عصر خودرو

پیش‌بینی مدیر امور اوپک وزارت نفت ایران

قیمت نفت سال ۲۰۱۶ افزایش می‌یابد

عصر بازار- مدیر امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت از افزایش تدریجی قیمت نفت در سال ٢۰١٦ خبر داد و پیش بینی کرد که قیمت نفت ظرف چهار سال آینده فراتر از ٦۰ دلار نخواهد رفت.

قیمت نفت سال ۲۰۱۶ افزایش می‌یابد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، مهدی عسلی با بیان این که با کاهش قیمت نفت، سرمایه گذاران خارجی به دلیل هزینه پایین تولید نفت درخاورمیانه به این منطقه می آیند، گفت: هزینه تولید نفت در ایران هم اکنون کمتر از ١۰ دلار برای هر بشکه است.

    وی درباره این که با توجه به کاهش قیمت نفت رشد اقتصادی ایران در سال آینده چگونه خواهد بود، به پیش بینی صندوق بین المللی پول اشاره کرد و گفت: طبق گزارش این صندوق حتی اگر قیمت نفت به ٣۰ دلار برسد رشد اقتصادی ایران ٤,٥ تا ٥درصد خواهد بود.

    عسلی دلیل رشد اقتصادی ایران را دو برابر شدن میزان صادرات نفت ایران و افزایش تدریجی قیمت نفت نفت در سال آینده عنوان کرد، گفت: قیمت نفت در سال آینده بین ٣٥ تا ٥۰ دلار در نوسان خواهد بود ضمن این که نباید نگران کاهش درآمدهای نفتی ایران بود.

    مدیرامور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت درباره قیمت نفت در بودجه سال ٩٥ نیز گفت: قیمت نفت باید در بودجه براساس واقعیت موجود در بازار باشد زیرا اگر قیمت نفت کمتر از واقع در بودجه دیده شود ممکن است روی بازارنفت تاثیر منفی بگذارد.

    وی به افزایش تقاضا برای نفت در سال آینده میلادی اشاره کرد و با بیان این که طبق پیش بینی اوپک این رقم بین یک میلیون و یک میلیون و ٢۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود، تصریح کرد: تقاضا برای نفت از ٩٣ میلیون کنونی به بیش از ٩٤ میلیون بشکه در سال آینده خواهد رسید.

    عسلی در این باره که آیا اوپک تلاشی برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت خواهد کرد تا با توجه به افزایش تولید و صادرات نفت ایران قیمت بیشتر از این تحت تاثیر قرار نگیرد، گفت: باید اعضای اوپک در این زمینه به اجماع برسند چون از لحاظ اقتصادی همه می دانند ادامه این روند به سود آنها نیست؛ به نظر می رسد این موضوع از حیطه اقتصادی خارج است ویک اراده سیاسی را می طلبد.

    مدیراموراوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت منافع سیاسی کشورها را عامل مهمی در کاهش قیمت نفت ارزیابی و تصریح کرد: عربستان، کویت و قطر درآمدهای هنگفتی از صادرات نفت دارند و با کاهش شدید قیمت نفت، عربستان روزانه ١٨۰ میلیون دلار ضرر می کند.

    به گفته وی، عربستان کاهش تولید نفت خود را مشروط به کاهش تولید نفت ایران، عراق و روسیه کرده است.

    مدیرامور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت که در برنامه‌ای تلویزیونی حاضر شده بود درباره درآمدهای نفتی سال گذشته با اشاره به این که در طول سال گذشته درآمدهای نفتی از کشورهای تولید کننده به کشورهای مصرف کننده منتقل شده است، گفت: البته این درآمدها بیشتر به جیب دولتمردان رفته است. به عنوان نمونه در آمریکا درسال گذشته بیش از ١٧ میلیون اتومبیل نو خریداری شده و مردم ٢,٥ درصد بیشتر به مسافرت رفته اند که همه اینها به دلیل کاهش قیمت فرآورده های سوختی بوده است.

    وی با بیان این که بخشی از کاهش درآمدها قابل پیش بینی بود زیرا تابستان پارسال مشخص شد تولید نفت غیرمتعارف در آمریکا سبب شده تا بازار با افزایش عرضه و در مقابل افت شدید قیمتها روبرو شود، اظهار کرد: همین امر سبب شد تا اوپک میزان عرضه نفت را با تولید شان هماهنگ کند که به دلیل کارشکنی بعضی کشورها از جمله عربستان این راهکار با شکست روبرو شد.

    وی با بیان این که گمانه زنی و تصور برخی اعضای اوپک در مورد تولیدکنندگان آمریکایی اشتباه از آب درآمد زیرا بهره برداری از چاههای نفت آمریکا افزایش یافت، خاطر نشان کرد: از سوی دیگر شرکتهای تولیدکننده آمریکایی وامهایی با بهره بالا گرفته بودند که به دلیل کاهش قیمت نفت در مرحله ورشکستگی افتاده بودند بنابراین چاره ای به جز تولید بیشتر نداشتند و همین امر به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی دامن زد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها