عصر خودرو

رقابت شدید ایران، عربستان و عراق در بازار نفت

اوپک باید استراتژی خود را تحمل کند

عصر بازار- با توجه به پرشدن ذخایر نفتی جهان و افزایش تولید جهانی نفت، قیمتها در حال حاضر به پایین‌ترین سطح ۱۱ سال گذشته سقوط کرده و نفت برنت در محدوده ۳۶ دلار و نفت آمریکا در محدوده ۳۴ دلار داد‌وستد می‌شوند.

اوپک باید استراتژی خود را تحمل کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در شرایطی که تحلیلگران سرمایه‌گذاری از بانک گلدمن ساش پیش‌بینی می‌کنند، قیمت نفت به 20 دلار در هر بشکه سقوط خواهد کرد احتمالا هیچ مهلتی از سوی نفت ارزان‌قیمت در آینده نزدیک وجود نخواهد داشت. در میان تمام اینها یک سری تحولات جالب در درون اوپک در حال رخ‌دادن است.

    از زمانیکه اوپک تمام گمانه‌زنی‌های کاهش سطح تولید خود را در نشست چهارم دسامبر در وین برهم زد اعضای اوپک همچون عربستان، ایران و عراق در یک تلاش برای به دست آوردن سهم بیشتری از بازار هستند و روز به روز بیشتر رقیب یکدیگر می‌شوند.

    ایران در مقابل عربستان و عراق

    یک تحلیلگر ارشد از موسسه مشاور انرژی کی بی سی می‌گوید: عربستان و عراق در حال حاضر در بازار حضور دارند. اگر ایران می‌خواهد سهم آنها را بگیرد باید شرایط بهتری را در قالب تخفیف‌ها و شرایط پرداخت ارائه دهد و یک مبارزه مرگ و زندگی بر سر سهم بازار بین تولید‌کنندگان نفت در حاشیه خلیج فارس به راه افتاده است.

    ایران تمام تلاش خود را به کار گرفته تا تضمین کند که سهم بازار از دست رفته خود را پس از لغو تحریم‌ها پس خواهد گرفت. انتظار می‌رود که این کشور در موقعیتی قرار بگیرد که تولید خود را فورا پس از لغو تحریم‌ها در سال 2016 حدود 500 هزار بشکه در روز افزایش دهد. ایران برای فروش این مقدار نفت بزرگ‌ترین بازار صادراتی خود یعنی چین را هدف گرفته است. تقاضا برای نفت در چین در ماه اکتبر شش میلیون و 700 هزار بشکه در روز افزایش یافت.

    آمار وارد‌ات نفت چین نشان می‌دهد این کشور مشغول پرکردن ذخایر استراتژیک نفت خود با نفت ارزان‌قیمت کنونی است. گزارش‌ها حاکی از این است که مقامات ایران با مقامات شرکت‌های پتروچاینا و CNOOC برای مذاکره در خصوص قرار‌دادهای نفتی احتمالی جدید دیدار داشتند. به علاوه شرکت‌های ساینوپک و ژوهای بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران هستند که قرار‌دادهای آنها برای سال آینده تمدید شده است.

    کاملا مشخص است که ایران برای به دست گرفتن سهم خود در بازار چین پس از تحریم‌ها تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت، چرا که ایران قبل از تشدید تحریم‌ها سومین تامین‌کننده بزرگ نفت این کشور بود. علاوه بر چین اوضاع در دیگر نقاط نیز در حال متشنج شدن است.

    ایران برای رقابت با عربستان و عراق در بازار‌های از دست رفته تخفیف‌های زیادی را به همراه دیگر اقدامات انگیزشی در خصوص فروش نفت خود در آینده ارائه داده است. یک هیات ایرانی اخیرا با گروهی از مسوولان پالایشگاه هندی دیدار داشتند. در این دیدار در یک اقدام بی‌سابقه از پالایشگاه‌های هندی درخواست شد تا شرایط خود را که می‌تواند نفت ایران را در مقابل رقبا به ویژه نفت عربستان رقابتی‌تر کند پیشنهاد دهند. این اقدام طبیعتا باعث فشار روی عربستان خواهد شد که در حال حاضر با رقابت شدید از سوی روسیه در بازار کلیدی خود (چین) مواجه است.

    عربستان دومین صادر‌کننده بزرگ نفت به چین در ماه سپتامبر 2015 بود و پس از روسیه که روزانه حدود 988 هزار بشکه نفت به چین صادر کرد قرار گرفت.

    عربستان پیشتر تخفیف‌های مشابهی را که ایران هم‌اکنون در حال ارائه آنها است، در خصوص نفت متوسط و سنگین خود به مشتریان آسیایی از جمله هند پیشنهاد می‌داد.

    اوله هانسون از ساکسوبانک می‌گوید: بازار نفت با نگرانی هدایت می‌شود. ما شاهد یک جنگ بر سر تولید بین عربستان و ایران هستیم. ممکن است عربستان همانند ایران در یک بازی فرسایشی تولید خود را روزانه 500 هزار بشکه افزایش دهد. هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. ذخایر نفتی آمریکا در حال حاضر به بالاترین سطوح بی‌سابقه رسیده است ولی ما در حال ورود به یک دوره فصلی هستیم که این ذخایر معمولا بیشتر افزایش پیدا می‌کند.

    کاملا مشخص است که سرمایه‌گذاران بین‌المللی از تصمیمات اخیر اوپک برای به دست گرفتن سهم بازار بیشتر و ناتوانی این سازمان برای تصمیم‌گیری متحد در خصوص موضوع سطح تولید غافلگیر شده‌اند. با توجه به استراتژی به دست گرفتن سهم بازار حداکثری و بیرون کردن بازیگران ضعیف‌تر از بازار، عربستان، ایران و عراق چاره‌ای ندارند که با یکدیگر رقابت کنند. در نهایت آنها تقریبا نفت مشابهی را تولید می‌کنند و بازار‌های هدف یکسانی دارند و از مسیر‌های صادرات مشابهی استفاده می‌کنند. در نتیجه این امر باعث کاهش قیمت و تنزل شرایط پرداختی می‌شود که آنها به مشتریان پیشنهاد می‌دهند. هرکشوری که بتواند در بحبوحه کاهش قیمت‌ها این استراتژی را تحمل کند برنده واقعی بازی خواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها