عصر خودرو

قائم‌مقام راه‌آهن :

رشد ۵۰ درصدی ترانزیت ریلی

عصر بازار- قائم‌مقام راه‌آهن با اشاره به رشد ۵۰ درصدی ترانزیت ریلی در ۶ ماهه اول امسال گفت: فاز اول پایانه حمل و نقل ترکیبی آپرین سال آینده افتتاح می‌شود.

رشد ۵۰ درصدی ترانزیت ریلی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، حسین عاشوری امروز در یازدهمین کنفرانس بین‌المللی بار کمیته راه‌آهن‌ها اظهار داشت: همایش امروز به عنوان یازدهمین کنفرانس بین‌المللی بار OSJD در تهران در حال برگزاری است و 11 کشور عضو این کمیته در این همایش حضور دارند.

    وی با بیان اینکه 18 کشور عضو OSJD هستند، گفت:‌در این باره می‌توان به ایران، روسیه، آسیای میانه، قفقاز و اروپای شرقی اشاره کرد.

    قائم‌مقام راه‌آهن ادامه داد:‌ این سازمان وظیفه طراحی کریدورهای بین کشورهای عضو،‌ تدوین قوانین و مقررات، رفع مشکلات و موانع ترانزیتی را در حوزه ریلی بر عهده دارد، ضمن آنکه در حوزه حل اختلاف کشورهای ریلی هم ورود می‌کند.

    عاشوری خاطرنشان کرد: این سازمان حدود 50 سال سابقه فعالیت دارد و مقر آن در لهستان است.

    وی به کنفرانس امروز اشاره کرد و گفت:‌ این کنفرانس در بحث زمینه همکاری کشورهای عضو برای تبادل کالا بین کشورها است، مثلا کریدوری که از قزاقستان به ترکمنستان و ایران از مسیر اینچه‌برون می‌آید، سال گذشته در این سازمان تصویب شد. یا کریدور مسیر ایران به پاکستان به عنوان کریدورهای دسترسی بلوک شرق در OSJD ثبت شد.

    قائم‌مقام راه‌آهن عنوان کرد:‌ در کنفرانس امروز بررسی مشکلات مرزی و کاهش زمان توقف قطارها در نقاط مرزی بررسی می‌شود.

    عاشوری ادامه داد:‌ تعداد زیادی از شرکت‌های بین‌المللی ایرانی به این اجلاس دعوت شدند تا با راه‌آهن‌های خارجی در موضوع کنفرانس بحث و تبادل نظر داشته باشند که این کنفرانس در حوزه جا به جایی کالا و رفع موانع است.

    وی به آمار ترانزیت ریلی کشور اشاره کرد و افزود: در 6 ماه ابتدایی امسال ترانزیت ریلی رشد 50 درصدی داشته است.

    قائم‌مقام راه‌آهن ترانزیت گوگرد و سوخت از ازبکستان و ترکمنستان به وسیله ریل را برخی اقلام ترانزیتی ریلی امسال عنوان کرد و گفت: همچنین ترانزیت محصولات چوبی از آذربایجان و ترکیه داشتیم.

    عاشوری یادآور شد: بر صادرات ریلی با رشد 11 درصدی مواجه بودیم که عمدتا سیمان و مواد معدنی بود.

    وی درباره توسعه حمل و نقل چندوجهی و برنامه‌ریزی و هدف توسعه ریلی در این بخش گفت: ما در منطقه آپرین با سرمایه‌گذار مشترک ایرانی- خارجی کار را آغاز کردیم و احداث پایانه حمل و نقل ترکیبی شروع شد که فاز اول آن سال آینده افتتاح می‌شود؛ این در محوطه‌ای 700 هکتاری و پایانه تخلیه و بارگیری محسوب می‌شود.

    قائم‌مقام راه‌آهن اظهار داشت:‌ راه‌آهن در ماه‌های اخیر موظف شد در حوزه غلات بیشتر ورود کند و حجم قابل توجهی غلات وارداتی از بندر امام جابجا کردیم.

    عاشوری با اشاره به بروز تحریم‌ها گفت:‌ به هر حال تحریم‌ها مشکلاتی با خود دارد و محدودیت‌هایی می‌آفریند، صاحبان بار و شرکت‌های خارجی هم از این موضوع متاثر شدند.

    وی گفت:‌ با توجه به تحریم‌های قبلی که نگرانی صاحبان بار بابت کاهش ترانزیت تلاش کردیم، نگرانی‌ها برطرف شود و در 6 ماهه اول امسال کاهش ترانزیت نداشتیم.

    قائم‌مقام راه‌آهن گفت:‌ هنوز با مشکلات تحریم بیمه‌ای در حوزه ترانزیت ریلی مواجه نشده‌ایم، اما آمادگی لازم را داریم  و با توجه به تحریم‌های قبلی آمادگی خود را حفظ می‌کنیم.

    برچسب ها