عصر خودرو

افت شاخص سهام در روز خرابی هسته معاملات

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران دیروز در راه رسیدن به تعادل با خرابی سیستم معاملات سهام بورسی مواجه شد و معامله‌گران به اجبار به تماشای معاملات فرابورس و به‌ویژه نماد ذوب‌آهن اصفهان پرداختند. در بازار دیروز معامله‌گران در حالی فعالیت خود را شروع کردند که جمع‌آوری صف‌های فروش از سوی سهامداران حقوقی مشاهده شد.

افت شاخص سهام در روز خرابی هسته معاملات
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در ساعات ابتدایی صف‌های فروش معاملات نمادهای بانکی و پالایشگاهی جمع‌آوری شد اما این مساله در میانه بازار با خرابی سیستم معاملات دچار مشکل شد. با توقف معاملات بورس نگاه‌ها به صف فروش ذوب و تلاش‌ها برای جمع‌آوری آن معطوف شد. در نهایت معاملات سهام با داد‌وستد 442میلیون سهمی به ارزش 122میلیارد تومان به پایان رسید و در نهایت با صف فروش اندکی به‌کار خود پایان داد.

    عرضه‌های سنگین دیروز در نماد ذوب کار دشوار به تعادل رساندن نمادهای بزرگ بازار را پیش چشم معامله‌گران قرار داد. پدیده صف‌های فروش و اصل افزایش هیجان ناشی از صف‌های فروش یکی از مشکلاتی است که بازار سهام را درگیر خود ساخته است. در این شرایط دیروز شاخص کل بورس در پایان معاملات افت اندکی را نشان داد. شاخص کل هم‌‌وزن نیز با کاهش 291واحدی عدد 28 هزار و 449 واحد را به نمایش گذاشت.

    همچنین قرار بود روز دوشنبه (امروز) بازار شاهد عرضه اولیه سهام شرکت‌های کشت و صنعت و دامپروری پارس داروسازی آوه‌سینا باشد. براساس اعلام تعداد کل سهام داروسازی آوه‌سینا 350 میلیون سهم است که تعداد 35 میلیون سهم معادل 10 درصد آن برای نخستین‌بار به روش ثبت‌سفارش به خریداران عرضه خواهد شد. در این عرضه که مدیر آن شرکت کارگزاری بانک صنعت و معدن است، حداکثر سهام قابل‌خریداری توسط هر شخص حقیقی و حقوقی 700 سهم و دامنه قیمت ثبت‌سفارش از مبلغ 3 هزار ریال تا مبلغ 3 هزار و 300 ریال تعیین شده است. همچنین تعداد کل سهام کشت و صنعت و دامپروری پارس 325 میلیون سهم است که تعداد 32 میلیون و 534 سهم معادل 10 درصد آن عرضه خواهد شد. در این عرضه که مدیر آن شرکت کارگزاری بانک ملی است، حداکثر سهام قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی و حقوقی 300 سهم و دامنه قیمت ثبت سفارش از مبلغ 3 هزار و 200ریال تا مبلغ 3 هزار و 500 ریال تعیین شده است.

    در گروه تجهیزات، دیروز صدرا خبرهای خوبی در مورد ساخت 176فروند شناور به اطلاع بازار رساند. دبیرخانه شورای‌عالی صنایع دریایی اعلام کرد: در راستای منویات مقام معظم رهبری و اجرای سیاست‌های دولت تدبیر و امید و به دستور وزیر صنعت و دبیر شورای‌عالی صنایع دریایی، طرح تحول صنعت دریایی با استفاده از نیاز ارگان‌های داخلی به شناور و در نظر گرفتن ظرفیت کارخانه‌ها و یاردهای داخلی تهیه و ابلاغ شد. برای اجرای طرح تحول صنعت دریایی، جلسات متعددی با صاحبان بار و کالا، مالکان اصلی شناورها و سازندگان داخلی با در نظر گرفتن چرخه امور دریایی که در راس آن حمل و نقل دریایی و کشتیرانی قرار دارد، برگزار شد که در نهایت طی برنامه‌ریزی انجام‌شده جدول نیاز به شناور به همراه برآورد قیمت و درصد ساخت داخل آنها آماده شد. استخراج نیاز داخلی بر‌اساس سند راهبردی صنایع دریایی با استفاده از ظرفیت‌های داخلی انجام گرفته است. اجرای این طرح در یک بازه 3 ساله، منجر به ساخت 176 فروند شناور در یاردهای داخلی با درصد ساخت داخل 59 درصد خواهد شد.

    در گروه فلزی مدیرعامل شرکت فولاد‌آلیاژی ایران گفت: با توجه به تغییرات مدیریتی و تلاش کارکنان این شرکت، در مرداد و شهریور ماه سال‌جاری چند رکورد در تولید و فروش به ثبت رسید که از جمله می‌توان به ثبت رکورد جدید در تولید مذاب ماهانه با دستیابی به عدد 46 هزار تن اشاره کرد که حدود 4 هزار تن از رکورد قبلی بالاتر بود. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» وی اظهار کرد: در فروش و حمل نیز طی شهریور ماه به رکورد 43 هزار تن دست یافتیم که حدود 2 هزار تن رکورد قبلی را بهبود بخشید.

    در گروه شوینده نماد پاکشو متوقف شد. براساس تصمیمات اتخاذ شده در انجمن صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی ایران، افزایش نرخ مجاز برای انواع پودرها 14 درصد و سایر محصولات 20 درصد است و پیش‌بینی می‌شود، افزایش نرخ با نظر به شرایط بازار و به تدریج از 22 مهر ماه اعمال شود.

    در گروه دارویی هلدینگ دارویی تامین افزایش سرمایه از محل انباشته در دستور کار قرار دارد. گزارش توجیهی هیات‌مدیره به منظور پیشنهادافزایش سرمایه از مبلغ 2 هزار و 900 میلیارد ریال به مبلغ 4 هزار و 350 میلیارد ریال از محل سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی که در تاریخ 22 مهرماه 97 به تصویب هیات‌مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است.

    در گروه دارویی شرکت دارو‌سازی کی‌بی‌سی با انتشار اطلاعیه‌ای در شبکه کدال از وصول بخشی از مطالبات ارزی این شرکت خبر داد. شرکت داروسازی کی‌بی‌سی در گزارشی اعلام کرد مبلغی به میزان حدود ٨۰۰ هزار یورو از شرکت سنوفی‌پاستور فرانسه طلب دارد. براساس گفته مقامات این شرکت، از مبلغ مزبور 462 هزار و 382 یورو در تاریخ 21 مهرماه سال‌جاری وصول شده و «کی‌بی‌سی» در نظر دارد با نرخ 104 هزار و 863 تومان به ازای هر یورو نسبت به فروش آن اقدام کند. اثرات مربوط به سود و زیان حاصل از تسعیر ارز آن مبلغ 48 میلیارد و 474 میلیون ریال در عملکرد سال 1397 این شرکت لحاظ خواهد شد.

    در مجموع بازار روز گذشته بازاری متفاوت بود که خرابی سیستم معاملات باعث ناپیوستگی معاملات شد، در این شرایط دیروز ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به رقم 323میلیارد تومان و در فرابورس به 435میلیارد تومان عقب‌نشینی کرد.

    برچسب ها