عصر خودرو

تحلیل شرایط بورس بعد از لغو تحریم ها

بورس رشد می کند یا نه؟

عصر بازار: باید مواظب بود هیجان کاذبی در بازار ایجاد نشود که حباب قیمتی ایجاد کند. باید وضعیت به‌گونه‌ای درست مدیریت شود.

بورس رشد می کند یا نه؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، شاهین شایان‌آرانی، کارشناس بازار سرمایه  معتقد است:با به‌نتیجه‌رسیدن مذاکرات و حصول توافق، بازار سرمایه از بار روانی و ریسک بزرگی رهایی پیدا خواهد کرد .

    شایان آرانی با بیان اینکه از حدود دو سال پیش که دور جدید مذاکرات ایران و گروه موسوم به ١+٥ آغاز شد، همه بازارها گوشه‌چشمی به نتیجه و روند مذاکرات داشتند،اظهار داشت: اما در‌این‌میان بازار سرمایه، خواسته یا ناخواسته، سرنوشت خود را به‌گونه‌ای با این مذاکرات گره زد که هرگونه اتفاق مرتبط با این نشست، آثار سریع و آشکاری را در آن برجای می‌گذاشت.

    وی افزود: در اوایل دور جدید مذاکرات، جو خوشبینی و هیجان مثبتی بین اهالی بازار سرمایه وجود داشت ولی با تمدید چندباره مذاکرات، هربار این اثرپذیری کمتر شد تا جایی که در روند نزولی شاخص، اثرپذیری مثبت به کمترین میزان رسید و بازار دچار نوعی هیجان منفی شد

    این کارشناس بازار سرمایه حصول توافق از سه جنبه اصلی را بر کلیت اقتصاد ایران و به‌خصوص بازار سرمایه تأثیرگذار دانست و گفت: اولین و مهم‌ترین دستاورد توافق، بالابردن اعتبار کشور در روابط و مناسبات بین‌المللی است. مذاکرات و رسیدن به توافق برد- برد در مقابل شش قدرت بزرگ جهانی، این پیام را به جهانیان می‌دهد که ایران کشوری است که می‌تواند با مذاکره و رایزنی، مسائل بزرگی را حل کند و بر روند اتفاقات تأثیرگذار باشد.

    وی ادامه داد: این مسئله از نظر روانی می‌تواند بر کلیت اقتصادی کشور تأثیرگذار باشد و مقدمات گسترش مناسبات اقتصادی و جذب سرمایه خارجی را مهیا کند.جنبه دوم تأثیرگذاری توافق، مشخص‌شدن تکلیف سرمایه‌گذاران داخلی است.

    به گفته وی  در ماه‌های اخیر اغلب سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی منتظر روشن‌شدن نتیجه مذاکرات بودند بنابراین توافق می‌تواند موجب رونق تولید و گردش سرمایه در کشور شود.جنبه سوم ورود سرمایه خارجی به بازار سرمایه ایران است که البته می‌تواند یک تا دو سال با تأخیر انجام شود.

    شایان آرانی در ادامه یادآورشد:  با توجه به اینکه توافق، اعتبار بین‌المللی ایران را افزایش داده‌ است، ورود سرمایه خارجی به بازار سرمایه ایران امری بدیهی تلقی می‌شود البته نیاز به توسعه و گسترش زیرساخت‌ها و تدوین و تنظیم مقررات و قوانین، اجتناب‌ناپذیر است و باید شفافیت و قانونمندی بازار سرمایه به حد ایده‌آل و شایسته برسد.

    به گفته وی باید مواظب بود هیجان کاذبی در بازار ایجاد نشود که حباب قیمتی ایجاد کند. باید وضعیت به‌گونه‌ای درست مدیریت شود.

    برچسب ها