عصر خودرو

مسئول امور گیاهان دارویی وزارت کشاورزی:

کشاورزان از قیمت‌های واقعی زعفران در بورس مطلع می‌شوند

عصر بازار- مسئول امور گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با راه اندازی معاملات آتی و همچنین عرضه نقدی و گواهی سپرده زعفران در بورس، کشاورزان در برداشت سال جاری می‌توانند از قیمت‌های واقعی مطلع شوند و به صورت مستقیم نسبت به فروش محصول خود اقدام کنند.

کشاورزان از قیمت‌های واقعی زعفران در بورس مطلع می‌شوند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالا خبر ، علی مرادی بهجو اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین دلایل رشد بهای زعفران در کشور شرایط اقتصادی حاکم بر کشور است که به موجب آن سرمایه‌های سرگردان را به سمت بازارهای پرپتانسیل مثل ارز، سکه، خودرو، مسکن و همچنین زعفران سوق داده است. البته در بین این بازارها، خطر مواجه بازار زعفران با هجوم نقدینگی‌های سرگردان به مراتب کمتر است.

    وی در خصوص ابراز نگرانی برخی افراد از افزایش قیمت زعفران اظهار کرد: تا پیش از راه اندازی معاملات آتی زعفران و ورود این محصول ارزآور به بورس کالا، تاجران و فعالان بازار زعفران به راحتی این محصول را به صورت مستقیم و به هر قیمتی که می‌خواستند از کشاورزان خریداری می‌کردند و به عبارت بهتر فرمان بازار به دست آنها بود.

    مرادی بهجو ادامه داد: طبیعی است با کشف قیمت زعفران در بورس و حرکت بازار به سمت واقعی شدن قیمت‌ها که ناشی از واقعیت‌ های اقتصادی و نوسان نرخ ارز است، تاجران دیگر نمی‌توانند محصول کشاورز را به قیمت دلخواه خود خریداری کنند. از این رو به مخالفت با افزایش قیمت زعفران و همچنین انتقاد از عرضه زعفران در بورس می‌پردازند و ادعای گرانی این محصول به واسطه ورود آن به بورس را مطرح می کنند.

    وی افزود: به نظر می‌رسد عامل دیگر مخالفت برخی فعالان باسابقه بازار زعفران با خرید توافقی زعفران در سال گذشته، نگرفتن نظرات آنها در روند خرید توافقی بود اما در نگاهی واقع بینانه، دست یافتن به بازار 376 میلیون دلاری در محصول زعفران حاصل تلاش همین گروه‌ها و فعالان قدیمی طی سال های طولانی بوده است. از این رو امیدواریم با یک روح جمعی و ملی در خصوص بازار زعفران، قدیمی‌های بازار زعفران هم در واقعی شدن قیمت زعفران و حمایت از کشاورزان تلاش کنند.

    مرادی بهجو با تایید اینکه افزایش قیمت زعفران در بازار داخلی موجب کاهش سود دلالان شده و موجب افزایش درآمد کشاورزان می‌شود، گفت: با رشد قیمت‌ها در بازار داخلی و به جهت اینکه در بازارهای صادراتی قیمت زعفران تقریبا ثابت بوده است، سود دلالان و تاجرانی که زعفران را به قیمت پایین از کشاورزان می‌خریدند و به دیگر کشورها صادر می‌کردند، کاهش می‌یابد.

    وی تاکید کرد: البته باید توجه داشت که این رشد قیمت‌ها نمی‌تواند از حد مشخصی فراتر رود؛ چراکه رشد قیمت‌ها می‌تواند کاهش سرانه مصرف داخلی را در پی داشته باشد و از سوی دیگر سایر کشورها را به افزایش سطح زیرکشت زعفران و رشد تولید این محصول ترغیب کند. حال آنکه در شرایط فعلی هزینه نیروی کارگر در برخی کشورها بالاست و افزایش قیمت های فروش زعفران می تواند برای تولید این محصول صرفه اقتصادی ایجاد کند.

    مسئول امور گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص روند قیمت ها در بورس گفت: با راه‌اندازی معاملات آتی و همچنین عرضه نقدی و گواهی سپرده زعفران در بورس، کشاورزان در برداشت سال جاری می‌توانند از قیمت‌های واقعی مطلع شوند و به صورت مستقیم می‌توانند نسبت به فروش محصول خود اقدام کنند. البته تبدیل شدن این بازار به مرجعیت قیمتی جهانی نیاز به گذشت زمان بیشتری دارد؛ ضمن اینکه باید به این معاملات تداوم بخشید.

    وی بر لزوم فرهنگ سازی و آموزش کشاورزان برای ورود به بورس تاکید کرد و گفت: باید برای ورود فعالان و ذی نفعان بازار زعفران به بورس کالا، فرهنگ سازی و آموزش های لازم را ارایه شود تا جایگاه این بازار ارتقا یابد.

    مرادی بهجو اظهار کرد: مطمئنا بورس در بلندمدت می‌تواند نقاط ضعف موجود در شیوه معاملات در بازار زعفران را مرتفع کرده و در آینده به نقطه‌ای برسد که مرجعیت قیمتی زعفران باشد. در این بین باید حواسمان باشد که این محصول 200 هزار خانواده را تامین می‌کند و حمایت از این بازار، زندگی یک میلیون نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد .

    برچسب ها