عصر خودرو

تلاش انبوه‌سازان برای برگشت از کف

عصر بازار- در حالی که بررسی روند تغییرات شاخص صنعت انبوه‌سازی، کاملا به روند منفی این گروه اشاره دارد،‌ روز گذشته، شاهد رشد یک درصدی شاخص این صنعت بودیم.

تلاش انبوه‌سازان برای برگشت از کف
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگا خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، پس از نزول‌های پی در پی شاخص این صنعت در ماه‌های اخیر، به نظر می‌رسد شناسایی قیمت‌های مناسب سهام این گروه در شرایط امید به بهبود بازار مسکن، رشد اندک شاخص این صنعت را در روز گذشته رقم زد.  انعکاس خوشبینی به خروج از رکود بازار مسکن را در صورت‌های مالی 6 ماهه انبوه‌سازان در ماه‌های اخیر شاهد بودیم. بر این اساس، برآورد مبالغ فروش برای سال مالی 95 در بیشتر این شرکت‌ها افزایش داشت. با وجود افزایش مبالغ فروش و بعضا سود خالص این شرکت ها، تداوم روند نزولی قیمت سهام انبوه‌سازان را شاهد هستیم.

    به نظر می‌رسد عدم تحقق سود پیش‌بینی شده این شرکت‌ها در سال‌های گذشته (افت سودهای محقق شده در پایان سال نسبت به اولین پیش‌بینی‌ها) بدبینی‌هایی را نسبت به تکرار این روند ایجاد کرده است. با این حال، افزایش سقف وام مسکن در ماه‌های اخیر و انتظار برای ورود وام‌های جدید به این بازار همچنان امیدواری را نگه داشته است، در شرایطی که سود بالای این وام‌ها در کنار مبلغ کم آنها احتمال خروج سریع از رکود مسکن را کاهش داده است. در میان صنایع بورسی روز گذشته، گروه اندازه‌گیری با تک نماد «آکنتور» در ادامه روند صعودی در هفته‌های اخیر، بیشترین رشد شاخص را ثبت کرد. از 37 صنعت بورسی در روز گذشته 24 صنعت رشد شاخص را تجربه کردند.  در میان صنایع صعودی خودنمایی صنایع کوچک‌تر کاملا مشخص است (رشد شاخص گروه زراعت،‌ سایر معادن، زغال سنگ). در حالی که در میان صنایع نزولی فرآورده‌های نفتی با ادامه روند نزولی بیشترین افت را تجربه کرد. صنایع بزرگی مانند فلزات اساسی،‌ شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی،‌ خدمات فنی مهندسی نیز در روز گذشته روند نزولی داشتند.

    توقف نزول انبوه سازان
    گروه انبوه‌سازی روز گذشته را با رشد یک درصدی شاخص پشت سر گذاشت. در حالی که این صنعت در هفت روز معاملاتی اخیر و همچنین در روند معاملات از ابتدای سال به ترتیب، افت 6/ 3 و 4/ 23 درصدی را تجربه کرده است. همچنین در یک سال گذشته نیز شاخص این گروه افت 6/ 26 درصدی را نشان می‌دهد. اثرپذیری مستقیم این صنعت از وضعیت رکود بازار مسکن در سال‌های گذشته مشکلات زیادی در سمت فروش در شرکت‌های انبوه‌سازی به وجود آورده است. این موضوع کاملا اثرات خود را بر سودآوری شرکت‌های این گروه در رکود دو ساله بازار مسکن گذاشته است. بررسی صورت‌های مالی شرکت‌های این گروه از سال 92 حاکی از روند نزولی سودآوری آنها در سال‌های اخیر است.

    این موضوع همچنین در شرکت‌های فرابورسی این گروه نیز کاملا مشخص است. برای مثال در بررسی صورت‌های مالی این شرکت‌ها در سال 93 سود محقق شده شرکت‌‌های بورسی و فرابورسی نسبت به اولین برآوردهای مدیران این شرکت‌ها از سودآوری این سال مالی افت چشمگیری را نشان می‌دهد. روند کاهشی معاملات بازار مسکن از اواسط سال 92 آغاز شد. در ادامه کاهش تقاضای مسکن، بازار ساخت و ساز نیز از اوایل 93 روند رو به افولی را در پیش گرفت. کاهش تقاضا در بازار مسکن سودآوری شرکت‌های انبوه‌سازی را نیز تحت تاثیر قرار داد. در نتیجه، از میان 19 شرکت بورسی و فرابورسی گروه انبوه‌سازی 10 شرکت صورت‌های سال مالی 93 را با کاهش سودآوری نسبت به پیش‌بینی‌های اولیه به بازار ارائه دادند. داوم رکود بازار مسکن در سال 94 نیز بار دیگر بر سودآوری این شرکت‌ها اثر منفی گذاشت و روند نزولی سودآوری بیشتر شرکت‌های این گروه نسبت به اولین پیش‌بینی را در پی داشت. اولین پیش‌بینی این شرکت‌ها برای سال مالی 95 نیز با افزایش مقدار فروش کل همراه بوده است. این موضوع باعث شده که در انبوه‌سازان بورسی و فرابورسی بار دیگر شاهد تعدیلات مثبت باشیم.

    حافظه بازار نسبت به عدم تحقق پیش‌بینی‌های این گروه در سال‌های اخیر باعث شده است، در شرایط کنونی که رشد سودآوری در برآورد سود این شرکت‌ها مشاهده می‌شود، همچنان شاهد روند نزولی شاخص این گروه باشیم. به این ترتیب، سهامداران این شرکت‌ها با بدبینی نسبت به تداوم رکود بازار مسکن و انعکاس دوباره این موضوع در صورت‌های مالی شرکت‌ها، همراه با فشار فروش موجود در کل بازار اقدام به عرضه سهام خود کرده‌اند. بر این اساس، شاهد کاهش شاخص این گروه در ماه‌های اخیر بوده‌ایم.

    اوایل زمستان سال 92، وام تسهیلات مسکن از 20 میلیون تومان به سطح 35 میلیون تومان افزایش یافت. با وجود افزایش سقف وام مسکن، کارشناسان با توجه به اینکه وام مزبور بخش کمی از هزینه خرید مسکن را تامین می‌کرد، احتمال کارساز بودن این وام را دور از انتظار می‌دانستند. کارساز نبودن وام مزبور باعث شد که به منظور بهبود تقاضای مسکن، از ابتدای سال جاری وام‌های با سقف 80 میلیون تومان (سپرده‌گذاری در صندوق سپرده یکم بانک مسکن به مدت یک سال برای دریافت این وام) و در ماه‌های اخیر نیز افزایش سقف وام مسکن از 35 میلیون تومان به 60 میلیون تومان در دستور کار قرار گیرد. قیمت مسکن در یک سال اخیر نسبت به تورم رشد کمتری را تجربه کرده است. تغییرات اندک قیمت مسکن در کنار وام‌های جذاب کنونی باعث شده امیدها به رونق نسبی در این بازار پدید‌ آید. گرچه به عقیده کارشناسان، کم بودن تسهیلات کنونی نسبت به قیمت مسکن همچنان احتمال عبور سریع از رکود بازار مسکن را کاهش داده است. از طرف دیگر، زیاد بودن سود وام مسکن کنونی (از محل اوراق تسهیلات مسکن) و با توجه به بازپرداخت 12 ساله این وام در شرایط نزول تورم عمومی، به عقیده کارشناسان انگیزه‌ها را برای دریافت این وام کاهش می‌دهد.

    با این حال، افزایش سقف وام مسکن و انتظار برای ورود وام‌های صندوق سپرده یکم، با سقف 80 میلیون تومان که با در نظر گرفتن سپرده یکساله 40 میلیونی مبالغ نسبتا بالایی برای خریداران ایجاد می‌کند، امیدواری به بهبود این بازار را افزایش داده است. به نظر می‌رسد با ارزیابی از قیمت‌های مناسب سهام و در شرایط خوش‌بینی به بازار مسکن، افزایش تقاضا برای سهام این شرکت‌ها رشد قیمتی را در معاملات دیروز به دنبال داشته است. همچنین، روی‌گردانی فعالان بازار به خصوص حقیقی‌ها از بزرگان بازار به سمت سهام با ارزش بازار کمتر باعث شد که در روز گذشته از 10 شرکت بورسی گروه انبوه‌سازی تنها دو شرکت روند نزولی را تجربه کنند. در این نماد تمامی معاملات در دستان حقیقی‌ها بود. در این میان، «ثاباد» بیشترین رشد قیمت را در روز گذشته در این گروه ثبت کرد. «ثنوسا» نیز بیشترین حجم و ارزش معاملات را در اختیار داشت. در مقابل خرید کامل حقیقی‌ها در این سهم، بیش از 21 درصد حجم فروش در اختیار حقوقی‌ها بوده است.

    جدال «پالایشی» بر سر قیمت
    پس از مدت‌ها انتظار در هفته‌های اخیر شاهد انتشار عملکرد نیمه نخست سال دو شرکت پالایشی فرابورسی بودیم. در 6 ماه نخست سال شرکت پالایش نفت تهران تنها توانسته 14 درصد از سود عملیاتی پیش‌بینی شده را محقق کند. در صورت‌های مالی «شاوان» نیز در حالی که این شرکت زیان 495 ریالی را برای هر سهم در سال مالی جاری پیش‌بینی کرده بود، در نیمه اول سال، با زیان 884 ریالی به ازای هر سهم مواجه شده است. این موضوع کاملا به حضور عوامل فشار بر سودآوری این شرکت‌ها اشاره دارد. در روز گذشته نیز، پالایش نفت بندرعباس درخصوص عدم انتشار صورت‌های مالی 6 ماهه شفاف‌سازی کرد. در این شفاف‌سازی آمده است که «اطلاعات واصله از شرکت ملی پالایش و پخش در قالب جداول نرخ فرآورده‌های نفتی و بدون ارائه مبانی قیمت‌ها و صرفا براساس اعلامیه بوده است»، این موضوع بار دیگر بحث و جدل‌هایی را که بر سر تعیین نرخ خوراک دریافتی و محصولات که از پایان سال گذشته شروع شد را یادآور می‌شود. به نظر می‌رسد شرکت‌های پالایشی نسبت به تعیین نرخ‌ها اعتراض دارند. تاخیر در زمان اعلام قیمت‌ها در کنار قیمت‌های کمتر از مصوبه‌های پیشین عاملی در تکرار این موضوع است.  در ادامه روند نزولی شاخص گروه فرآورده‌های نفتی در روز گذشته نیز با افت 9/ 0 درصدی مواجه شد و بیشترین افت را در میان سایر صنایع ثبت کرد، به این ترتیب، این صنعت زیان از ابتدای سال را تا سطح 20 درصد افزایش داد.

    «رمپنا» در محدوده زیان
    شاخص گروه خدمات فنی و مهندسی در روز گذشته با افت 75/ 0 درصدی در رده سوم صنایع نزولی قرار داشت. ارزش بالای «رمپنا» در این صنعت که دارای دو نماد است، شاخص این گروه را با خود همراه ساخته است. در این نماد، در مقابل خرید 57 درصدی (حجم معاملات) از سوی حقوقی ‌های سهم، شاهد فروش 38 درصدی این معامله‌گران هستیم. این نماد از ابتدای مهر با افت 12 درصدی قیمت مواجه شده است. با فشار افت قیمتی این نماد در هفته‌های اخیر شاهد ثبت زیان 4/ 2 درصدی شاخص گروه از ابتدای سال هستیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها