عصر خودرو

تسهیلات ارزی پرداختی صندوق توسعه ملی به ۱۵ میلیارد دلار رسید

عصر بازار- جزئیات عملکرد صندوق توسعه ملی نشان می‌دهد، از ابتدای تاسیس تا پایان خرداد سال ۹۷ بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار تسهیلات ارزی از این صندوق و با عاملیت بانک‌ها پرداخت شده است.

تسهیلات ارزی پرداختی صندوق توسعه ملی به ۱۵ میلیارد دلار رسید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، بخش عمده تسهیلات ارزی پرداخت شده از منابع صندوق توسعه ملی بر اساس مفاد بند خ اساسنامه و با عاملیت بانک‌های طرف قرارداد پرداخت شده است.

    مبلغ کل تسهیلات ارزی پذیرفته شده توسط صندوق (اعلام وصول شده) تا تاریخ 31 خرداد ماه سال جاری، معادل 38.338 میلیون دلار بوده است؛ از این مقدار معادل 35.626 میلیون دلار به مرحله تخصیص ارز (صدور نامه مسدودی به بانک مرکزی) رسیده است.

    از مجموع تسهیلات ارزی مسدود شده معادل 20.915 میلیون دلار به بخش خصوصی، معادل 94 میلیون دلار به طرح های بخش تعاونی و معادل 14.617 میلیون دلار به طرح های بنگاه های اقتصادی متعلق به موسسات عمومی غیردولتی اختصاص یافته است.

    از کل مبلغ مسدود شده برای پرداخت تسهیلات از طریق قراردادهای عاملیت ارزی، مبلغ 15.798 میلیون دلار با همکاری بانک های عامل و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به مرحله پرداخت رسیده است.

    علاوه بر تسهیلات تخصیص یافته از طریق قراردادهای عاملیت پیش گفته، معادل 11 میلیارد و 350 میلیون دلار برای اعطای تسهیلات جهت اجرای طرح‌های ملی مربوط به حوزه آب، خاک و کشاورزی بر اساس قوانین مربوطه اختصاص یافته است.

    تا تاریخ 31 خرداد 97 مبالغ مسدودی مربوط به این طرح‌ها به شرح ذیل است.

    الف- معادل 8 میلیارد دلار برای طرح‌های مهار و تنظیم آب‌های کشور

    ب- معادل 1.5 میلیارد دلار برای طرح‌های احیا و توسعه اراضی کشاورزی استان‌های خوزستان و ایلام.

    ج- معادل مبلغ 500 میلیون دلار برای طرح‌های انتقال آب به اراضی سیستان

    د- معادل مبلغ 500 میلیون دلار برای طرح‌های آبیاری تحت فشار

    ه- معادل مبلغ 500 میلیون دلار برای طرح‌های آبرسانی به روستاها

    و-معادل مبلغ 350 میلیون دلار برای تکمیل طرح انتقال آب به اراضی سیستان

    بخش دیگری از منابع ارزی صندوق توسعه ملی به سپرده‌گذاری در بانک‌های عامل اختصاص یافته است تا بانک‌های سپرده‌پذیر از طریق اعطای تسهیلات این منابع را به طرح‌ها و فعالیت‌های مرتبط تخصیص دهند. تا تاریخ 1397/3/31 مبلغ سپرده‌گذاری‌های انجام شده در بانک‌های عامل معادل با 7.239 میلیون دلار بوده است و میزان سپرده های فعال از مجموع سپرده‌گذاری‌های ارزی انجام شده در تاریخ 397/3/317 مبلغ 6.231 میلیون دلار است.

    از ابتدای تاسیس صندوق بخشی از منابع بر اساس تکالیف قانونی به تسهیلات ریالی اختصاص یافته است. این تسهیلات تا انتهای سال 1393 از طریق انعقاد قرارداد عاملیات ریالی با بانک‌های عامل پرداخت شده است و از ابتدای سال 94 در اجرای حکم ماده 52 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) صندوق نسبت به سپرده‌گذاری ریالی در بانک‌های دولتی و خصوصی جهت اعطای تسهیلات ریالی به طرح‌های اقتصادی موضوع این حکم اقدام نموده است.

    به بیانی دیگر صندوق صرفا به توزیع سپرده‌های ریالی اقدام می‌کند و نقشی در تخصیص موردی تسهیلات به طرح‌ها و فعالیت‌ها ندارد و مسئولیت این کار (در چارچوب شرایط و ضوابط تعیین شده) به عهده بانک‌های سپرده‌پذیر است.

    برچسب ها