عصر خودرو

قدیمی ترین بانک مرکزی جهان چاپ اسکناس را به انگلیس انتقال داد

عصر بازار- بانک مرکزی سوئد با قدمت ۲۶۳ ساله از این پس اسکناس های خود را در خارج از مرزهای این کشور و در بریتانیا چاپ می‌کند.

قدیمی ترین بانک مرکزی جهان چاپ اسکناس را به انگلیس انتقال داد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا ، بانک مرکزی سوئد موسوم به «ریکزبانکن» قرار دادی را با شرکت بریتانیایی De La Rue بمنظور چاپ اسکناس های سوئدی در بریتانیا منعقد کرد. این قرارداد به مدت 3 سال اعتبار دارد و می تواند به 4 سال هم تمدید شود.

    در همین حال «آن فریدل» رییس واحد تحلیل و توسعه بانک مرکزی سوئد، گفت: خرسند هستیم که دارای یک تامین کننده جدید اسکناس هستیم و De La Rue یک شرکت صاحبنام با تجربه فراوان در این صنعت به مدت 200 سال است، بنابراین از چاپ اسکناس های سوئدی توسط این کمپانی احساس امنیت می کنیم.

    وی در ادامه گفت: این کمپانی به عنوان یکی از بزرگترین چاپ کننده های اسکناس است و بسیاری از بانک های مرکزی جهان از جمله بانک ایسلند و بریتانیا مشتری De La Rue هستند.

    پیش از این اسکناس های کرون سوئد بصورت انحصاری توسط شرکت Tumba Bruk که در سال 1755 میلادی تاسیس شده و قدیمی ترین کارخانه چاپ اسکناس در جهان است، چاپ می شدند. بانک مرکزی سوئد در سال 2002 میلادی این کارخانه چاپ اسکناس را به شرکت «کرین» فروخت.

    در سال های اخیر سوئد به سمت تبدیل شدن به جامعه بدون استفاده از پول نقد در تراکنش ها حرکت می کند و «ریکزبانکن» تلاش می کند که یک ارز دیجیتال بانک مرکزی منحصر به فرد خود موسوم به e-krona را معرفی کند که دارای ویژگی های پول نقد است؛ اما در قالب دیجیتال قرار دارد.

    بر پایه این گزارش «ریکزبانکن» در سال 1668 میلادی تاسیس شده و قدیمی ترین بانک مرکزی جهان و نیز سومین بانک قدیمی جهان در عملیات های بانکی محسوب می شود.

    برچسب ها