عصر خودرو

ترامپ نشانه های حمایت از عربستان را بروز داد

عصر بازار- فایننشال تایمز با اشاره به سفر«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا به ریاض نوشت:«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در حالی دیپلمات ارشد خود را برای آگاهی از «عمق ماجرا» به ریاض فرستاد که نشان داده آماده پذیرش رد مسئولیت عربستان در سرنوشت «جمال خاشقچی» روزنامه نگار عرب است.

ترامپ نشانه های حمایت از عربستان را بروز داد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، این روزنامه انگلیسی زبان افزود: اقدام ترامپ در اعزام پمپئو به ریاض در حالی رخ داد که پرونده خاشقچی تهدید انزوای ریاض در سطح بین المللی را در پی داشته است. برخی از سرمایه گذاران مشهور وال استریت، از جمله «استفن شوارتزمن» رئیس شرکت خدمات مالی آمریکایی و بین المللی «بلک استون»از شرکت در یک کنفرانس سرمایه گذاری مهم در عربستان منصرف شده اند.
    قرار است پمپئو در ساعات اولیه صبح سه شنبه و در بحبوحه اتهامات نقش رهبری عربستان در سازمان دهی قتل خاشقچی در کنسولگری این کشور در استانبول با ملک سلمان دیدار کند.
    به نوشته فایننشال تایمز در حالی که به زعم ترامپ، پمپئو در ماموریت کشف حقیقت بسر می برد، رئیس جمهوری آمریکا گفته است که عناصر نامطلوب ممکن است دراین ماجرا مقصر باشند. وی خاطرنشان کرد که بن سلمان در تماسی تلفنی «قاطعانه» هر گونه مسئولیتی در ناپدید شدن این روزنامه نگار را رد کرده است.
    ترامپ گفت: چیزی مخفی نخواهد ماند. تلاش می کنیم به زودی به عمق ماجرا دست یابیم اما او (بن سلمان) هر گونه نقشی در این زمینه را رد کرده است.
    فایننشال تایمز نوشت: این اظهار نظر ترامپ در حالی مطرح شده که برخی گزارش ها حکایت از آن دارند که عربستان در حال بررسی طرحی است که قتل خاشقچی را ناشی از اشتباه در جریان بازجویی توسط افراد نالایق عنوان می کند.
    این روزنامه به نقل از یک مقام ارشد ریاض افزود:مقام ارشدی که در استانبول مسئول این عملیات بوده، بیش از حد از اختیاراتش استفاده کرده و اشتباهات زیادی را مرتکب شده است.
    فایننشال تایمز نوشت:ماجرای ناپدیدشدن خاشقچی تهدید تضعیف کنفرانس«ابتکار عمل سرمایه گذاری در آینده»را درپیش داشته که ملقب به «داووس صحرا» شده و قرار است به ریاست بن سلمان ولیعهد عربستان برگزار شود. وارث جوان ملک سلمان پادشاه عربستان تلاش کرده در راستای باز کردن فضای اقتصادی کشورش سرمایه گذاری خارجی بیشتری را جذب کند.
    به غیر از شوارتزمن، «لاری فینک» مدیر اجرایی شرکت خدمات مالی آمریکایی «بلک راک»، «جیمی دایمن»بازرگان ارشد و مدیر «جی پی مورگان» بزرگترین بانک آمریکا بر پایه میزان دارایی، از حضور در این کنفرانس که قرار است اواخر ماه جاری میلادی در ریاض برگزار شود، صرف نظر کرده اند. هر سه این افراد روابط نزدیکی با حکومت عربستان دارند و به گفته افراد مطلع از این امر درباره وضعیت موجود مذاکراتی را با مقامات سعودی داشته اند.
    فینک به طور مداوم به مدیر عامل صندوق سرمایه گذاری مستقل عربستان درباره اقتصاد جهانی گزارش می دهد. جی پی مورگان نیز نقش مشاور را در معاملات عربستان بر عهده دارد و بلاک استون و صندوق سرمایه گذاری عربستان سال گذشته درباره سرمایه گذاری در بخش زیرساختارها به ارزش 40 میلیارد دلار در آمریکا توافق کردند.
    بن سلمان با اعلام این که عربستان تحقیقات مستقل خود راانجام خواهد داد سعی کرد از انتقادهای بین المللی از این کشور جلوگیری کند.
    پرونده خاشقچی همچنین مشکلات مهمی را در روابط آمریکا و عربستان به بار آورده است. ترامپ در یک سنت شکنی اولین بار به عنوان رئیس جمهوری آمریکا عربستان را به عنوان مقصد سفر خارجی اش برگزید. وی همچنین «جرد کوشنر» داماد ش را مسئول مدیریت روابط با ریاض و به ویژه شخص بن سلمان کرده است.
    فایننشال تایمز نوشت: با وجودی که سیاست ولیعهد عربستان درسرکوب داخلی کمتر با محکومیت بین المللی مواجه شده پرونده خاشقچی نگرانی های گسترده ای را به بار آورده و باعث شده برخی از سازمان های مالی و سازمان های رسانه ای از جمله فایننشال تایمز از حضور در کنفرانس بین المللی در این کشور خودداری کنند.

    برچسب ها