عصر خودرو

خدمات الکترونیکی سازمان بورس و اوراق بهادار

عصر بازار- کارشناس مسوول فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار اینترنتی شدن آزمون‌های ثبت‌نام در بورس، سامانه تبادل اطلاعات نهادهای مالی، شبیه ساز معاملات بازار سرمایه، استانداردسازی صورت‌های مالی، سامانه‌های رسیدگی به شکایات، پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه و سامانه اطلاع‌رسانی ناشران را به عنوان خدمات الکترونیکی این سازمان اعلام کرد.

خدمات الکترونیکی سازمان بورس و اوراق بهادار
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بهنام حکاک‌زاده با اشاره به خدمات الکترونیکی سازمان بورس اظهار کرد: در سایت رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار به آدرس seo.ir، لیست تمام سایت‌هایی که سازمان دارد، لیست تمامی خدماتی که ارائه می‌دهد و همچنین سامانه‌های مرتبط وجود دارد. این سامانه‌ها زیرمجموعه‌های سایت سازمان بورس و اوراق بهادار هستند، اما هرکدام یک سایت جدا محسوب می‌شوند، زیرا یک تجارت خاص دارند.

    وی درباره ثبت‌نام اینترنتی آزمون‌ها گفت: پیش از این تنها ثبت‌نام در بورس به صورت اینترنتی بوده و امتحان برای کسانی که می‌خواستند برای شرکت در بورس ثبت‌نام کنند به صورت حضوری و با قلم و کاغذ برگزار می‌شد، حجم زیادی از افراد نیز وجود داشتند، اما از سال گذشته آزمون‌ها حداقل هر دو هفته یک بار و به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

    کارشناس مسوول فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به تایید صلاحیت حرفه‌ای مدیران سازمان بورس بیان کرد: یک سری مشتری های خاص و یک سری فعالان حوزه بازار و سرمایه وجود دارند، یعنی کسانی که می‌خواهند مجوز کارگزاری، نهاد مالی و یا صندوق سرمایه‌گذاری بگیرند که برای آنها یک سایت خاص داریم به اسم setan.seo.ir که سامانه تبادل اطلاعات نهادهای مالی و خدمتی نوین است. پیش از این افراد باید به صورت حضوری مراجعه و فرم پر‌ می‌کردند، اما الان همه چیز به صورت الکترونیکی است.

    حکاک‌زاده با اشاره به سایت شبیه ساز معاملات بازار سرمایه به آدرس irvex.ir اظهار کرد: این سایت حدود دو سال است که راه اندازی شده و وقتی وارد این سایت می‌شوید بدون اینکه بخواهید پولی از دست دهید، میتوانید تمرین کنید، حتی دانش آموزان و دانشجویان قبل از اینکه وارد بازار سرمایه شوند میتوانند با قیمتهای واقعی سهم بخرند و بفروشند و در آخر به آنها گفته میشود که سود یا زیان کردند. این سایت همچنین مطالب آموزشی زیادی دارد و به شما نکات مختلفی را معرفی میکند.

    وی با بیان اینکه بیشتر سایت‌های سازمان بورس جنبه اطلاع‌رسانی دارد، اظهار کرد: اگر شرکت‌ها بخواهند صورت‌های مالی را برای تحلیل مالی ارسال کنند، باید یک فرمت استاندارد جهانی داشته باشد که همان xbrl است، یعنی فرمتی که نرم‌افزارهای مختلف آن را می‌شناسند و می‌توانند آن را بخوانند، البته xbrl فرمت نیست، بلکه زبان تجاری گزارشگری است. سامانه xbrl.seo.ir در حوزه xbrl که در دنیا جدید است و سازمان بورس هم به عنوان پیشتاز در آن فعالیت می‌کند، برای استاندارد کردن صورت‌های مالی است.که همه بتوانند از آن استفاده کنند.

    کارشناس مسئول فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار به سایر سامانه‌ها برای رسیدگی به شکایات افراد اشاره و بیان کرد: یکی از این سامانه‌ها، شکایت به آدرس shakayat.seo.ir است که حدود دو سال است راه‌اندازی شده و مثلا اگر کسی سود سهام خود را دریافت نکرد، می‌تواند از این طریق پیگیری کند و یا سایت دیگری به اسم davari.seo.ir که افراد می‌توانند به این سایت مراجعه کرده و اگر سود را دریافت نکردند، یا از سازمان بورس یا یک کارگزاری شکایت دارند، می‌توانند به بخش‌های مختلف این سامانه مراجعه کنند.

    حکاک‌زاده sena.ir را از دیگر خدمات الکترونیکی سازمان بورس دانست و ادامه داد: این سایت که این روزها از آن استفاده زیادی می‌شود و بازدیدکننده بالایی دارد، پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه است و تمامی اخبار رسمی بازار سرمایه در آن وجود دارد. این سایت نیز پیش از این بوده، اما موبایل آن به تازگی راه‌اندازی شده است.

    کارشناس مسوول فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه دسته‌بندی خدمات الکترونیک به نوین و غیرنوین صحیح نیست، اظهار کرد: خدمات نوین یعنی اینکه خدماتی تا به حال اصلا وجود نداشته و ما آن را ایجاد کردیم، اما این خدمات هر روز توسعه پیدا می‌کند و اصلا کلا بستر الکترونیکی اینطور است. سازمان بورس نیز همواره در حال توسعه بسترهای الکترونیکی خود است، زیرا یکی از خط‌مشی‌های اصلی سازمان، توسعه خدمات الکترونیک بازار سرمایه است.

    وی درباره سامانه اطلاع‌رسانی ناشران بیان کرد: سایت دیگری که بازدیدکننده زیادی دارد سامانه codal.ir است و حدود پنج سال است راه‌اندازی شده، که سامانه اطلاع‌رسانی ناشران ماست و تمامی صورت‌های مالی (ساختار اطلاعات مالی یک شرکت و سود و زیان شرکت) به محض اینکه منتشر می‌شود روی این سایت قرار می‌گیرد. این سایت هم ولی هر روز توسعه پیدا می‌کند و در کنارش خدمات بیشتری ارائه می‌دهد و برنامه موبایل آن نیز راه‌اندازی شده است.

    حکاک‌زاده در ادامه به مزیت‌های سامانه codal اشاره و بیان کرد: پیش از این، صورت‌های مالی روی کاغذ پرینت گرفته می‌شد و یک جا بود، اما در حال حاضر در اختیار همه است، باعث افزایش شفافیت شده، دیگه رانت اطلاعاتی وجود ندارد و سرمایه‌گذارها بر اساس آن برای خرید و فروش سهام تصمیم می‌گیرند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها