عصر خودرو

پیش بینی های متفاوت از بازار فلزات در سال ۲۰۱۸؛

عصر قحطی مس فرا می‌رسد؟

عصر بازار- با وجود اینکه برخی موسسات تحلیلی بازار فلزات جهانی اوضاع بازار فلزات از جمله مس را در سال ۲۰۱۶ میلادی به دلیل کاهش رشد مصرف چین ناامیدکننده ارزیابی کرده اند، اما گروه بین‌المللی مطالعات مس، احتمال قحطی و کمبود عرضه مس را برآورد کرده است.

عصر قحطی مس فرا می‌رسد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از  بورس کالای ایران، در خوشبینانه‌ترین حالت هم حفظ وضعیت کنونی بازار تا بیش از سال 2018 میلادی ادامه نخواهد یافت و از این سال به بعد، روز به روز بر میزان کمبود مس در بازار افزوده خواهد شد.

    این وضعیت به گونه ای است که به سود صنعت مس ایران تمام می شود و با شروع روند صعودی قیمت‌ها، درآمدهای بیشتری نصیب کشور خواهد شد.

    بر اساس این گزارش، در حال حاضر تولید مس نمی‌تواند جوابگوی تقاضای جهانی آینده مس باشد و به همین دلیل انتظار می‌رود که از سال آینده میلادی شاهد تغییر تعادل در بازار جهانی مس و افزایش قیمت‌ها باشیم.

    آخرین برآوردی که از سوی گروه بین‌المللی مطالعات مس (واقع در شهر لیسبون) انجام شده، چشم‌اندازی بسیار متفاوت نسبت به پیش‌بینی قبلی در ماه آوریل (فروردین) سال جاری ترسیم می‌کند. اکنون شواهد نشان می‌دهد که بازار مس در سال 2016 میلادی، به تعادل خواهد رسید و حتی شاهد کمبود عرضه 130 هزار تنی در آن خواهیم بود؛ موضوعی که باعث افزایش قیمت جهانی مس می‌شود.

    پیش از این و در ماه آوریل، کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که مازاد عرضه ادامه خواهد داشت و به 364 هزار تن خواهد رسید. براساس گزارش گروه بین‌المللی مطالعات مس (ICSG)، پس از لحاظ کردن میزان کاهش تولید شرکت‌های مختلف جهان، تولید مس در سال 2015 میلادی با 1/2 درصد افزایش به 18/8 میلیون تن خواهد رسید.

    نرخ رشد تولید سال 2014 میلادی هم در همین حدود بود. با این حال، دورنمای ترسیم شده برای سال 2016 بسیار متفاوت‌تر از آن چیزی است که پیش از این تصور می‌شد.

    قبل از این اعلام شده بود که تولید مس در سال آینده میلادی، 4 درصد رشد را تجربه خواهد کرد ولی اکنون برآوردها تغییر کرده است. گفته می‌شود با آنکه در سال 2016، یک پروژه 4/2 میلیارد دلاری در بزرگترین شرکت مس جهان به بهره‌برداری خواهد رسید، مجموع تولید فلز سرخ در این سال تا 17 درصد کاهش خواهد یافت.

    تاریخ صنعت مس جهان، بارها این شگفتی‌ها و تغییرات غیرمنتظره در تولید را تجربه کرده است. در سال آینده، تغییرات زیادی تولیدکنندگان مس را با مشکل مواجه می‌کند. کاهش تولید ناشی از آب‌وهوای نامساعد جوی که در سال‌جاری و سال آینده به دلیل پدیده ال‌نینو تشدید خواهد شد و در یک سوی اقیانوس آرام منجر به خشکسالی می‌شود و در سوی دیگر آن، سیل‌های زیادی را به راه می‌اندازد، از جمله این مسایل به شمار می‌رود که به کاهش تولید مس و افزایش قیمت آن در سطح جهانی منجر خواهد شد.

    همچنین، مشکلات فنی، بحران انرژی و مشکلات کارگری توام با کاهش عیار معادن و کنسانتره‌های کثیف در معادن قدیمی از مسائلی است که تولیدکنندگان جهانی مس باید خود را آماده مواجهه با آن کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها