عصر خودرو

تمهید هندی‌ها برای پوشش کاهش خرید نفت از ایران

عصر بازار- مقامات هندی اظهار کردند شرکت‌هایی مانند ایندین اویل در قراردادهای خرید سالانه نفت خام از کشورهایی مانند عربستان سعودی و عراق گزینه‌ای برای خرید بیشتر دارند که احتمالا برای جبران عرضه کمتر از سوی ایران خواهد بود.

تمهید هندی‌ها برای پوشش کاهش خرید نفت از ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ،  هند قراردادی برای واردات حدود 25 میلیون تن نفت خام از ایران در سال مالی 2019-2018 (آوریل 2018 تا مارس 2019) داشت که بالاتر از 22.6 میلیون تن در سال مالی 2018-2017 بود.

    یک مقام ارشد در یک پالایشگاه دولتی هند گفت: ما گزینه خرید حجم بیشتر از تمامی تامین‌کنندگان نفت خود داریم که در هر زمانی از سال می‌تواند دریافت شود و برای جبران کاهش خرید از ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه تهران، کافی خواهد بود.

    هند که سومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان است، بیش از 80 درصد از نیازهای نفتی خود را از طریق واردات، تامین می‌کند. ایران سومین صادرکننده بزرگ نفت به هند پس از عراق و عربستان بوده و حدود 10 درصد از نیازهای انرژی این کشور را برآورده می‌کند. اما تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت ایران که از چهارم نوامبر اجرایی می‌شود، تمامی مسیرهای پرداخت به ایران را مسدود خواهد کرد.

    مقامات هندی اظهار کرده‌اند عرضه از سوی ایران تا پایان ماه مشکلی نخواهد داشت و تنها پنج ماه از زمان قرارداد عرضه می‌ماند و خرید کمتر از ایران می‌تواند به راحتی با گزینه خرید بیشتر از سایر تامین‌کنندگان قراردادی جبران شود.

    مقام‌های پالایشگاه‌های هندی اظهار کرده‌اند اگر واردات نفت ایران به طور کامل متوقف شود، بر فعالیت آنها تاثیر نخواهد گذاشت اما دهلی‌نو مشتاق است به خرید نفت از ایران که متحد سنتی این کشور بوده است، ادامه دهد.

    دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند هفته گذشته اظهار کرد دو پالایشگاه دولتی برای واردات نفت ایران در نوامبر که تحریم‌های آمریکا به اجرا گذاشته می‌شود سفارش داده‌اند.

    شرکتهای ایندین اویل و پالایش و پتروشیمی مانگالور به اتفاق برای خرید 1.25 میلیون تن نفت از ایران سفارش داده‌اند.

    پس از آغاز تحریمهای آمریکا، پرداخت پول به روپیه به ایران یک گزینه مطرح است. ایران می‌تواند از روپیه برای تهاتر واردات دارو و سایر کالاها از هند استفاده کند.

    اگرچه هند می‌خواهد به واردات نفت ایران هر چند به میزان کمتر ادامه دهد اما مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، ماه گذشته تاکید کرد واشنگتن معافیتهایی برای این تحریمها را بررسی خواهد کرد اما روشن کرد که زمان این معافیتها محدود خواهد بود.

    ایندین اویل قصد داشت 9 میلیون تن نفت ایران را در سال مالی 2019-2018 وارد کند که معادل 0.75 میلیون تن در ماه است و خریدش در نوامبر، طبق قرارداد خواهد بود.

    برای پرداخت پول واردات نفت ایران به روپیه، شرکتهای هندی می‌توانند از بانک UCO یا بانک IDIB استفاده کنند.

    بانک UCO یا بانک IDIB که هیچ فعالیتی در سیستم مالی آمریکا ندارند، به عنوان کانال پرداخت پول به ایران تعیین شده‌اند. بانک UCO در دور قبلی تحریمها نیز عهده‌دار این مسئولیت شده بود. هند در حال حاضر با استفاده از کانالهای بانکی اروپایی، پول ایران را به یورو پرداخت می‌کند اما این کانالها از نوامبر مسدود خواهند شد.

    برچسب ها