عصر خودرو

رئیس بازارچه های مرزی خراسان جنوبی:

ممنوعیت صادرات از مرز فراه افغانستان رفع شد

عصر بازار- رئیس سازمان بازارچه های مرزی خراسان جنوبی گفت: گمرک افغانستان با رفع ممنوعیت صادرات برخی کالاها از مرز فراه موافقت کرد.

ممنوعیت صادرات از مرز فراه افغانستان رفع شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، محمدرضا فخر اظهار داشت: ممنوعیت های محدودی که افغانستان به دلیل برخی مسائل برای تجار خود در مرز فراه گذاشته بود اکنون رفع شد.
    وی ادامه داد: فقط صادرات برخی کالاها از جمله سیمان، کاشی، مواد سوختنی و آهن ایران به مرز فراه افغانستان محدود شده بود اما از طریق سایر مرزها از جمله دوغارون و میلک، روند صادرات ادامه داشت.
    فخر بیان کرد: از آنجا که این ممنوعیت ها تنها مربوط به افغانستان و تجار این کشور بوده لذا از ابتدا روال صادرات در مرز ماهیرود خراسان جنوبی از جانب ما عادی بوده است.
    رئیس سازمان بازارچه های مرزی خراسان جنوبی افزود: در این مدت بازارچه ماهیرود فعال بود و محدودیتی در خصوص ورود و خروج کامیون ها یا پذیرش وجود نداشت.
    24 شهریور ماه امسال برخی پایگاه های خبری با انتشار تصویر نامه ای که به امضای سرپرست گمرک فراه رسیده بود، از اعمال ممنوعیت افغانستان برای واردات مواد نفتی، سیمان، آهن و کاشی و سرامیک از مرز ایران خبر دادند.
    از این تاریخ از جانب دولت افغانستان صادرات چهار قلم کالای ایرانی در گمرک فراه این کشور پذیرش نمی ‌شد اما صادرکنندگان از طریق مرزهای جایگزین از جمله گمرک دوغارون و میلک این کالاها را به افغانستان صادر می کردند.
    برای رفع ممنوعیت صادرات در مرز فراه افغانستان و ماهیرود خراسان جنوبی سفیر و رایزن بازرگانی ایران در افغانستان مذاکراتی انجام دادند.
    «فراه» نام یکی از مرزهای ایران و افغانستان است که در ولایت فراه و در هم مرزی با استان خراسان جنوبی قرار دارد.
    مرز ایران و افغانستان حدود 945 کیلومتر است که 465 کیلومتر آن در حوزه استحفاظی استان خراسان جنوبی قرار دارد و از چهار بازارچه مرزی استان با این کشور همسایه فقط بازارچه ماهیرود فعال است.
    این بازارچه در فاصله 240 کیلومتری شهر بیرجند و در فاصله 140 کیلومتری شهر سربیشه قرار دارد، این بازارچه با شهر فراه مرکز استانی به همین نام در افغانستان 150 کیلومتر فاصله دارد.

    برچسب ها