عصر خودرو

کاهش ۳۵ درصدی قیمت نفت در سال ۲۰۱۵

عصر بازار- قیمت نفت روز پنجشنبه افزایش یافت، اما به دلیل مسابقه تولیدی که بین تولید کنندگان در خاورمیانه و شرکت های نفت شیل آمریکا به راه افتاده و موجب مازاد عرضه بی سابقه در بازار شده است، بازار نفت با ۳۵ درصد کاهش به کار خود در سال ۲۰۱۵ پایان داد.

کاهش ۳۵ درصدی قیمت نفت در سال ۲۰۱۵
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، قیمت نفت برنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت دیروز به دلیل پیش خریدهای انجام شده در آستانه سال نو بین 1 تا 2 درصد افزایش داشت.

    اما در سال 2015، در شرایطی که عربستان و دیگر اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) بار دیگر نتوانستند قیمت ها را تقویت کنند، هر دو شاخص نفتی برای دومین سال متوالی کاهشی دو رقمی را تجربه کردند.
    در عین حال، صنعت شیل آمریکا با توانمندی خود برای تداوم فعالیت در وضعیت قیمت های بسیار پایین، بار دیگر دنیا را متعجب ساخت. به فروش نرفتن مازاد عرضه موجود در بازار با وجود پایین آمدن قیمت ها موجب شد تا تعداد سکوهای حفاری نفت در آمریکا به میزان دو سوم نسب به سال گذشته کاهش یابد.
    دولت آمریکا همچنین در اقدامی تاریخی ممنوعیت 40 ساله صادرات نفت خود را براشت تا به رشد صنعت شیل این کشور کمک کند.
    جان کیلداف، عضو موسسه اگین کپیتال در نیویورک گفت: «باید کلاهمان را به احترام صنعت شیل آمریکا و توانایی آنها در پایین آوردن هزینه ها و باقی ماندن در این سطح از سر برداریم.»
    بر اساس این گزار، قیمت هر بشکه نفت برنت که در اوایل جلسه دیروز به رقم 36 دلار و 10 سنت (نزدیکی پایین ترین رقم 11 سال گذشته) رسیده بود، در پایان معاملات با 82 سنت افزایش به 37 دلار و 28 سنت رسید. قیمت نفت برنت در ماه دسامبر 16 درصد و در سال 2015 میلادی 35 درصد کاهش یافت. در سال 2014، قیمت نفت برنت 48 درصد کاهش یافته بود.
    قیمت نفت خام آمریکا نیز با 44 سنت افزایش به 37 دلار و 4 سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدییت در ماه دسامبر 11 درصد و در سال 2015، 30 درصد کاهش قیمت داشت. قیمت این شاخص نفتی در سال گذشته میلادی 46 درصد کاهش یافته بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها