عصر خودرو

اقتصاد آمریکا همچنان در برابر تغییرات بازار جهانی نفت آسیب پذیر است

عصر بازار- آمریکا هنوز هم ۷.۹ میلیون بشکه در روز نفت خارجی وارد می کند که مقدار قابل توجهی از آن از طرف عربستان، بزرگترین صادر کننده نفت جهان است.

اقتصاد آمریکا همچنان در برابر تغییرات بازار جهانی نفت آسیب پذیر است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، انقلاب نفت خام، آمریکا را به صدر جدول تولیدکنندگان نفت جهان رساند. ولی این بدان معنا نیست که آمریکا می تواند تهدید عربستان را برای تلافی تحریم‌های احتمالی اعمال شده از طرف آمریکا به خاطر ناپدید شدن روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست نادیده بگیرد.

    آمریکا هنوز هم 7.9 میلیون بشکه در روز نفت خارجی وارد می کند که مقدار قابل توجهی از آن از طرف عربستان ، بزرگترین صادر کننده نفت جهان است.

    علیرغم افزایش تولید نفت آمریکا، این کشور در ماه جولای 876 هزار بشکه نفت خام در روز از عربستان  وارد کرد.

    با اینکه واردات از عربستان نسبت به سال گذشته ، کاهش چشمگیری داشته ولی عربستان هنوز دومین تامین کننده نفت آمریکا بعد از کانادا است.

    نفت عربستان حدود 11 درصد کل واردات نفت آمریکا را تشکیل می‌دهد، تقریباً برابر با سال 1973 ، زمانی که عربستان با ممنوعیت رفت و آمد کشتی‌ها قیمت نفت را بالا برد و اقتصاد آمریکا را فلج کرد.

    باب مک نالی، رئیس گروه انرژی راپیدان گفت:« هر کسی که فکر می‌کند ما با افزایش تولید نفت کمتر متکی به عربستان می‌شویم ، سازوکار بازار نفت را نمی شناسد».

    در واقع همان قدر که تولید نفت آمریکا در سپتامبر بالارفته ، خرید نفت از عربستان هم افزایش یافته است. آمریکا ماه گذشته 1.1 میلیون بشکه نفت از عربستان وارد کرد یعنی بیشترین حد در 16 ماه گذشته.

    مشکل اینجاست که نفت خام به دست آمده در تگزاس و سایر مناطق آمریکا خیلی سبک است و چندان به درد پالایشگاههای آمریکا نمی خورد.

    این پالایشگاه های قدیمی برای تامین گازوئیل و سوخت جت به درجه های متوسط و سنگین نفت خام نیاز دارند. نفت عربستان سعودی درست همان چیزی است که آنها می خواهند. آمریکا در سال گذشته تقریباً 20 میلیون بشکه در روز محصولات نفتی مصرف کرده است.

    نفت خام آمریکا بیشتر به اروپا ، چین و آمریکای جنوبی فرستاده می‌شود.

    عربستان سعودی علاوه بر صادرات مستقیم نفت به امریکا ، تاثیری بی مانند بر بازار جهانی نفت دارد. این کشور را بانک مرکزی نفت می‌نامند. فقط چند کلمه از وزیر نفت عربستان می‌تواند قیمت نفت را بالا یا پایین ببرد.

    سلطه عربستان سعودی به این دلیل است که عقیده دارند این کشور اصلی ترین تولید کننده نفت است و می‌تواند به سرعت تولید نفت را بالا ببرد. ذخایر مازاد عربستان قدرت زیادی به این کشور داده است ، مخصوصا در شرایط فعلی.

    بی ثباتی در ونزوئلا صادرات نفت آن را مختل کرده و تحریم های ترامپ علیه ایران 1.7 میلیون بشکه در روز صادرات نفت را در جهان کاهش داده است.

    عربستان طی بیانیه ای هشدار داد وضع تحریم ها علیه این کشور با عکس العمل جدی تری تلافی خواهد شد. این اخطاریه به جهان یادآوری کرد که عربستان نقشی حیاتی و تاثیرگذار در اقتصاد جهان دارد.

    خلید الفلیح، وزیر نفت عربستان گفت:« بازار نفت و مشتریان آن مطمئن باشند که ما می‌خواهیم به حمایت از رشد اقتصاد جهان ادامه دهیم».

    آمریکا در سال جاری چهارمین مقصد نفت خام عربستان بود. قبل از آن ژاپن ، چین و هند قرار دارند.

    برچسب ها