عصر خودرو

اجرای پروژه "مشعل صلح، راه ابریشم، راه صلح" در مناطق آزاد

عصر بازار- تفاهم نامه ای میان دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و موسسه اکو(ECI) با هدف اجرای پروژه های فرهنگی،ورزشی و هنری در مناطق آزاد و سایر کشورهای عضو اکو و تلاش در راستای برقراری صلح منطقه ای و جهانی امضا شد.

اجرای پروژه "مشعل صلح، راه ابریشم، راه صلح" در مناطق آزاد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا ، در این تفاهم نامه که پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) به امضاء مرتضی بانک مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و محمدمهدی مظاهری رییس موسسه فرهنگی اکو به امضا رسید، مقرر شد همکاری مشترک فرهنگی، هنری، آموزشی، فناوری، پژوهشی، ورزشی، و گردشگری در حوزه فرهنگ و تمدن مشترک منطقه اکو و  انجام پروژه «مشعل صلح، راه ابریشم، راه صلح» با همکاری طرفین صورت پذیرد.

    همچنین مقرر شد؛ به منظور اجرای این تفاهم‌نامه و برنامه‌های آتی، یک کمیته مشترک راهبردی با دو نماینده از موسسه و دو نماینده از دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تشکیل شود؛ این کمیته به صورت ادواری تشکیل و برنامه‌های تنظیمی را جهت تصویب به یکدیگر ارائه خواهند کرد.

    مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این مراسم با اشاره به اینکه دیپلماسی فرهنگی از مهم ترین ابزارهای نرم سیاسی در کشورها است افزود: به همین منظور از ایجاد همکاری های مشترک مناطق آزاد و کشورهای عضو اکو باید بهره برداری بیشتری شود.

    وی درباره همکاری مشترک مناطق آزاد با موسسه فرهنگی اکو گفت: این تفاهم نامه می تواند گام مهم و جدیدی را برای برنامه ریزی های فرهنگی مشترک در مناطق آزاد و کشورهای عضو اکو فراهم کند و نمونه خوبی برای عرضه به جامعه بین المللی باشد.

    بانک به کشورهای همجوار و همسایه ایران که در اکو نیز عضویت دارند اشاره کرد و گفت: بسیاری از این کشورها با مناطق آزاد ایران نیز همجواری دارند که این همکاری های مشترک راه را برای توسعه و پیشرفت هموار تر می کند. پس باید امکاناتی فراهم شود تا این کشورها فراتر از مرزها در یک جریان دیپلماسی فرهنگی و قدرتمند بتوانند هم امکانات کشور خود را عرضه کنند و هم از ظرفیت همکاری های مشترک با ایران بهره برداری کنند.

    مشاور رییس جمهور تعامل در روابط با کشورها را مبنای فعالیت های فرهنگی بین کشورها دانست و افزود: مبنای فعالیت هایی که در این مجموعه صورت می گیرد مبتنی است بر فضایی که در اقتصاد کشور باید حکمفرما باشد و این اساس تعامل در روابط است. اساس موسسه اکو نیز بر اساس همکاری های چندجانبه در چارچوب منافع کشورها به صورت تعامل مستمر طراحی و تعریف شده است.

    بانک مهم ترین عنصر فعالیت در اقتصاد را وجود بسترهای سیاسی ـ فرهنگی هماهنگ برشمرد و گفت: مهم ترین عنصر فعالیت در اقتصاد وجود بسترهای سیاسی هماهنگ و همراه است که باید در غالب تعامل سیاسی شکل می گیرد و انجام می شود.

    وی فعالیت فرهنگی در حوزه کشورهای اکو را ارزشمند خواند و افزود: مناطق آزاد در مشارکت با موسسه فرهنگی اکو می تواند پیوند تاریخی کشورهای عضو را به شکلی باز تعریف و بازسازی کند و یکپارچگی منطقه ای را در چارچوب مفاهیم فرهنگی که در طول تاریخ به نحو بارزی به صورت مشترک بوده و در طول تاریخ در مسائل سرزمینی این پیوند را نقص نکرده است ایجاد کنند.

    دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همکاری در اجرای طرح «مشعل صلح، راه ابریشم، راه صلح» در چارچوب این تفاهم نامه را یکی از مهم ترین همکاری طرفین نام برد و افزود: «مشعل صلح، راه ابریشم، راه صلح» تعریف سیاسی اقتصادی و فرهنگی است و بستر آن هم موضوع فرهنگی است.

    بانک در پایان، به سرمایه گذاری کشور چین برای احیای جاده ابریشم هم اشاره کرد و اظهار داشت: سرمایه گذاری کشور چین برای احیای جاده ابریشم، اهداف و سازوکارهای جدید دارد، هدف آنها این است که بتوانند تا سال های 2020-2025 تا نهایتا 2050 به قدرت تکنولوژیکی و اقتصادی جهان تبدیل شوند که این هدف گذاری های خوبی است و باید به آن توجه ویژه ای شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو