عصر خودرو

یمن برای حفظ ارزش ریال در برابر دلار نرخ بهره را افزایش داد

عصر بازار- بانک مرکزی یمن اعلام کرده که با توجه به فشار بر نرخ برابری "ریال یمن" این بانک نرخ‌های بهره را افزایش داده است.

یمن برای حفظ ارزش ریال در برابر دلار نرخ بهره را افزایش داد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از عصر ایران، بانک مرکزی گزارش کرده است که از روز گذشته، نرخ بهره پرداختی به اوراق قرضه دولتی به ١٧ درصد و نرخ بهره پرداختی به اوراق سپرده به ٢٧ درصد افزایش یافته است. این بانک افزوده است که تصمیم به افزایش نرخ بهره "در راستای تلاش برای حفظ ارزش پول ملی" صورت گرفته است.

    در سال ٢0١٣ با توجه به بهبود شرایط اقتصادی یمن، بانک مرکزی یمن نرخ بهره را به ١٥ درصد کاهش داد اما با ورود نیروهای حوثی به صنعا در سال ٢0١٥ و آغاز جنگ در این کشور، شرایط اقتصادی رو به وخامت گذاشته است.

    از آن زمان تاکنون، ریال یمن حدود نیمی از ارزش خود در برابر دلار آمریکا را از دست داده و نرخ دلار آمریکا به حدود ٢٥0 ریال افزایش یافته است. مقامات پولی یمن بحران داخلی، آسیب به زیرساخت‌های اقتصادی و ادامه جنگ را عامل کاهش ارزش پول ملی یمن دانسته‌اند.

    بانک مرکزی یمن در اطلاعیه خود گفته است که همزمان با افزایش نرخ بهره، تسهیلات جدیدی برای مبادلات تجاری و مالی به جریان انداخته که از تسهیلات بهتری برای افتتاح حساب سپرده ارزی است. هدف این است که دارندگان ارز در داخل یمن و سرمایه‌گذاران خارجی به منظور کسب سود بالاتر، به افتتاح حساب ارزی مبادرت کنند.

    + محاکمه 24 بهائی توسط حوثی ها در یمن؛ واکنش عفو بین‌الملل

    + 'یک میلیون کودک دیگر در یمن در معرض قحطی هستند'

    + آمریکا از اقدامات 'اثبات پذیر' عربستان برای کاهش تلفات غیرنظامیان در یمن خبر داد

    + نهادهای امدادی سازمان ملل کشته شدن کودکان یمنی را محکوم کردند
    حق نشر عکس Getty Images
    Image caption سوپر مارکت در یمن - افزایش نرخ ارز باعث افزایش بهای بسیاری از کالا شده و آنها را از دسترس افراد کم درآمد خارج کرده است

    بانک مرکزی یمن در سال ١٩٩0 و پس از وحدت یمن جنوبی و یمن شمالی از ادغام بانک‌های مرکزی دو کشور تشکیل شد و مرکز اصلی آن در شهر صنعا و شعبه آن در شهر عدن قرار گرفت. با توجه به شرایط فعلی، عملیات اصلی بانکی این بانک در شعبه عدن متمرکز است و عملیات شعب دیگر زیر نظر این مرکز قرار دارد. شعبه بانک مرکزی در صنعا زیر نظر تشکیلات حوثی‌ها قرار دارد و از جمله اقدامات آن، تامین نیاز پولی آنان است.

    طبق قوانین یمن، بانک مرکزی با برخورداری از استقلال بانکی، مسئولیت کمک به حفظ ارزش داخلی پول ملی به ثبات اقتصادی از طریق اتخاذ سیاست های پولی است. تصمیم به افزایش نرخ بهره بانکی به منظور جلب سپرده های ارزی و سپرده گذاری خارجی صورت گرفته تا از این طریق، مانع از کاهش نرخ برابری ریال در برابر ارزهای معتبر خارجی شود.
    حق نشر عکس Getty Images
    Image caption بانک مرکزی حوثی‌ها در صنعا مسئول تامین نیاز مالی تشکیلات دولتی این گروه است

    معامله ریال یمن آزاد است و بانک مرکزی و دولت یمن کنترلی روی آن اعمال نمی‌کنند. نرخ برابری ریال یمن در برابر ارزهای خارجی توسط عرضه و تقاضا در بازار تعیین می‌شود.

    بانک مرکزی یمن گفته است که در شرایط کنونی، وظیفه حفاظت از سلامت و ثبات اقتصادی نمی‌تواند منحصر به این بانک باشد بلکه دولت و همه شهروندان ملزم به کمک در این زمینه هستند.

    جنگ یمن باعث خسارات عمده به اقتصاد این کشور شده و بخش‌هایی از یمن را با کمبود مواد اساسی و نیاز به دریافت کمک خارجی مواجه کرده است. افزایش نرخ ارز خارجی نیز به افزایش بهای بسیاری از اجناس انجامیده و آنها را از دسترس افراد کم درآمد خارج کرده است.

    در این جنگ یمن، نیروهای دولت عبد ربه منصور، رئیس جمهوری، با حمایت ائتلافی از شماری از کشورهای اسلامی و عرب به رهبری حکومت عربستان سعودی با شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت حکومت ایران درگیر هستند. جامعه بین المللی دولت عبد ربه منصور را به رسمیت می شناسد هر چند بخش های عمده ای از یمن تحت تسلط حوثی‌هاست.

    برچسب ها