عصر خودرو

یک کارشناس اقتصادی :

واردات بدون انتقال ارز باید با حمایت دولت همراه باشد

عصر بازار- یک کارشناس اقتصادی گفت: بنا بر اظهارات مسئولان از ابتدای سال جاری بیش از ۱۵۰ دستور العمل ارزی ابلاغ شده اما متاسفانه این تصمیمات به صورت مقطعی گرفته شده و زیاد بر حل مشکلات کمک نکرده است.

واردات بدون انتقال ارز باید با حمایت دولت همراه باشد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان ، حسین وکیلی در خصوص تصمیمات ارزی از ابتدای سال، بیان کرد: بنا بر اظهارات مسئولان از ابتدای سال جاری بیش از 150 دستور العمل ارزی ابلاغ شده است، ولی متاسفانه این تصمیمات به صورت مقطعی گرفته شده و زیاد بر حل مشکلات کمک نکرده و فقط در کوتاه مدت راه گشا بوده است.

    وی افزود: واردات بدون انتقال ارز در حال حاظر بیشتر شامل حال کالا‌هایی می‌شود که وارد گمرکات کشور شده، ولی به دلیل وجود مشکلاتی خروج آن‌ها از گمرک دشوار شده است و به دلیل نیاز شدید کشور به این کالاها، این تصمیات گرفته شده است.

    این کارشناس اقتصادی با ذکر این مطلب که اینگونه تصمیمات می‌توانند باعث ارزانی در کالا‌ها شود، ادامه داد:، اما در عین حال باید خوش بین بود چرا که اگر این تصمیم و دیگر تصمیمات مشابه در روز‌ها و سال‌های پیش رو ادامه پیدا کند و دولت همواره از وارد کنندگان حمایت کند شاهد ارزانی در کالا‌هایی می‌شویم که توانایی تولید آن‌ها در کشور وجود ندارد.

    وکیلی خاطر نشان کرد: همچنین در شرایط فعلی که با نقل و انتقالات ارز در کشور مواجه هستیم این تصمیمات می‌توانند تا حدودی، از موانع پیش روی تجارت بکاهد.

    وی در مورد تاثیر حمایت‌های دولت بر امر تجارت تاکید کرد: اجرایی شدن و موفق واقع شدن این اقدام بعد از توجه به قوانین و تبصره‌ها باید شامل حمایت‌های دولت در تمامی مراحل تجارت باشد، تا وارد کننده و بعضا تولید کننده برای تامین ارز و دیگر موانع موجود از حمایت‌های دولت بهره‌مند باشد.

    این کارشناس با بیان این مطلب که این اقدامات هیچ تداخلی در حمایت از کالای ایرانی ایجاد نمی‌کند، تصریح کرد: هیچ تولید کننده‌ای در گوشه و کنار جهان نمی‌تواند منکر این شود که تمام نیاز‌های تولیدی خود را در داخل کشور خود تامین کند، حتی در صنعتی‌ترین کشور‌ها مثل ژاپن و آلمان این مدعیان وجود ندارند، به عنوان مثال شرکت خودروسازی تویوتا در تولید خودرو‌های خود از مواد پتروشیمی استفاده می‌کنند که مواد اولیه آن از کشور‌های صادر کننده نفت مثل ایران تهیه می‌شود.

    وکیلی اظهار کرد: موضوع دیگری که موجود دارد، دولت باید در اقداماتی تلاش کند تا جلوی واردات کالا‌های غیر نیاز به کشور را بگیرد و فقط اجازه‌ی ورود کالا‌هایی را به وارد کنندگان بدهد که مشابه آن در داخل کشور وجود ندارد.

    برچسب ها