عصر خودرو

ثروتمندان تیره‌روز سال ۲۰۱۵ میلادی

عصر بازار- یک سال وحشتناک دیگر برای نفت در حال به اتمام رسیدن است. با وجود شروع امیدوارکننده نفت در سال ۲۰۱۵، طلای سیاه امسال دومین سال بد خود را به کمک تولیدکنندگان نفت خام آمریکا به ثبت رساند.

ثروتمندان تیره‌روز سال ۲۰۱۵ میلادی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، نفت وست‌تگزاس‌اینترمدییت در حال به ثبت رساندن بزرگ‌ترین افت دوساله خود است، در حالی که شاخص بخش انرژی استاندارد‌اندپورز اولین افت متوالی خود را از سال 2002 تجربه می‌کند. سهام و معاملات آتی بعد از دسامبر نیز کاهش خواهد یافت که نشان از شروع بد دیگر در سال 2016 دارد.

    نفت خام از زمانی که در نوامبر 2014 اوپک به رهبری عربستان سعودی تصمیم به حفظ سطح تولید خود برای دفاع از سهم بازار در برابر تولیدکنندگان پرهزینه گرفت، رکوردی در زمینه عرضه بیش از تقاضا به جای گذاشته است. بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، رکوردزنی عربستان، روسیه و عراق در زمینه تولید در سال جاری باعث رسیدن ذخایر جهانی به بیشترین حد تمام دوران خود شده است.

    جان کیلداف،‌ همکار شرکت کپیتال، متمرکز روی بحث انرژی اعلام کرد: « عربستان در حال قدرت‌نمایی است. آنها در یک ماموریت برای افزایش فشار روی تولیدکنندگان پرهزینه و خارج کردن آنها از رقابت هستند. ماموریتی که هنوز به پایان نرسیده است. همه چیز در سه‌ماهه دوم و سوم برای کشورهایی چون ونزوئلا و نیجریه و شرکت‌های اکتشاف آمریکایی بسیار وخیم خواهد شد.»

    نفت شیل آمریکای شمالی و نفj-شنی از تغییر سیاست اوپک ضربه سختی خورده‌اند. شرکت‌های انرژی چیزاپیک، کنسول انرژی و ساوث‌وسترن انرژی، بدترین عملکرد سهام را در شاخص اس‌اندپی در سال جاری داشته‌اند و همگی افت ارزشی بیش از 75 درصد را تجربه کرده‌اند.

    نفت وست‌تگزاس‌اینترمدییت در سال 2014 با 46 درصد کاهش قیمت مواجه شد که بیشترین افت یک ساله بعد از رکود سال 2008 بوده است. شاخص انرژی اس‌اندپی نیز در سال 2014 افتی 10 درصدی داشته و امسال نیز 23 درصد سقوط کرده است.

    تیم اوانس، تحلیلگر انرژی گروه سیتی در نیویورک در این رابطه اعلام کرد:‌ «نفت احتمالا مشهورترین بازاری بوده که از رشد به سقوط حرکت کرده است. بسیار واضح است که ما افت قابل‌توجهی را مشاهده کرده‌ایم.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو