عصر خودرو

فناوری اطلاعات در بانکداری؛ از تخصیص بودجه تا پایش سرمایه‌گذاری

عصر بازار- مدیران IT و کسب‌ و کار بانک‌ها باید از مطالعه گزارشات موسسات معتبر جهانی در صنعت، برای تعیین استراتژی، نقشه راه، اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری، شناسایی فرصت‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی استفاده ‌کنند.

فناوری اطلاعات در بانکداری؛ از تخصیص بودجه تا پایش سرمایه‌گذاری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا ، خلق ارزش در کسب و کار بانکی با توسعه و تقویت فناوری اطلاعات در صنعت بانکداری ازطریق ایجاد نوآوری و خلاقیت در بکارگیری فناوری و سرمایه‌گذاری در این حوزه ارتباط مستقیم دارد. بر اساس مطالعات موسسات معتبر جهانی در حوزه‌ صنعت بانکداری و فناوری اطلاعات، بین هزینه‌کرد در فناوری اطلاعات و سودآوری در بانک‌ها همبستگی و ارتباط مستقیم وجود دارد. به نحوی که با صرف هزینه 5٫4 درصدی از درآمد بانک‌ها در حوزه فناوری اطلاعات، سود حاصله در حوزه بانکداری 24 درصد افزایش می‌یابد که این خود نشانه اهمیت این موضوع در نظام بانکی است.

    شاخص‌های جهانی هزینه فناوری گارتنر، پیشرو در تشخیص روند پیشرفت‌های اصلی فناوری، خدمات فناوری اطلاعات، سیستم‌های مرکز داده، نرم‌افزارهای سازمانی و بازار خدمات مخابراتی در سراسر جهان است. مدیران IT و کسب‌ و کار از این گزارش‌ها برای تعیین استراتژی، نقشه راه، اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری، شناسایی فرصت‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی استفاده می‌کنند.

    پیش بینی‌های جدید نشان می‌دهد که موسسات مالی بزرگ در دنیا بیش از 40 درصد از بودجه فناوری اطلاعات خود را برای تحول دیجیتال اختصاص می‌دهند. بر اساس مطالعات جدید، پیش‌بینی هزینه های تحول دیجیتال بانک‌های خُرد در ایالات متحده، هزینه برای سخت افزار، نرم افزار، خدمات و فناوری اطلاعات داخلی، با نرخ رشد سالیانه 22٫5 درصد تا سال 2020 افزایش یابد. این عدد در مقایسه با رشد 4٫8 درصد کل هزینه IT برای بانک‌های ایالات متحده است.

    طبق گزارش موسسه گارتنر سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات در صنعت بانکداری و اوراق بهادار در منطقه آسیا و اقیانوسیه APAC (استرالیا، ژاپن، نیوزیلند، سنگاپور و کره جنوبی) به 67٫1 میلیارد دلار در سال 2017 رسیده است که نسبت به سال 2016 افزایش 5٫4 درصدی دارد. این افزایش برای کل هزینه‌های فناوری اطلاعات شامل هزینه‌های داخلی، مراکز داده، سیستم‌های مرکزی، دستگاه‌ها، نرم افزار، خدمات فناوری اطلاعات و خدمات مخابراتی است.

    در این میان بخش نرم افزاری سریع ترین رشد افزایش را در سال 2017 به میزان 8٫5 درصد داشته است. زیرا شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بانکداری و اوراق بهادار بیشتر در برنامه‌های کاربردی، زیرساخت‌ها و نرم افزارهای خاص سرمایه گذاری می‌کنند. در این دسته، برنامه‌های کاربردی سریعترین رشد را دارند و در سال 2017 رشد 12٫4درصدی را به خود اختصاص داده‌اند.

    اما اینکه این سرمایه گذاری در کدام قسمت صورت بگیرد بسیار حائز اهمیت است. در پیش گرفتن الگوی گذشته در سرمایه گذاری فناوری اطلاعات موجب افزایش کارایی نمی‌شود. برای اینکه بدانیم سرمایه گذاری در کدام بخش باید صورت گیرد علاوه بر مبنا گذاری صحیح، ضروری است کل صنعت و رقبا مورد مطالعه قرار گرفته و در خود بانک نیز اثربخشی هزینه کرد مورد بررسی قرار گیرد.

    با ارزیابی شاخص‌های عملکرد کلیدی IT، می‌توان مقیاس‌های سخت افزاری IT و زیرساخت‌های خود در مقایسه با همتایان، با استفاده از اقداماتی نظیر هزینه‌های تولید محصولات ابتکاری جدید، ترکیب نرم افزارهای تجاری و سفارشی سازی شده، نسبت مجازی سازی و دیگر شاخص‌های کلیدی در بودجه بندی برای فناوری اطلاعات را سنجید.

    در نهایت باید گفت رصد کردن وضعیت هزینه کرد IT در کل صنعت و اکوسیستم، جهت مقایسه با وضعیت فعلی خود و ترسیم نقشه راه برای بانک‌ها بسیار حائز اهمیت است. مدیریت هزینه‌های فناوری اطلاعات و مقایسه هزینه‌هایی مانند پشتیبانی فناوری اطلاعات، بودجه فناوری اطلاعات به عنوان درصدی از درآمد و بودجه فناوری اطلاعات به ازای هر کارمند فرصت کاهش هزینه‌های فناوری اطلاعات، بهینه سازی هزینه‌های IT و بهبود کارایی را برای مدیران IT فراهم می‌کند و معیار تخصیص بودجه فناوری اطلاعات را مشخص و نظارت بر سطح سرمایه گذاری فناوری اطلاعات نسبت به رقبا را تسهیل می‌کند.

    برچسب ها