عصر خودرو

توافقنامه جامع همکاری های اقتصادی ایران و هند امضا شد

عصر بازار- سند توافقنامه جامع همکاری های اقتصادی ایران و هند دوشنبه شب در ۷۳ بند به امضای «علی طیب نیا» وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان و «سوشما سواراج» وزیر امور خارجه هند رسید.

توافقنامه جامع همکاری های اقتصادی ایران و هند امضا شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، در این سند جامع دو طرف بر همکاری در زمینه انرژی، زیرساخت ، اتصالات، همکاری های بانکی، کنسولی، تجارت و گردشگری توافق کردند.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان پس از امضای این توافقنامه اظهار کرد، امضای این توافقنامه گام مهمی برای گسترش همکاری های اقتصادی میان ایران و هند است .
    «علی طیب نیا» افزود: این توافقنامه حاصل سه کارگروه تجارت، انرژی و زیر ساخت است که می تواند به توسعه همکاری های دو کشور کمک موثری کند.
    وی خاطرنشان کرد: هندی ها علاقه مند به همکاری در بخش توسعه بندرچابهار و ایجاد شبکه راه آهن برای اتصال این کشور به آسیای میانه هستند.
    وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان، ایجاد خط اعتباری برای ایران را از دیگر بندهای این توافقنامه دانست و گفت: براساس این بند همکاری در بخش های پتروشیمی ، نفت و فولاد گسترش می یابد.
    وی، توافق در خصوص همکاری های بانکی و بیمه ای را یکی از بندهای مهم این توافقنامه عنوان کرد و گفت: با امضای این توافقنامه فعالیت بانک ها و شرکت های بیمه از سر گرفته می شود.
    طیب نیا با ابراز خرسندی از امضای این توافقنامه اظهار امیدواری کرد که این توافقنامه بتواند موانع و مشکلات موجود بر سر راه تجارت و بازرگانی بین ایران و هند را برطرف کند.
    وی افزود: تمام تلاش ما در مذاکرات و توافقات صورت گرفته رساندن مذاکرات از مرحله گفت و گو به عمل است و دو طرف عزم و اراده جدی برای اجرای این توافقنامه دارند.
    وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان به شرایط پس از برجام و ایجاد زمینه گسترش مناسبات اقتصادی بین ایران و هند اشاره کرد و گفت: طرف هندی با ابراز خرسندی از توافق برجام و حذف تحریم ها آن را زمینه مناسبی برای توسعه همکاری ها میان دو کشور دانسته است .
    براساس توافقنامه صورت گرفته در بخش همکاری های بانکی قرار است بانک های پاسارگاد و پارسیان با ایجاد شعبه در بمبئی و دهلی و بانک سامان نیز به صورت یک بانک مستقل در هند فعالیت کنند.
    همچنین در این توافقنامه قرار شد، محدودیت های بانکی بین دو کشور برداشته شود و یک بانک هندی نیز در ایران شعبه داشته باشد.
    غلامرضا انصاری سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند نیز این توافقنامه را در حوزه همکاری ای ایران و هند موثر دانست و گفت: این توافقنامه می تواند با توجه به شرایط جدید منطقه و جهان و پس از برجام تحول اقتصادی خوبی برای دو کشور ایجاد کند.
    وی با اشاره به عزم جدی دو طرف برای اجرایی شدن بندهای این توافقنامه افزود: دو طرف در این مذاکرات اعلام کردند که برای اجرایی شدن توافقات و مذاکرات عزم جدی دارند.
    سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو توسعه همکاری بانکی را از نقاط قوت این توافقنامه دانست و اظهار امیدواری کرد که با اجرایی شدن این توافقنامه محدودیت ها و موانع در زمینه همکاری بین بانکی و انتقال منابع هرچه سریعتر برطرف شود.
    «علی طیب نیا » وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران با هیات همراه از وزارتخانه های راه و شهرسازی، بنادر، بانک مرکزی و وزارت نفت برای شرکت در کمیسیون اقتصادی ایران و هند روز جمعه گذشته وارد دهلی نو پایتخت هند شد.
    وی با «نارندرا مودی» نخست وزیر و «سوشما سواراج» وزیر امور خارجه هند در خصوص روابط دو کشور ،همکاری های منطقه ای و بین المللی بحث و تبادل نظر کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها