عصر خودرو

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران :

جزئیات جلسه مجلس درباره شیرخشک

عصر بازار- رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران با تشریح جزئیات جلسه دیروز مجلس درباره شیرخشک،گفت: در جمع بندی جلسه دیروز، مقرر شد تکلیف واردات شیرخشک طی دو هفته آینده مشخص شود.

جزئیات جلسه مجلس درباره شیرخشک
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر ، سید احمد مقدسی با بیان اینکه دیروز جلسه ای برای تصمیم گیری در مورد واردات شیرخشک با حضور رئیس مجلس، اعضای کمیسیون کشاورزی، وزاری جهاد کشاورزی و صنعت و معاونان آنها و همچنین نمایندگان تشکل های مربوطه برگزار شد،اظهارداشت: قبل از این جلسه، روز یکشنبه گذشته جلسه دیگری بین اعضای کمیسیون کشاورزی و   تشکل های لبنی، شیرخشک و دامداران برگزار شده بود.

    وی اضافه کرد: نمایندگان تشکل های لبنی معتقد بودند تولید شیر در کشور حدود 25 درصد کاهش یافته و به همین دلیل خواستار آزاد شدن واردات شیرخشک، کاهش تعرفه واردات از 40 درصد به 6 درصد و اختصاص ارز دولتی برای این منظور بودند.

    مقدسی گفت: با این حال وزارت جهاد کشاورزی و تشکل های دامداری معتقدند تولید شیر در شش ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بالغ بر 10 درصد رشد داشته است.

    وی افزود: با این حال کارخانجات لبنی درست می گویند که ورودی شیر آنها کم شده چرا که قبلا آنها شیر را از گاوداران تحویل می گرفتند و به صورت کارمزدی آن را تحویل واحدهای تولید شیرخشک می دادند، اما الان بین واحدهای تولید شیرخشک و گاوداران ارتباط مستقیم برقرار شده و کارخانجات نمی توانند بازار را به طور کامل مثل گذشته مدیریت کنند.

    واردات شیرخشک با ارز آزاد انجام شود نه ارز دولتی

    مقدسی با بیان اینکه ظرفیت تولید 150 هزارتن شیرخشک در سال در کشور وجود دارد، گفت: واحدهای تولیدکننده شیرخشک روزانه 2500 تن شیر خریداری می کنند و سالانه 73 هزارتن شیرخشک تولید می کنند، نیاز سالانه کشور نیز میانگین 65 هزارتن است بنابراین بالغ بر 8 هزار تن محصول مازاد داریم که می توانیم صادر کنیم.

    وی با اشاره به اینکه وزارت صنعت در اقدامی هماهنگ، صادرات شیرخشک را ممنوع اعلام کرد تا بعدا بتوانند واردات آن را آزاد کنند، افزود: وزیر جهاد کشاورزی در جلسه دیروز به شدت با واردات شیرخشک مخالفت کرد و آن را اقدامی ضد تولید خواند.

    مقدسی گفت: در جلسه دیروز مطرح شد اگر قرار است واردات شیرخشک انجام شود باید با ارز آزاد باشد نه اینکه با ارز دولتی وارد کنند تا رقیبی برای تولیدات داخلی باشد.

    این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه وزیر صنعت نیز تا حدودی استدلال وزارت جهاد و ما را پذیرفت، اضافه کرد: وزیر صنعت در جلسه دیروز خطاب به کارخانجات لبنی  گفت عدم خرید شیرخام به نرخ مصوب 1440 تومان توسط کارخانجات لبنی باعث شده دامداران شیر تولیدی شان را به واحدهای شیرخشک بفروشند و مستقیم به کارخانجات ندهند، همین امر بازار را به هم ریخته است.

    مقدسی با بیان اینکه در جلسه دیروز، در نهایت واردات شیرخشک  مورد موافقت قرار نگرفت، افزود: قرار شد کارگروه دام و طیور کمیسیون کشاورزی مجلس با حضور نمایندگان تشکل های مربوطه و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی این مساله را مورد بررسی دقیق تر قرار دهند و بررسی کنند که آیا تولید شیرخام در کشور کاهش یافته و نیاز به واردات شیرخشک داریم یا خیر؟

    وی گفت: تا دو هفته آینده تکلیف این مساله مشخص خواهد شد.

    برچسب ها