار سرمایه در هفته های اخیر، آیا باید منتظر ورود بازار به فاز اصلاحی باشیم؟
    با توجه به اوضاع اقتصادی به نظر می رسد فاز اصلاحی بازار سرمایه چندان دوامی نداشته باشد. به عبارت دیگر اگر افتی در شاخص اتفاق افتاد به دلیل کاهش قیمت ارز در روزهای گذشته است و به معنی ورود شاخص به فاز اصلاحی نیست. از سوی دیگر عمده شرکت های بازار سرمایه کالامحور هستند و هنوز هم ظرفیت های خوبی برای رشد و سهم های ارزنده ای در آنها دیده می شود. بر این اساس پیش بینی می شود که بازار سرمایه هنوز روزهای خوب و صعودی بسیاری پیش رو داشته باشد.

    آیا آزادسازی قیمت‌ها در بورس کالا بر رشدها تاثیرگذار است و از نظر شما این عامل چه تاثیری بر بازار سرمایه دارد؟
    پیش از آزادسازی قیمت ها نیز تمامی اقتصاددانان اعتقاد داشتند که قیمت گذاری دلار 4200 تومانی در بورس کالا تصمیم اشتباهی است که غیر از رانت و فساد عایده دیگری ندارد؛ از این رو همه منتظر آزادسازی قیمت ها بودند. به عبارت دیگر تعیین قیمت، رانتی به وجود آورد که بجای حمایت از تولید کنندگان زمینه حمایت از واسطه گران و دلالان را در فراهم می کرد. بر این اساس می توان گفت که آزادسازی قیمت ها گام مناسبی بود که دولت در جریان شفافیت برداشت و بازار سرمایه نیز به این تصمیم واکنش مناسبی نشان داد. 

    با توجه به رکوردزنی های شاخص بازار سرمایه، برای 6 ماه دوم سال کدام گروه‌ها را پیشرو و لیدر بورس می‌دانید؟
    معیارهای متفاوتی بر این مهم تاثیرگذار است، از جمله می توان به نرخ دلار اشاره کرد. البته حتی با کاهش قیمت دلار تا 7 هزار تومان هم سود بسیاری از سهم ها از اوراق با درآمد ثابت و بانک ها بیشتر است. از سوی دیگر به اعتقاد کارشناسان تورم بالایی پیش روی اقتصاد ایران وجود دارد. با توجه به اینکه در زمان تورم افراد تبدیل سرمایه از دارایی نقد به دارایی کالایی را در دستور کار خود قرار می دهند می توان امیدوار بود که به دلیل قدرت نقدینگی بالای بازار سرمایه، بورس در زمان تورم مورد توجه سرمایه گذاران قرار بگیرد. با توجه به شرایط فعلی اقتصاد به نظر می رسد فلزات و معدنی ها و پتروشیمی هایی که خوراک آنها گازی است، توان لیدر شدن بازار را دارند.

    به اجرایی شدن فاز دوم تحریم های آمریکا کمتر از یک ماه باقی است. پیش بینی شما از وضعیت شرکت های صادراتی در زمان تحریم ها چیست؟
    به طور طبیعی تحریم ها به علت مشکلاتی که در حمل ونقل و جابه جایی های ارزی ایجاد می کند، بر صادرات شرکت ها تاثیرگذار هستند. اما نکته اصلی اینجاست که تحریم های گذشته سخت تر بود و ایران توانست تجربه های بسیار مناسبی از آن به دست بیاورد. از این رو انتظار می رود در شرایط تحریمی کنونی وضعیت شرکت ها بهتر از دوره نخست باشد. با این حال باید منتظر افزایش هزینه شرکت های صادرات محور باشیم.

    قیمت دلار از ابتدای سال تا کنون نوسانات بسیاری را تجربه کرده و حتی به 19 هزار تومان نیز رسید، با توجه ه تاثیرگذاری مستقیم قیمت دلار بر بازار سرمایه، پیش بینی شما از وضعیت دلار تا پایان سال چیست؟
    قیمت دلار بستگی بالایی به شرایط سیاسی و بین المللی کشور دارد. یکی از اقدامات مناسبی که برای کنترل قیمت دلار انجام شد، تعبیه دلار 7500 تومانی برای واردات محصولاتی بود که ممنوع نیستند.  از سوی دیگر یکی از سیاست های اشتباه بانک مرکزی تامین نکردن نیازهای موجود برای دلار برای مثال خروج سرمایه است. برای مثال افرادی هستند که درآمد آنها به ریال است و خارج از کشور زندگی می کنند (دانشجوهایی که مشغول تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور هستند و تامین مالی آنها توسط خانواده هایی که در ایران زندگی می کنند، تامین می شود). با توجه به اینکه دولت ارزی برای این گروه در نظر نگرفته ، تقاضای این گروه روانه بازار آزاد ارز می شود و در ادامه بازار آزاد با سیلی از تقاضا مواجه شده و در نتیجه قیمت ارز افزایش پیدا می کند. بورس ارز می توانست از این تلاطم ها جلوگیری کند که متاسفانه در دستور کار دولت و بانک مرکزی جایی ندارد. کما اینکه آتی سکه نیز که بازار بسیار مفیدی برای کنترل بازار سکه بود، به علت نبود آگاهی درست تعطیل شد.

    برچسب ها