عصر خودرو

هوشمند سازی صکوک با استفاده از تکنولوژی بلاک چین

عصر بازار- شرکت آمریکایی Blossom که خدمات بازاریابی دیجیتال ارائه می کند، اخیراً از راه اندازی طرح بلاک چین برای هوشمندسازی صکوک خبر داد .

هوشمند سازی صکوک با استفاده از تکنولوژی بلاک چین
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، بنا به اعلام شرکت Blossom: هزینه های بالای انتشار و پیچیدگی صکوک، این ابزار را محدود به دولت ها و موسسات بزرگ کرده اما این شرکت قصد دارد با راه اندازی تکنولوژی بلاکچین این رویه را تغییر دهد. صکوک هوشمند با پشتیبانی نهادهای حقوقی مجاز کشورهای ناشر به استانداردسازی و خودکار کردن پرداخت ها، مسائل حقوقی و حسابداری عرضه های صکوک می پردازد.

    تکنولوژی بلاکچین blossom هیچ گونه هزینه یا کارمزدی بر بانی ها و سرمایه گذاران تحمیل نمی کند و در عوض 20 درصد از سهم سود سرمایه گذار به وی تعلق می گیرد؛ یعنی چنانچه سود اوراقی صفر درصد باشد، بالطبع کارمزد blossom هم صفر خواهد بود؛ از این رو انگیزه blossom و خریداران اوراق در یک سرمایه گذاری همسو است.

    با توجه به صحبت هایی که با چندین موسسه در اندونزی انجام شده، صکوک هوشمند تحت ساختارهای مضاربه و استصناع در آینده نزدیک در این کشور برای موسسات کوچک منتشر خواهند شد.

    بلاکچین صکوک هوشمند بر اساس قراردادهای هوشمند (مضاربه، استصناع، مرابحه، وکالت، اجاره و ...) کار می کند.

    در این ساختار، بانی صکوک هوشمند blossom را منتشر کرده و سپس سرمایه گذاران با خرید اوراق، توکن های صکوک هوشمند دریافت می کنند که نماینگر سهم مالکیت آنها در صکوک است. پرداخت های صورت گرفته توسط بانی، مستقیماً طبق مقررات قرارداد هوشمند از طریق بلاکچین بدون دخالت بانک ها یا واسط ها بین دارندگان اوراق توزیع می شوند.

    توکن های صکوک هوشمند حامی پروتکل استاندارد صنعت(ERC20) می باشند. این استاندارد اجازه می دهد تا توکن های صکوک از طریق درگاه های عمومی مبادلات ارزهای دیجیتال مورد معامله قرار گیرند.

    قوانین و مقررات مربوط به ابزارهای مالی اسلامی در کشورهای گوناگون متفاوت است. بطور مثال برخی از علمای اسلام، ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین را حلال می دانند، اما استفاده از آن ها را منوط به اجازه دولت ها می کنند.

    صکوک هوشمند تنها در کشورهایی قابل عرضه خواهد بود که معامله ارزهای دیجیتال در آنها مجاز باشد. بانی ها می توانند صکوک هوشمند را با ارز داخلی خود منتشر کنند و از این رو نیازی به وارد کردن ارز دیجیتال در ترازنامه خود ندارند.

    اگرچه توکن های صکوک هوشمند blossom را می توان در درگاه های مبادلاتی ارزهای دیجیتال معامله کرد اما هیچ یک از این صکوک در واحد ارزهای دیجیتال منتشر نخواهند شد. ارزهای دیجیتال بی ثبات هستند و blossom، سرمایه گذاران را تشویق به سرمایه گذاری های سوداگرانه نمی کند. تمام صکوک های هوشمند برای پروژه های واقعی منتشر می شوند که مرتبط با فعالیت های اقتصادی مولد هستند.

    برچسب ها