عصر خودرو

رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان :

بخشنامه بانک مرکزی صادرات به افغانستان را کاهش می‌دهد

عصر بازار- رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان با بیان اینکه روال عادی تجارت دو کشور طی سال‌ها با ریال بوده است، گفت: بخشنامه بانک مرکزی موجب کاهش صادرات به افغانستان می‌شود.

بخشنامه بانک مرکزی صادرات به افغانستان را کاهش می‌دهد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان ، سید حسین سلیمی درباره الزام بازگشت ارز حاصل از صادرات عراق و افغانستان به کشور اظهار کرد: روال عادی تجارت دو کشور طی سال‌ها با ریال بوده و برگشت ارز صادراتی با نحوی که با کشور‌های دیگر انجام می‌دهیم یک کار جدید برای تجار دو کشور است.

    رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان افزود: البته مقرراتی که در این باره وضع شده استثنا قائل نشده و ارز حاصل از صادرات به همه کشور‌ها باید طبق آیین نامه به کشور برگردد.

    وی با بیان اینکه با این روش صادرات به افغانستان کاهش خواهد یافت، گفت: باید به دنبال راه حلی باشیم که تجارت با افغانستان مستثنی شود یا اینکه به یکباره این اتفاق نیفتد، این تغییر رویه‌ها تجار کشور را رنج می‌دهد.

    سلیمی ادامه داد: در ازای کالایی که به افغانستان صادر می‌شود تجار ریال می‌گیرند و اگر بخواهیم آن را به صورت ارز به کشور برگردانیم باید آن را تبدیل به دلار کنیم که هزینه‌بر است.

    رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان با بیان اینکه روال تجارت با افغانستان اصلا این گونه نبوده است، خاطرنشان کرد: با ارزش‌گذاری هم که توسط گمرک و سازمان توسعه تجارت برای کالا‌ها صورت می‌گیرد بازگشت ارز معضل شده است، به عنوان مثال کالایی که ارزش صادراتی آن یک دلار است، یک و نیم دلار ارزش گذاری می‌شود و این موضوع برای تجار معضلی شده است.

    وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد بازگشت ارز حاصل از صادرات در آینده نیاز به تعدیل داشته باشد.

    برچسب ها