عصر خودرو

آیفکس تابستان را با رشد ۵۱ درصدی به پایان رساند؛

فصل داغ فرابورس ایران

عصر بازار- پرونده فرابورس ایران در تابستان ۹۷ در شرایطی بسته شد که نماگر این بازار در آخرین روز کاری شهریورماه در سطح ۱۸۷۹ واحدی قرار گرفت و با ثبت رشد ۳/ ۵۱ درصدی معاملات این فصل از سال را به پایان رساند. نگاهی به آمار معاملات فرابورس در تابستان ۹۷ نشان از ثبت بیشترین رشد این شاخص در مردادماه به میزان ۲۷ درصد دارد. این در حالی است که تیرماه سال جاری برای فرابورس ایران با افت ۶/ ۱ درصدی شاخص کل به پایان رسید.

فصل داغ فرابورس ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، پذیرش و عرضه دور جدید از اوراق اسناد خزانه اسلامی از مهم‌ترین‌ رخدادهای فصلی فرابورس ایران به شمار می‌رود. در عین حال تحولاتی در قوانین مربوط به عرضه محصولات در بورس کالا روزهای خوبی برای شرکت‌های کالایی در این بازار به ارمغان آورد. علاوه بر این تداوم رشد پرشتاب قیمت سکه و دلار در بازارهای موازی و تصور پرشدن سقف قیمتی در این بازار، سبب شد تا نقدینگی قابل توجهی روانه بازار سهام شود. این عوامل در مجموع توانست سهام فرابورسی را در مدار مثبت قرار دهد که ماحصل آن همان‌طور که گفته شد ثبت بازدهی بیش از 50 درصدی در کارنامه تابستان و ایستادن در قله 1879 واحدی بود.

    در 63 روز معاملاتی دومین فصل سال جاری، در فرابورس ایران به‌طور میانگین روزانه تعداد 684 میلیون ورقه به ارزش 408میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. بررسی نوسان‌های شاخص فرابورس در این فصل حکایت از رشد بیش از 637 واحدی این نماگر دارد. بیشترین میزان رشد شاخص در این فصل صعود 75 واحدی شاخص در بیست و یکمین روز شهریورماه بود. 11شهریور اما این بازار شاهد افت چشم‌گیری به میزان 38 واحد بود. همچنین در حالی 26 تیرماه نماگر این بازار در کف فصلی خود یعنی 7/ 1209واحد قرار داشت که آخرین روز تابستان، آیفکس تا سطح 1879 واحدی پیشروی کرد تا سقف جدیدی در کارنامه تاریخی این بازار ایجاد شود. در کنار رشد شاخص فرابورس در دومین فصل از سال جاری، ارزش بازار نیز با رشد بیش از 46 درصدی (معادل 32هزار و 128 میلیارد تومان) همراه شد و به 101 هزار و 754میلیارد تومان رسید.  در مجموع تابستان 97، تعداد 43میلیارد و 121 میلیون ورقه بهادار در 4 میلیون و 868 هزار نوبت معاملاتی در تمامی بازارهای فرابورس مورد معامله قرار گرفت که ارزش این حجم از دادوستدها به 25 هزار و 737 میلیارد تومان رسید. به این ترتیب با ثبت این میزان معامله در فصل تابستان، شاهد رشد 129درصدی ارزش معاملات و افزایش 166 درصدی حجم دادوستدها نسبت به بهار97 بودیم.

    بازارهای اول، دوم و پایه (بازارهای خرد) نیز به‌ترتیب معامله بیش از 6200، 18700 و 16300 میلیون سهم به ارزش افزون بر 1460، 5830 و 2900 میلیارد تومان را تجربه کردند.همچنین طی معاملات دومین فصل از سال جاری در بازار ابزارهای نوین مالی بیش از 900 میلیون ورقه بهادار به ارزش 15هزار و 300 میلیارد تومان دادوستد شد که مرتبط با معاملات اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن بود. دادوستد بیش از 160 میلیون ورقه اوراق بدهی به ارزش 14 هزار میلیارد تومان، 760 میلیون ورقه در ETFها (صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله) به ارزش یک هزار و 300میلیارد تومان و حدود 6 میلیون ورقه تسهیلات مسکن به ارزش 370 میلیارد تومان نتیجه معاملات انجام شده در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس در سه ماهه منتهی به 31 شهریور 97 بود.
    افزایش نرخ سود اوراق بدهی

    بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان از افزایش متوسط نرخ سود موثر اوراق اسناد خزانه اسلامی در تابستان 97 دارد. طی معاملات تابستان 97، متوسط نرخ سود موثر این اوراق با رشد 9/ 2 واحد درصدی همراه شد و به 3/ 28 درصد رسید. نوسانات نرخ سود «اخزا»ها در دوره‌های مختلف تابستان 97 متفاوت بود. به‌طوری‌که طی معاملات مردادماه، با رونق نسبی در معاملات بازار سهام، شاهد افزایش عرضه‌ها در میان اوراق بدهی موجود در بازار بدهی و حرکت نقدینگی حاصل به سمت بازار سهام بودیم. شرایطی که سبب رشد نرخ سود «اخزا»ها و ورود این متغیر به کانال 30 درصدی شد. در اوایل شهریورماه اما به دنبال کاهش انتظار از سودآوری سرمایه‌گذاری‌های پرریسک، نقدینگی مسیری عکس را در پیش گرفت و از بازار سهام به سمت بازار بدهی حرکت کرد. به این ترتیب در این بازه زمانی نرخ سود این اوراق تا سطوح 25 درصدی عقب‌نشینی کرد.  تابستان 97، فرابورس ایران میزبان عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی در 8 سررسید بود. این اوراق در مجموع به ارزش 13 هزار و 20 میلیارد تومان در بازه‌های زمانی مختلف در بازار بدهی فرابورس ایران عرضه شدند و در حال حاضر نیز 7 سررسید دیگر «اخزا»ها به ارزش حدود 17 هزار میلیارد تومان در صف عرضه قرار دارند.
    تابستان منفی «تسه»ها

    اوراق تسهیلات مسکن معاملات شهریور ماه را با افت 6/ 3درصدی به پایان رساندند. «تسه»ها در تیر و مرداد نیز روندی مشابه را تجربه کرده بودند. به این ترتیب تابستان 97 شاهد کاهش 6/ 8 درصدی قیمت اوراق تسهیلات مسکن بودیم. در آخرین روز معاملاتی شهریورماه نیز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 2/ 1 درصدی به قیمت 62 هزار و 553 تومان معامله شدند. بر خلاف روند سال گذشته که در دو ماه تیر و مرداد، رشد تقاضا، «تسه»ها را صعودی کرد. در سال جاری از ابتدای تابستان شاهد روند نزولی «تسه»ها بودیم. علاوه بر تقویت سمت عرضه اوراق، کاهش تقاضای مسکن با تداوم روند نزولی تعداد معاملات مسکن، افت 2/ 9 درصدی در تیر و کاهش 2/ 11 درصدی در مرداد میانگین قیمت اوراق را در تابستان در سطح 66 هزار و 700 تومان در مقابل 77 هزار و 140 تومان تابستان 96 قرار داده است. با وجود این، رشد 3/ 9 درصدی تعداد معاملات «تسه»ها (اما افت 5/ 5 درصدی ارزش معاملات «تسه»ها) رقم خورد.

    برچسب ها