عصر خودرو

زنگنه:

۱۰ سال آینده قدرت اول اقتصادی منطقه می‌شویم

عصر بازار- وزیر نفت بر ضرورت رعایت اخلاق حرفه ای از سوی رسانه ها تاکید کرد و گفت: فضایی که رسانه ها نتوانند در آن حرف بزنند فساد ایجاد می شود و رسانه زنده، جلو فساد را می گیرد.

۱۰ سال آینده قدرت اول اقتصادی منطقه می‌شویم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، بیژن زنگنه در چهارمین جشنواره نفت و رسانه که همزمان با شب میلاد نبی اکرم (ص) برگزار شد به موضوع فساد و نقش رسانه در جلوگیری از آن اشاره کرد و گفت: یکی از راههای جلوگیری ازفساد که بسیار به آن معتقدم رسانه زنده است؛ رسانه زنده، جلوی فساد را می گیرد.

    وی با بیان این که در فضای که رسانه ها نتوانند در آن حرف بزنند فساد ایجاد می شود، تصریح کرد: اگر همه جا همانند نور افکن روشن باشد کسی نمی تواند اقدام به فساد کند و در خاموشی و تاریکی است که فساد ایجاد می شود.

    وزیر نفت از رسانه ها فارغ از خط و خطوط سیاسی خواست اخلاق را رعایت کنند و از دروغ بپرهیزند.

    وزیر نفت با اشاره به این که افرادی که امروز در حوزه رسانه کار می کنند فراتر از یک خبرنگار هستند و از جنبه تخصصی و حرفه ای نسبت به ١٥ سال گذشته بسیار رشد کرده اند، به موضوع منافع ملی کشور پرداخت و گفت: هیچ موضوعی فراتر از منافع ملی ایران نیست و رسانه ها باید در این زمینه متحد باشند.

    زنگنه در این زمینه به نشست وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف) که سی ام آذرماه در تهران برگزار شد اشاره و درباره آن توضیح داد: در جریان انتخاب دبیر کل جی یی سی اف وقتی مدت کوتاهی به بیرون از نشست آمدم شاهد حضور خبرنگاران از جناحهای مختلف بودم که همه بصورت متحد نگران منافع ملی کشور بودند و علاقمند بودند ایران این پست را به دست آورد که این اتحاد قابل تقدیر است.

    وی با بیان این که اگر هر نگرانی و دلواپسی وجود دارد منافع ملی نباید در آن قربانی شود، تاکید کرد: کاری نکنیم به منافع ملی، عزت و سربلندی ایران ضربه وارد شود.

    وزیر نفت با اشاره به این که وقتی فردی بعنوان نماینده ایران صحبت می کند باید از او حمایت همه جانبه ای صورت گیرد، خواستار رعایت خطوط قرمز شد و گفت: احترام به مقام معظم رهبری باید حفظ شود و به صحبتهایشان احترام گذاشته شود.

    زنگنه در ادامه با اشاره به این که ما بعنوان مدیران و عناصر سیاسی میایم و می رویم و شما جوانان اداره کننده کشور خواهید بود تا آن را با شرایط بهتر به نسل آینده تحویل دهید، خاطر نشان کرد: برای محقق شدن این شرایط باید از دروغ پرهیز کرد چون با دروغگویی نمی توان آینده بهتری بدست آورد.

    به گفته وی، باید ایران را بزرگ بداریم اگر می خواهیم بزرگ شود و برای منافع ملی باید از جانمان هم اگر لازم شد دریغ نکنیم.

    وزیر نفت با بیان این که رسانه ها هم اکنون قدرت بزرگی هستند که باید اخلاق حرفه ای را پاس بدارند، یادآور شد: اگر افرادی این اخلاق را رعایت نمی کنند باید آنها را طرد کرد.

    زنگنه در این خصوص که تفاوت توسعه یافتگی و نیافتگی تنها به پول، امکانات، قانون نیست، اظهار کرد: اگر کشوری دارای مردم توسعه یافته باشند به کویر هم بروند آنجا را توسعه خواهند داد و بر عکس آن هم اتفاق خواهد افتاد .

    وی افزود: باید انسانهای توسعه یافته در کشور تربیت و از آنها حمایت شود تا کشورمان با اینگونه افراد توسعه پیدا کند در واقع انسانهای فرهیخته می توانند کشوری درست کنند که در آن فرهیختگی اصل باشد.

    به گفته زنگنه، رسانه ها با توجه به ارتباط نزدیک با ذهن و فکر مردم نقش مهمی در این زمینه دارند.

    وزیر نفت در ادامه به دوران پسا تحریم اشاره کرد و با بیان این که زحمات زیادی برای رسیدن به این مرحله کشیده شد، یادآورشد: ایران هم اکنون در نقطه ای قرار دارد که همه قطعنامه های علیه آن لغو شده است و ایران وارد دوران پسا تحریم می شود.

    وی افزود: ایران وارد دورانی خواهد شد که دیگر مجبور نخواهد بود اجناس را به سه برابر قیمت خریداری کند و یا برای انتقال پول، ٣۰ درصد مبلغ اضافی پرداخت کند و یا ... در واقع ایران هر کاری که یک ملت آزاد انجام می دهد در پسا تحریم انجام خواهد داد.

    زنگنه در واکنش به برخی ها که معتقدند پس از لغو تحریم ها اتفاق خاصی نمی افتد، گفت: حتما نان یک عده ای آجر خواهد شد؛ ولی زندگی ملت به مرور زمان بهتر خواهد شد و دیگر نمی توان این تعداد ماشین گرانقیمت خریداری کرد.

    وی با بیان این که برنامه های زیادی بر دوران پسا تحریم پیش رو داریم و سرمایه گذاران زیادی به ایران خواهند آمد، افزود: شرط حضور شرکتهای خارجی در ایران همکاری با شرکتهای ایرانی است تا از مسیر شرکتهای خارجی، داخلی ها تقویت شوند.

    وزیر نفت به موضوع درونزایی و برونگرایی در تولید و ساخت تجهیزات و صادرات آن در پسا تحریم اشاره کرد و گفت: درونزایی در تولید بدان معناست ارزش تولید داخلی را بالا ببریم؛ بعنوان نمونه اگر تولید پتروشیمی از ٢٥ میلیارد دلار کنونی به ٦۰ میلیارد دلار برسد به نوع ٣٥ میلیارد دلار تولید درونزایی صورت گرفته است.

    وی با بیان این که اگر از این میزان سهم بیشتری به ساخت داخل و کارخانه ها اختصاص داده شود بار دیگر درونزایی انجام شده، خاطر نشان کرد: با به دست آوردن تکنولوژی، درونزایی انجام خواهد شد.

    زنگنه سپس به موضوع برونگرایی پرداخت و گفت: با ساخت تجهیزات و صادرات آن به دیگر کشورها نوع برونگرایی انجام خواهد شد که سبب بالا بردن قدرت اقتصادی کشور خواهد شد.

    وی بار دیگر خواستار راستگویی از سوی رسانه ها شد و با بیان این که کسانی که حقیقت را نمی گویند به مرور حذف خواهند شد، تصریح کرد: بدترین تنبیه برای یک رسانه پربیننده از دست دادن مخاطب است.

    وزیر نفت با بیان این که باید از فضای پسا تحریم برای تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ استفاده کرد به برخی دشمنی ها از سوی کشورهای منطقه علیه ایران اشاره کرد و گفت: در صورتی که کارهای به درستی انجام شود، ایران ظرف کمتر از ١۰ سال آینده قدرت اول اقتصادی، فرهنگی و تکنولوژیک منطقه ای خواهد بود و کسی نمی تواند با ما رقابت کند.

    به گفته وی، تبدیل شدن به قدرت نخست منطقه برخی کشورهای منطقه را ناراحت می کند.

    زنگنه جوانان تحصیلکرده را مهمترین عامل توسعه دانست و گفت: پول به تنهایی عامل توسعه نیست بلکه عقل عامل اصلی است.

    وی با بیان این که ایرانی نباید هیچگاه احساس حقارت کند، گفت: باید با عزت و از موضع قدرت کشورمان را بسازیم.

    وزیر نفت با بیان این که نفت عنصر پیشتاز توسعه در پسا تحریم خواهد بود چون سرمایه گذاران خارجی نخستین جایی که در آن سرمایه گذاری خواهند کرد صنعت نفت خواهد بود، گفت: با توسعه صنعت نفت دیگر بخشهای اقتصادی نیز جان تازه ای خواهند گرفت و چرخهای اقتصاد کشور به حرکت می آیند.

    زنگنه با بیان این که باید بعد از لغو تحریمها بصورت شبانه روزی کار کرد و از این فرصتها استفاده برد، خاطر نشان کرد: همچنین باید تلاش شود ذهنهای مردم برای توسعه آماده باشد و مردم توسعه خواه و راستی طلب باشند.

    وزیر نفت در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع) از حاضرین سوالی درباره این که چرا  امام صادق را، رئیس مذهب می نامند؟ و مذهب جعفری از چه زمانی به وجود آمد؟ پرسید و خواستار بررسی و مطالعه در این زمینه شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها