عصر خودرو

بهت سهامداران از رفتار عجیب امروز بازار

۳ دلیل اصلی در کاهش شاخص

عصر بازار: در شرایطی رفتار حقوقی ها نقش محوری مهمی در وضعیت امروز بازار دارد که انتظار می رود طی نیمه دوم معاملات امروز و در روزهای بعد از عید فطر و اتمام فصل مجامع ( پایان تیر) ، تعادل طبیعی به بازار برگردد و قیمت ها اصلاح شود.

۳ دلیل اصلی در کاهش شاخص
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، عدم تحقق پیش بینی ها از آینده بازار سهام بعد از توافق و سیر نزولی امروز شاخص بورس که حداقل ناشی از 3 دلیل اصلی بود، موجب بهت و تعجب سهامداران شده است.

    بازار سهام درحالی اولین روز بعد از اعلام توافق تاریخی را آغاز کرد که روند نزولی قیمت ها و افت شاخص موجب بهت و تعجب سهامداران و همه دست اندرکاران شده است.

    براساس این گزارش، تا قبل از اعلام توافق هسته ای همه فعالان اقتصادی و کارشناسان و حتی مردم پیش بینی بازگشت رونق بورس را می کردند و حتی بدبین ها به آینده بازارها هم انتظار داشتند که بعد از نهایی مذاکرات و اعلام اخبار مثبت، بازدهی سرمایه گذاری در شرکت های بورسی و فرابورسی حداقل به 20 درصد برسد اما امروز نه تنها خبری از واکنش مثبت بازار سهام نبود بلکه شاخص های بورس در کمال حیرت همه سهامداران در مدار نزولی افتاده اند.

    به این ترتیب در نتیجه کاهش قیمت سهام گروه های بانکی، پالایشی ، خودرو، حمل و نقل مخصوصا" کشتیرانی (که طی سال های اخیر همواره متاثر از تحریم ها و موضوع هسته ایی بودند)، شاخص بورس در یک ساعت اول با افت 260 واحدی مواجه شد.

    این اتفاق در حالی موجب حیرت همگانی و نگرانی فعالان و البته خوشحالی فعالان بازارهای رقیب ارز و سکه شده که پیگیری های از چند مقام مسئول و فعالان بزرگ بازار سرمایه ایران نشان می دهد که حداقل 3 عامل نقش مهمی در شکل گیری روند امروز شاخص داشته اند.

    عامل اول و کم اثرتر نسبت به دو عامل دیگر، اعلام تقسیم سود 10 درصدی بانک هایی چون پارسیان به دلیل رعایت الزمات بانک مرکزی و در پیش رو بودن مجامع سالانه اکثر بانک ها در روزهای آینده است که موجب خروج سهامداران از این گروه شده است. چرا که اکثر سهامداران بانک ها منتظر تقسیم سود حداقل 50 درصدی در مجامع بودند اما اعلام بانک پارسیان مبنی بر تقسیم سود 10 درصدی، این نگرانی را ایجاد کرده که سایر بانک ها هم امسال تقسیم سود سال های گذشته را تکرار نخواهند کرد.

    اما عامل دوم و مهمی که نقش ویژه ای در روند نزولی قیمت ها در روزهای گذشته و مخصوصا" دیروز و امروز دارد، عملکرد سهامداران حقوقی است که به دلیل نقش بیش از 75 درصدی در مبادلات بازار سرمایه ایران ، تعیین کننده جریان های اصلی بوده و هستند. این گروه طی روزهای اخیر با عرضه های سنگین موجب عدم رفتار طبیعی بازار شده و باعث تخریب قیمت ها و کاهش اعتماد سایر سرمایه گذاران شده اند.

    در این میان بررسی ها نشان می دهند خالص فروش این گروه طی دو روز گذشته 77 و 60 میلیارد تومان بوده و امروز هم فشار مضاعفی را بر فروش و طرف عرضه وارد کرده اند. این رفتار ناخوشایند حقوقی ها هم ناشی از دو عامل خرید اعتباری حقوقی های کوچک و لزوم تسویه حساب ها از یک سو و پول لازم بودن حقوقی های بزرگ و در پیش رو بودن مجامع شرکت های مادر در روزهای آینده است.

    عامل سوم هم که در این فضای منفی و غبارآلود ایجاد شده ، فرصت طلبی برخی از جاماندگان روزهای گذشته رونق بازار است که از طربق عرضه سهام ، موجب کاهش قیمت شده اند تا با اقدام به فروش سایر سهامداران ، دست به خرید سهام با قیمت های ارزان تر بزنند .

    با این حال در شرایطی رفتار حقوقی ها نقش محوری مهمی در وضعیت امروز بازار دارد که انتظار می رود طی نیمه دوم معاملات امروز و در روزهای بعد از عید فطر و اتمام فصل مجامع ( پایان تیر) ، تعادل طبیعی به بازار برگردد و قیمت ها اصلاح شود. بنابراین سهامداران می توانند ضمن خویشتنداری و عدم رفتارهای احساسی، از قرار گرفتن در جریانات غیرطبیعی اجتناب کرده و در روزهای بعد شاهد بهبود اوضاع باشند تا تصمیم بهتری بگیرند.

    برچسب ها