عصر خودرو

افت رشد اقتصادی چین و رشد نرخ بهره فدرال رزرو بر فلزات رنگین همچنان موثرند

فلزات پایه پشت دیوار چین‌ و‌ آمریکا

عصر بازار- چین با افت و خیزهای چند ماه اخیر خود، بازار فلزات رنگی را همچون سایر بازارهای کالایی با بحران مواجه کرده است. در این بازار از مس، آلومینیوم و نیکل گرفته تا سرب، روی و قلع در حالی سال ۲۰۱۵ را پشت سر گذاشتند که اکثریت آنها با ریزش‌های بسیاری همراه بودند. بازار فلزات پایه در زمینه میزان عملکرد پایین، پس از محصولات انرژی، در جایگاه دوم قرار گرفته و به‌طور کلی بیش از ۲۵ درصد کاهش را برای خود به ثبت رساندند.

فلزات پایه پشت دیوار چین‌ و‌ آمریکا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در سال 2015 میلادی بروز بحران شدید در شرایط اقتصادی چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان این فلزات در جهان، تبعات بسیاری داشت که از جمله مهم‌ترین آنها، افت چشمگیر بازارهای کالایی به‌خصوص فلزات بوده است. در این میان بدترین عملکرد با 43درصد کاهش قیمت به نیکل تعلق داشته و بهترین روند را سرب با حدود 13 درصد کاهش بها به نام خود ثبت کرد. طی ماه‌های اخیر تولید اغلب این فلزات با رشد همراه بوده و در نتیجه بر میزان موجودی انبارهای تحت نظارت بورس فلزات لندن در سراسر دنیا افزوده است که خود عاملی بالقوه و قوی برای فشار رو به پایین بر قیمت‌ها است. میزان نوسان قیمت‌ها در بازارهای کالایی به‌طور مستقیم به میزان تولید چین وابسته است. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که همچنان برنامه مدون و کارآمدی برای دستیابی به یک روند بهبود کامل برای اقتصاد این کشور و در نتیجه بازارهای کالایی طرح‌ریزی و آماده نشده است.

    در پی اتخاذ تصمیم برای افزایش نرخ بهره از سوی بانک فدرال رزرو ایالات متحده، سرمایه‌گذاران صدمه دیده از فعالیت در بازار فلزات پایه، تمام حواس و دقت خود را روی چین متمرکز ساخته‌اند، یعنی جایی که تلاش‌ها برای ارائه طرح‌های کاهش میزان تولید و عرضه، امیدها را برای بازگشت قیمت‌ها به روند صعودی در سال 2016 میلادی تقویت کرده است. براساس گزارش‌های موجود، در جدیدترین معاملات انجام شده در بازارهای جهانی طی روزهای اخیر، بهای آلومینیوم و مس در جهان به‌عنوان دو فلز پرمصرف و فعال در معاملات، به ترتیب 6 و 5 درصد بالاتر از پایین‌ترین میزان ثبت شده در چند ساله اخیر مورد دادوستد قرار گرفته‌اند. در ایام اخیر همچنین عدم اطمینان در مورد تصمیم و حرکت بعدی فدرال رزرو و تاثیر آن بر دلار آمریکا نیز همچون اهرمی قوی با نگه داشتن قیمت فلزات در حالت معلق، کمک شایانی کرد. بسیاری از کالاها براساس دلار ایالات متحده قیمت‌گذاری می‌شوند و همین عامل، بر روند آتی آنها بسیار موثر خواهد بود. اما برخی از تحلیلگران معتقدند که هم‌اکنون برای نتیجه‌گیری احتمال بروز بهبودی کامل در بازارهای کالایی خیلی زود است و قیمت‌ها کماکان حداقل در بازه کوتاه‌مدت براساس استانداردهای تاریخی، در سطوح پایین باقی خواهند ماند. بهای قراردادهای آتی سه ماه آلومینیوم در بورس فلزات لندن در حال حاضر در سطح یک‌هزار و 541 دلار به ازای هر تن قرار دارد، در حالی که مس در حدود 4 هزار و 665 دلار مورد معامله قرار می‌گیرد.

    هلن لاو، تحلیلگر ارشد در کارگزاری آرگونات (Argonaut) مستقر در هنگ‌کنگ، در این خصوص به خبرنگار وال‌استریت ژورنال گفته است: «ما تنها انتظار داریم شاهد رشدها و بهبودهای اساسی در بازار فلزات طی بازه‌سه‌ماه دوم سال 2016 میلادی باشیم. با توجه به شرایط کنونی بازارها و تولیدکنندگان، رشد ارزش دلار، افت قیمت نفت و نیز ابهامات درخصوص آینده پیش روی بازارهای چین، به راحتی نمی‌توان در مورد بازه‌های کوتاه‌مدت، اظهار نظر کرد. روند تثبیت بازارها و نرخ رشد اقتصادی چین،‌ به احتمال زیاد به 2 شکل متفاوت نمایان خواهد شد. نخست، چین اظهار کرده که شرکت‌های دولتی را با بخش خصوصی ادغام خواهند کرد.»

    هلن لاو ادامه داد: «ما براین باوریم که چین طی سال 2016 میلادی، اقدام به اجرای اصلاحات در طرف عرضه خود خواهد کرد و همچنین به روند تثبیت صنعت در فولاد و سایر بخش‌های انرژی سرعت خواهد بخشید. پیش از این در اواسط ماه دسامبر، تنظیم‌کننده دارایی‌های دولت چین، اعلام کرد معامله‌گران و فعالان چینی بخش معدن و نیز فلزات درصدد جذب کمک‌های دولت برای خرید و فروش محصولات دپو شده خود در انبارها هستند. روند تثبیت بازارها با کاهش تولیدات یا بسته شدن کارخانه‌ها همراه شده است. تولید‌کنندگان چینی آلومینیوم، مس و نیکل درصدد هستند تا از طرح‌ها و برنامه‌های خود برای کاهش حجم تولیداتشان طی چند ماه آینده پرده‌برداری کنند.» به گفته لاو؛‌ به‌طور خاص، تولید‌کنندگان مس و نیکل در ماه گذشته میلادی اعلام کرده‌اند که براساس تصمیم‌گیری‌های انجام شده قصد دارند تا به ترتیب 5 و 15 درصد از میزان تولیدات خود برای سال 2016 میلادی بکاهند. همچنین 14 شرکت برتر آلومینیوم در چین اذعان کرده‌اند که روند تولید در کارخانه‌ها و کارگاه‌های آنها در حال حاضر تعطیل شده و درصدد راه‌اندازی مجدد این خطوط تولید تا اطلاع ثانوی (در سال 2016 میلادی) نیستند. در گزارش اخیر سیتی بانک آورده شده: «انتظار می‌رود بیشتر کارخانه‌های تولید فولاد چین پس از تعطیلات سال نو تعطیل شوند.»

    همچنین این گزارش افزوده است که براساس نظر تحلیلگران ارشد، بازار آلومینیوم ممکن است به زمان بیشتری برای بازگشت به روند تعادل وقت نیاز داشته باشد. هلن لاو در ادامه گفت: «ما انتظار نداریم که به‌طور ناگهانی و فوری شاهد بروز تغییرات مثبت باشیم. این روند ممکن است ماه‌ها به طول بینجامد، اما پیشرفت آن بسیار سریع تر از سال‌های قبل خواهد بود. انتظار ما این است که بهبود میزان تقاضا، گام به گام و تدریجی خواهد بود.» براساس گزارش‌ها؛ جی مینگ زو، معاون رئیس شرکت خدمات سرمایه‌گذاران مودی مستقر در شانگهای، تخمین زده است که حدود 50 تا 60 درصد از شرکت‌های تولید فولاد چین در حال از دست دادن توان رقابتی خود بوده و درصدد تعطیل ساختن خطوط تولید خود هستند. وی همچنین براساس آمارهای رسمی موجود گفت: «میزان تولید فولاد چین در سال 2016 میلادی حدود 800 میلیون تن خواهد بود، در حالی که میزان تقاضا تنها در حدود 710 میلیون تن، برآورد شده است.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها