عصر خودرو

رییس هیات مدیره شرکت آرمان آتی :

موشکافی بنیادی صنایع در دستور کار سهامداران

عصر بازار- تحولات اقتصادی کشور از ابتدای سال ۹۷ تاکنون علاوه بر ره آوردهای مثبتی که برای بورس و سهامداران داشته است، می تواند تحت تاثیر رفتارهای هیجانی در معاملات، مخاطرات زیادی را به همراه داشته باشد.

موشکافی بنیادی صنایع در دستور کار سهامداران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، علی اسلامی بیدگلی، رییس هیات مدیره شرکت آرمان آتی ، ضمن بیان مطالب فوق گفت: کاهش قابل توجه ارزش پول ملی و تلاطم در بازارهای ارز و سکه در یک بازه زمانی، با اثرات مختلفی برای اقتصاد کشور همراه بود. یکی از مزایای این اتفاق، تجمیع حجم عظیمی از نقدینگی های سرگردان در بازار سرمایه و به تبع آن رشد شاخص های مختلف این بازار بود.

    وی افزود: ثبت رکوردهای تاریخی در بازار سرمایه از دو جهت قابل بررسی است . موضوع اول در خصوص رشد نرخ ارز است. همزمان با افزایش نرخ دلار، سایر اقلام دارایی در سطح کلان نیز با رشد قیمتی همراه شدند. طبیعی است که در چنین شرایطی سرمایه گذاران برای حفظ دارایی هایشان، به سمت بازار سهام هدایت شوند.

    اسلامی بیدگلی دومین موضوع مهم را اثرات کاهش ارزش پول ملی دانست و گفت: با کاهش ارزش پول ملی در چندماه اخیر، شاهد افزایش دسته جمعی ارزش جایگزینی شرکت های پذیرفته شده در بورس بودیم.

    وی افزود: از سوی دیگر افزایش درآمد انتظاری بخشی، در بسیاری از صنایع پذیرفته شده در بورس شدت بیشتری به خود گرفت. ازاین رو صنایعی نظیر معدنی، فلزی و فولاد که قیمت آن ها متاثر از قیمت های جهانی و نرخ ارز بود، به میزان قابل توجهی با رشد همراه شدند. به ویژه آنکه، احتمال افزایش درآمد انتظاری این شرکت ها برای سال های بعد هم به شدت قوت گرفت.

    هیجان، آفت روند متعادل بورس است

    این کارشناس بازار سرمایه در بخش دیگری از اظهاراتش خطاب به سهامداران ، خواستار اتخاذ تصمیمات به دور از هیجان در بورس شد و گفت: موضوعی که این روزها بیش از گذشته متمایز است، یکپارچگی رشد تمام صنایع بورسی است. با توجه به نقدینگی که به سمت این بازار روانه است، رشد نمادهای خوش اقبال طبیعی است، اما حرکت شارپی در تمام بازار نمی تواند چندان منطقی باشد.

    وی افزود: سهامداران باید توجه کنند، رشد نرخ ارز برای تعدادی از گروه های بورسی مزیت محسوب شده، اما این موضوع برای تمامی گروه های بازار صدق نمی کند. به عنوان مثال، شرکت هایی که توان صادرات مازاد محصولات خود را ندارند، یا محصول آن ها جذابیت صادرات ندارد، باید از جنبه های دیگر مورد بررسی قرار بگیرند.

    رییس هیات مدیره شرکت آرمان آتی در ادامه بیان کرد: صورت های مالی و گزارشات اعلامی از سوی شرکت ها برای 6 ماهه نخست سال در شرایطی مطلوب به نظر می رسد که موضوع افزایش بهای تمام شده در این شرکت ها چالش ایجاد نکرده است.

    اسلامی بیدگلی افزود: در این صورت سهامداران باید مراقب تصمیمات خود باشند. با توجه به اینکه بازار سهام در حال حاضر امن ترین بازار برای سرمایه گذاری است، استراتژی بازیگران در میزان سودآوری نقش بسیار مهمی دارد.

    نهادناظر ، پاسدار نقدینگی های جدید

    وی همچنین به مدیریت نهادناظر بر حجم عظیم نقدینگی وارد شده به بورس اشاره کرد و گفت: با توجه به خالص پول های وارد شده توسط حقیقی ها به بازار، نهاد ناظر باید از این فرصت بهترین استفاده را کند و به تعمیق هرچه بیشتر بازار سهام بیندیشد.

    این کارشناس افزود: ورود ابزارهای جدید به بازار سهام، عرضه های اولیه و ورود شرکت هایی که سابقه مالی شفاف دارند، افزایش سطح دامنه نوسان و سهام شناور شرکت ها از جمله کارهایی است که می تواند عمق بازار ما را تا حد زیادی افزایش دهد.

    اسلامی بیدگلی همچنین گفت: در حال حاضر  از کل سهام شرکت های بورسی تنها 20 درصد از آن به صورت شناور است. این آمار برای بازاری با این حجم نقدینگی بسیار کم است. در این زمینه انتظار می رود نهاد ناظر تدابیر جدیدی بیاندیشد تا سهامداران بتوانند در فضایی وسیع تر به معامله بپردازند.

    برچسب ها