عصر خودرو

پیش بینی قیمت مس پس از افت قیمت‌ مواد معدنی در بازار جهانی

عصر بازار- موسسه گلمدن ساچز در بدترین پیش‌بینی خود اعتقاد دارد که قیمت مس حتی به مرز ۴۵۰۰ دلار بر تن نیز افت خواهد کرد؛ در حالی که سیتی گروپ قیمت متوسط ۶ هزار و ۲۰۰ دلار بر تن را برای سال ۲۰۱۵ پیش بینی می کند.

پیش بینی قیمت مس پس از افت قیمت‌ مواد معدنی در بازار جهانی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، از آنجا که بازار تمامی کالاها منجمله محصولات معدنی، تحت تاثیر بحران اقتصادی دنیا و به خصوص چین، افت قابل توجهی کرده اند، مس نیز از این قاعده مستثنی نبوده و تقریبا نیمی از ارزش اسمی خودش را از ابتدای سال 2011 تا کنون از دست داده است.

    افت قیمت ها به حدی بوده که برخی معتقدند قیمت‌ها به کف آن نزدیک شده است؛ ولی برخی دیگر معتقدند هنوز احتمال افت بیشتر قیمت ها وجود دارد.

    در همین زمینه فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت فلزات و مواد در خصوص افت قیمت مواد معدنی و پیش‌یینی بازار گفت: طی چند وقت اخیر، شرایط بغرنج ایجاد شده در بازار مس به گونه‌ای پیش رفته است که بسیاری از موسسه‌های تحلیلی، اقدام به بازنگری و کاهش سطوح قیمتی پیش‌بینی شده برای فلز مس کرده‌اند.

    سلطان‌زاده بیان کرد: برخی از کارشناسان به بهتر شدن اوضاع بازار در نیمه دوم سال امیدوارند، ولی افت محسوس تقاضا به خصوص از جانب چین و همین طور موجودی بالای ذخایر مس در انبارهای گمرک این کشور، باعث شده نقش عوامل مثبت در بازار، بسیار کمرنگ شود. موسسه کوچیلکو که ارگانی دولتی در دولت شیلی است، اعتقاد دارد بازار مس سال 2015 با مازاد قابل توجه 167 هزار مس تصفیه شده به پایان برده است.

    او ادامه داد: این مساله باعث شده قیمت‌های پایینی برای مس در نیمه دوم سال تصور شد. موسسه گلمدن ساچز در بدترین پیش‌بینی خود اعتقاد دارد که قیمت مس حتی به مرز 4500 دلار بر تن نیز افت خواهد کرد؛ در حالی که سیتی گروپ قیمت متوسط 6 هزار و 200 دلار بر تن را برای سال 2015 پیش بینی می کند. به طور کلی، عمده تحلیل‌گران پیش‌بینی‌های خود از روند تغییرات قیمتی را کاهش داده اند. عمده برآوردها، بر متوسط قیمتی 5 هزار و 300 دلار بر تن در سه ماهه سوم و متوسط قیمتی 6 هزار دلار بر تن در سه ماهه چهارم، تاکید دارند.

    مدیرعامل شرکت فلزات و مواد در خصوص پیشنهاد چینی‌ها در ایران تصریح کرد: متاسفانه ما در مقوله سرمایه پذیری و همین طور جذب تکنولوژی‌های به روز دنیا، با ایده‌آل‌ها بسیار فاصله داریم. این مساله تنها به مس یا صنایع معدنی اختصاص ندارد؛ بلکه تمامی بخش صنعت کشور با این مساله دست به گریبان است. طبعاً سرمایه گذاری خارجی هم در بخش تامین مالی و هم در بخش جذب تکنولوژی به کشور کمک خواهد کرد. ولی مساله مهم در این میان، عقد قراردادهای مناسب مشارکت سرمایه گذاری و یا خرید تکنولوژی است. دانش ما در زمینه عقد قراردادهای مناسب بین المللی پایین است و یا اینکه برخی محدودیت ها، باعث می شود به قراردادهای ضعیف و غیر منصفانه تن در بدهیم.

    چین در حال حاضر در بسیاری از نقاط دنیا در حال سرمایه گذاری در بخش معادن برای تامین مواد اولیه مورد نیازش است و این مساله، تنها محدود به ایران نیست. اگر بتوانیم قراردادهای مناسبی در این خصوص منعقد کنیم، مطمئنا این مساله منشا خیری برای صنعت کشور خواهد بود.

    او درخصوص پیش‌بینی وضعیت سرمایه‌گذاری در حوزه مس عنوان کرد: در حال حاضر، افت قیمت ها در بازار باعث شده حاشیه سود فعالیت های معدنی کاهش یابد. ولی هنوز این صنعت به طور متوسط حدود 30 درصد سود به همراه دارد. لذا اگر سرمایه گذاری در این صنعت با لحاظ نمودن دقت های لازم انجام شود، می توان به سودآوری آن امید داشت. از همین رو انتظار می رود در آینده نیز سرمایه گذاری های قابل توجهی در این صنعت انجام شود. البته طبیعی است که شدت این سرمایه گذاری ها به اندازه چند سال قبل نخواهد بود.

    سلطان‌زاده در خصوص توصیه به سرمایه‌گذاران بازار مس گفت: همانطور که اشاره کردم، با توجه به شرایط فعلی بازار و افت حاشیه سود صنعت، سرمایه گذاری های جدید در این صنعت باید با وسواس و دقت بیشتری انجام شود. افت قیمت ها به کمتر از 5 هزار دلار بر تن، برخی از تولیدکنندگان را با ضرر مواجه خواهد کرد. طبعا واحدهای نوظهور ریسک بیشتری در مقایسه با واحدهای قدیمی دارند.

    او در مورد سودجویی و دلالی در بازاز مس بیان کرد: این یک اصل است که وقتی جایی رانت وجود داشته باشد، سود جویی و دلالی هم در آنجا شکل خواهد گرفت. این رانت می تواند رانت اطلاعاتی، رانت مجوزی و یا از اقسام دیگر رانت ها باشد. در بازار داخلی کشور، طی دوره های مختلف زمانی، دولت همواره سعی داشته مس را به قیمتی ارزانتر از بازارهای جهانی در داخل کشور به فروش برساند تا شرایط برای فعالیت بیشتر واحدهای پایین دستی مس مهیا شود. این مساله، محلی برای ظهور دلال ها و سودجویان در این بازار بوده است و بخشی از مس فروخته شده و درآمدهای ناشی از آن را، از دست تولیدکنندگان خارج کرده و روانه بازار سوداگری نموده است. خوشبختانه از ابتدای سال 93 تا کنون، قیمت گذاری مس با استفاده از ارز بازار آزاد انجام می شود و همین مساله باعث شده تقاضای مجازی و دلالی در بازار کاهش یابد و تقاضا از سوی مصرف کنندگان واقعی مس باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها