عصر خودرو

گزارش هفتگی گمرک از واردات کالا ؛

ورود ۵۰۳ هزار تن انواع کالا به کشور در یک هفته

عصر بازار- گمرک ایران از واردات ۵۰۳ هزار و ۱۲۱ تن انواع کالا به کشور در یک هفته گذشته خبر داد.

ورود ۵۰۳ هزار تن انواع کالا به کشور در یک هفته
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، ارزش این میزان کالای وارداتی در هفته گذشته به میزان 687 میلیون و 91 هزار دلار بوده است.

    بنابراین گزارش؛ عمده‌ترین کالاهای وارداتی در یک هفته گذشته به کالاهای اساسی، مواد اولیه خطوط تولید، دارو، تجهیزات پزشکی و برخی کالاهای واسطه‌ای اختصاص دارد.

    این گزارش می‌افزاید؛ با مصوبات جدید دولت روند واردات کالا در گمرکات به روال عادی بازگشته است.

    در حال حاضر 3 هزار و 637 قلم کالا مشمول معافیت از پرداخت مابه‌التفاوت ارز شده‌اند. بنابراین در زمان ترخیص این کالاها که به تفکیک کد تعرفه هر کالا به گمرکات ابلاغ و اطلاع‌رسانی شده است نیازی به تأییدیه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و یا تعهد بانکی نیست.

    اگر کالایی مشمول فهرست معافیت‌ها نبود واردکننده کالا می‌تواند به بانک مراجعه و با ارائه تعهد و اخذ کد رهگیری بانک نسبت به ترخیص 100 درصد کالای اخذ تأییدیه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان فراهم نیست می‌تواند موضوع را به گمرک اجرایی اعلام کند. با توجه به دستور رئیس کل گمرک ایران در صورت درخواست واردکننده، گمرکات ملزم هستند نسبت به ترخیص 70 درصد کالا اقدام نمایند تا صاحب کالا در فرصت مناسب نسبت به پیگیری موضوع مابه‌التفاوت ارز از طریق ارائه تعهد به بانک خود و یا اخذ تأییدیه از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اقدام کند.

    به پیشنهاد گمرک ایران ثبت سفارش با اعتبار حداکثر یک ماه برای ترخیص جهت واردات کالا به استثنای خودرو که تا قبل از تاریخ تصویب این تصویب‌نامه دارای قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری _ صنعتی و ویژه اقتصادی باشند بدون انتقال ارز و با ارز متقاضی از سوی هیأت وزیران بلامانع اعلام شده است.

    همچنین ترخیص کالاهایی که تاریخ صدور ثبت سفارش آنها اول مرداد ماه سال‌جاری است بدون رعایت سقف ارزشی واردات موضوع تبصره 3 اصلاحی بند 2 ماده 10 آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات واردات و صادرات موضوع تصویب نامه شماره 49751/ت 55549 ه بلامانع است.

    گمرک ایران گرچه صرفاً مجری سیاست‌ها و دستورالعمل‌های تجارت خارجی است و در حوزه مقررات و قوانین ورود و خروج کالا تصمیم‌گیرنده نیست، اما در هفته‌های اخیر به دستور رئیس کل گمرک از تمامی ظرفیت‌های قانونی استفاده کرده تا واردکنندگان و صادرکنندگان در شرایط ویژه اقتصادی با کمترین مشکلات مواجه شوند که ارائه اینگونه راهکارها ازجمله این اقدامات است.

    گمرک ایران از واحدهای تولیدی درخواست کرده است تا از تسهیلات ترخیص نسیه؛ ترخیص کالا با نگهداشتن بخشی از کالا به ازای حقوق و عوارض گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده، ترخیص درصدی کالا و تسهیلات جدید ورود موقت و استرداد حقوق ورودی نهایت استفاده را کنند.

    گمرک همچنین در از واحدهای تولیدی و اتحادیه‌ها درخواست کرده است در صورت بروز هر مشکل گمرکی در حوزه واردات کالا، مشکلات خود را با مدیران گمرکات اجرایی مطرح کنند و در صورت حل نشدن دفتر واردات گمرک ایران آماده رفع این مشکلات است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو